حاج مهدی سماواتی ، مداح برجسته کشوری در جمع مداحان گیلان با اشاره به ورود برخی آفات و آسیب ها به حوزه مداحی، گفت: مداحان پیام آور، پیام رسان و زبان گویای قرآن کریم و اهل بیت (ع) هستند.
کد خبر: ۹۱۳۲۰۵۷
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

مداحان پیام آور، پیام رسان و زبان گویای قرآن کریم و اهل بیت (ع) هستند

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، حاج مهدی سماواتی پیش از ظهر امروز در اجتماع بزرگ مداحان استان گیلان در کانون بسیج جوانان شهر رشت با اشاره به اهمیت اخلاق مداحی و مناجات خوانی، اظهار کرد: مداحی، یاری کردن اهل بیت (ع) است.

مداح برجسته کشوری با بیان اینکه مداحی مجموعه‌ای از امر به معروف، نهی از منکر، بشارت به خلق و عبادت است، افزود: مداح باید برای تمام رفتار و کردار خود از قرآن و یا کلام اهل بیت سند داشته باشد.

وی با تاکید بر عبادت همراه با اخلاص گفت: قرآن بزرگترین دستورالعمل زندگی مادی و معنوی انسان است و خداوند برای کسانی که با مداحی پیام خداوند و نبی اکرم (ص) را به مردم می‌رسانند کفایت می‌کند.

سماواتی با اشاره به ورود آفات و آسیب‌های مختلف در مداحی و دعاخوانی گفت: برخی از مداحان به صورت سطحی و بدون شناخت کافی وارد عرصه مداحی شده‌اند و رسالت مداحی بسیار با اهمیت و مداحان پیام آور، پیام رسان و زبان گویای قرآن کریم و اهل بیت (ع) هستند.

وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری اصول مداحی را بر چهار پایه اصلی صدای خوش، آهنگ درست، لفظ خوب و مضمون متناسب با نیاز کامل عنوان کرده‌اند، گفت: مداحی با چنین ویژگی بهترین وسیله تبیین است و تأثیر آن از منبع و درس فقهی که گفته می‌شود بیشتر است.

مداح برجسته کشوری با بیان اینکه امام راحل مداحی را احیاگر مکتب نجات بخش عاشورا در عصر حاضر می‌دانستند، بیان کرد: در عرصه مداحی بیش از هرچیزی نیاز به اخلاص، تقوا، تواضع، صبر و شکیبایی و ادب است.

وی با اشاره به اینکه رعایت ادب، دارو و درمان و عامل پیشگیری تمام آفات و مشکلات است‌، تصریح کرد: ادب به معنای نرفتن به هر جایی، نگفتن هر حرفی، نخواندن هر شعر و آهنگی و درشتی نکردن به مردم است.

سماواتی با تاکید بر اینکه دعا سپر مؤمن و کلاس خداشناسی است، بیان کرد: دعا سبک زندگی را به انسان نشان می‌دهد و به معنای کامل شعور است.

وی با بیان اینکه دعا گاهی به صورت سوال، اصرار بر خواسته، واگذار کردن به پروردگار، نجوا و مناجات است، افزود: مداح باید توانایی تشخیص نوع دعا را داشته باشد و سپس از لفظ و آهنگ مناسب با دعای مورد نظر استفاده کند.

مداح برجسته کشوری با اشاره بر اهمیت، ارزش، حال و هوای دعا، تصریح کرد: مداح باید توانایی کامل در صحیح خواندن، روان، بدون لکنت و آگاه از معنای متن عربی که می‌خواند، باشد.

سماواتی با تاکید بر اینکه جامعه ما امروز نیازمند دعا و دعاخوان است، افزود: مداح باید دارای دو بال دعا (شعور) و مرثیه (شور) باشد و شعور و شور سبب اوج و رسیدن به مقصود است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات