خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی:
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌ جنوبی گفت: در کشور به جای اینکه کشاورز و تولیدکننده مورد حمایت قرار بگیرند، مجوزهای واردات دام زنده تسهیل پیدا کرده لذا باید جلوی واردات و قاچاق دام زنده به کشور گرفته شود تا تولید رونق پیدا کند.
کد خبر: ۹۱۳۲۰۲۵
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷

زین العابدین جویبان مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌ جنوبی در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان رونق تولید ملی توسط مقام معظم رهبری، اظهار داشت: بخش کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که در تولید ناخالص داخلی حائز اهمیت است. 

 وی با اشاره به این‌که بخش کشاورزی به لحاظ تامین مواد اولیه، امنیت غذایی و پتانسیل‌های صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در بحث توسعه روستایی و بخش کشاورزی فرآیند آموزش که شامل خدمات مشاوره‌ای است، می تواند مهمترین عامل محسوب شود. 

 مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی گفت: مشاوره از طریق کشاورز خبره و کارشناس کشاورزی در سطح روستاها و استفاده از دانش و تجربه یکدیگر می‌تواند موثر باشد و همچنین نتیجه پژوهش‌ها نشان داده مشاوره باعث افزایش کارایی کشاورزان، اثربخشی و پایداری کشاورزی می‌شود.

 جویبان با اشاره به این‌که از ظرفیت فارغ التحصیلان بخش کشاورزی باید به نحو احسن استفاده کرد، افزود: کارشناسان بخش کشاورزی می‌توانند گیاهان سازگار به شوری و کم‌آبی و روش‌های بهینه آبیاری را به کشاورزان معرفی کنند و همچنین پل ارتباطی بین متولیان کشاورزی و کشاورزان باشند.

 وی با پیشنهاد این‌که بسیاری از کشاورزان از سواد کافی برخوردار نیستند و باید در روش‌های آموزشی تجدیدنظر شود، افزود: کلاس‌های آموزشی انفرادی و گروهی برای کشاورزان برگزار شود چراکه آنها تشنه آموزش هستند. 

 مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی به قاچاق دام اشاره کرد و گفت: باید جلوی واردات و قاچاق دام زنده به کشور گرفته شود تا روند رونق تولید تسهیل پیدا کند.

 جویبان تصریح کرد: در کشور به جای این‌که کشاورز و تولیدکننده مورد حمایت قراربگیرند، مجوزهای واردات دام زنده تسهیل پیدا کرده است.

 وی با اشاره به این‌که قاچاق دام به داخل کشور علاوه بر خسارت شدید و جبران‌ناپذیر، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد، افزود: برای مقابله با قاچاق دام می‌توان بحث پلاک گذاری و شناسنامه‌دار کردن دام به ویژه شتر را دنبال کرد.

 مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که در منطقه سیستان و بلوچستان مسئله قاچاق دام به داخل کشور را مشاهده می کنیم، گفت: توجه به بخش کشاورزی می‌تواند از واردات محصولات مورد نیاز جلوگیری کند و در جهت امنیت غذایی اهمیت دارد. 

 جویبان با اشاره به این‌که توجه به مشکل کم‌آبی در خراسان جنوبی، افزایش کیفیت و بهره‌وری در بخش کشاورزی امری مهم محسوب می‌شود، تصریح کرد: راه اندازی کانون‌های یادگیری دامداری و دامپروی می‌تواند در زمینه به‌نژادی به تولیدکنندگان کمک کند و حائز اهمیت است.

 وی افزود: به واسطه ورود هر کالا و محصول قاچاق به داخل کشور به همان میزان فرصت‌های شغلی، بنیه و توان تولید کشور دچار خسران و نارسایی می‌شود.

 مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی گفت: کارشناسان کشوری و استانی باید به این باور برسند که خراسان جنوبی را نمی‌توان با نسخه‌های کل کشوردرمان کرد.

 جویبان با اشاره به این‌که اگر پتانسیل‌ها، نقاط قوت، اولویت‌های اساسی و مشکلات مردم پیدا شود می توان خراسان جنوبی را احیا کرد، خاطرنشان کرد: اگر تمام دستگاه‌های اجرایی هم‌سو شوند و از حرکات جزیره‌ای و انفرادی پرهیز کنند بخش اعظمی از مشکلات مردم حل خواهد شد.

 وی افزود: ایجاد یک سری چرخه‌های اضافی برای گرفتن مجوز و همچنین اِعمال تنگ نظری و سخت‌گیری‌های اضافی مانع رونق تولید و باعث شده بسیاری از مردم از روستاها مهاجرت کنند که متولیان امر باید به طور جد پیگیری کنند. 

 دستگاه‌های اجرایی باید الگوی مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی باشند

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که دستگاه‌های اجرایی باید الگوی مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی باشند، گفت: از تمامی مسئولان درخواست می‌کنم با عزم راسخ در جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید داخلی همت کنند.

 جویبان با اشاره به این‌که خراسان جنوبی استانی نمونه در رعایت کامل قوانین و سخت‌گیری‌های اداری است، یادآور شد: خراسان جنوبی در محرومیت‌های بسیاری به سر می‌برد و وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارد و اگر قرار است اقدام عملی و جدی در زمینه اقتصاد مقاومتی صورت بگیرد، باید فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستانی شناخته شود. 

 وی با بیان این‌که تا نقشه راهی برای پیش‌برد اقتصاد استان نداشته باشیم بیشتر کارشناسان سلیقه‌ای عمل خواهند کرد، افزود: اگر اعتقادی به سند آمایش استان داریم باید در جهت پیشرفت اقتصاد استان گام برداریم.

 جویبان خطاب به مسئولان استانی گفت: آیا به جای تقویت برخی از تولیدی‌هایی که در سراسر کشور نمونه آن زیاد است نباید اولویت‌های استان خود را بشناسیم و از محصولات خود حمایت کنیم؟ آیا محصولات استراتژیک کشاورزی و فرآورده‌های معدنی خام فروشی نمی‌شود؟ آیا تولیدکنندگان ما واقعا به جا و هدفمند تقویت می‌شوند؟

 عدم حمایت از تولید ملی و قاچاق دام به خارج از کشور عامل گرانی گوشت در سال گذشته

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی به افزایش قیمت گوشت در سال 97 اشاره کرد و گفت: عدم حمایت از تولید ملی و قاچاق دام به خارج از کشور باعث افزایش قیمت گوشت شده بود.

 وی با بیان این‌که خروج دام باعث کمبود دام در کشور شد، افزود: از سوی دیگر بیگانگان با تدابیر خود می‌خواستند امنیت غذایی را در کشور ایران زیر سوال ببرند و ازعدم آگاهی دامداران سوء استفاده کنند.

 جویبان با اشاره به این‌که بیگانگان دام را با قیمت بیشتر را از دامداران خریداری می کردند، یادآور شد: با بررسی‌هایی که صورت گرفت، معلوم شد کشور عربستان تدابیری جهت افزایش قیمت و زیر سوال بردن امنیت غذایی کشور اندیشیده بود که در 3 ماهه آخر سال 97 بیشتر بوده است.

 وی با اشاره به این‌که در پی کمبود گوشت در حال حاضر واردات دام به کشور را داریم، افزود: باید از تولید داخلی حمایت کنیم و همان هزینه‌هایی که برای واردات دام انجام می‌شود باید در بحث حمایت از تولیدکننده داخلی هزینه شود تا در بحث امنیت غذایی موثر باشد. 

 مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی گفت: اگر بتوانیم بخش‌های کشاورزی را تقویت کنیم از واردات محصولات جلوگیری می‌کنیم.  

 جویبان با اشاره به این‌که اگر تولیدکننده داخلی را حمایت کنیم نیازی به واردات نخواهیم داشت، گفت: همچنین اگر بوروکراسی‌های اداری رایج و تنگ‌نظری‌ها از جلوی راه تولیدکننده برداشته شود، تولیدکننده می تواند محصولات مورد نیاز را تولید کند.

 انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها