خبرهای داغ:
به بهانه سالروز شهادت سرلشکر حسن شفیع زاده؛
امروز هشتم اردیبشهت، مصادف با سالروز شهادت سردار سرلشکر حسن شفیع زاده، فرمانده دلاور توپخانه سپاه، مردی از سلاله ستارخان سردار ملی و معروف به «سردار آتش» است که تاریخ دفاع مقدس هرگز دلیرمردی، خلاقیت و ابتکارات او را فراموش نخواهد کرد.
کد خبر: ۹۱۳۱۹۳۲
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، شفیع زاده از چهره های ماندگار دفاع مقدس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عاشق و عارفی از نسل ستارخان ها و باقرخان ها است که لقب ' سردار آتش' برازنده اوست؛ شفیع زاده در عملیات های مختلف نقش بارز و ممتاز از خود به جای گذاشت که اوج این تاثیرگذاری در نبرد فاو به منصه ظهور رسید تا آتش توپخانه ای سپاه اسلام دشمن را ناکام گذاشته و حیرت کارشناسان و صاحب نطران عملیات های نظامی را سبب شود.
مروری بر خاطرات زندگی شخصی و اجتماعی، ویژگی های فرماندهی و خلاقیت های این مرد غیور آذربایجان و ایران از زبان دوستان، همرزمان و فرماندهان سابق هشت سال دفاع مقدس نشان دهنده اوج ایمان، اعتقاد، صداقت و ابتکار و خلاقیت سرلشکر شهید شفیع زاده است که با دستان خالی و بدون امکانات اولیه اما با اراده ای قوی و محکم، بنیان یگانی را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد که امروز دوست و دشمن بر پیشرفت های خیره کننده توپخانه ای این لشکر توحیدی اذعان دارند.
شفیع زاده به معنی تمام کلمه در میدان رزم، سپاهی تمام عیار و در میدان خدمت به مردم، اسلام و انقلاب بسیجی مخلص و بی تکلف بود و به همین دلیل است که پس از 32 سال از شهادتش، نام و آوازه اش بر سر زبان هاست و دلاوری هایش قلب مردم ایران، آذربایجان و تبریز را تسخیر کرده است.
مشاور فرمانده کل قوا و همرزم شهید شفیع زاده درباره ویژگی های او می‌ گوید: این سردار آذربایجانی با اینکه پاسدار بود، اما هیچ گاه لباس بسیجی را از تن خود در نمی ‌آورد و همین لباس‌های خاکی را بر تن می ‌کرد و در یک جمله سرداری مومن، مخلص، صبور، صادق، شجاع و خردمند بود.
سرلشکر یحیی رحیم صفوی با بیان اینکه ایمان او را از رفتارش، عملش و اطاعتش از امام می ‌توان درک کرد، اظهار می دارد: شفیع‌ زاده تمام عمر و جوانی خود را در راه پاسداری از دین اسلام، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و در راه دفاع از دین و کشور و ملت وقف کرد.
وی اضافه می کند: او از ابتدای ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی با ایمان و اراده ای راسخ در میدان جهاد ایستادگی کرد و تا روز شهادتش بسیار آدم خاکی بود و خیلی خضوع در برابر بسیجی‌ها داشت و خاضع در مقابل مومنین و ضجاع و قاطع در مقابل دشمن بود.
سرلشکر صفوی با بیان اینکه شهید شفیع ‌زاده از دانش نظامی، عقل و خردمندی بسیار بالایی برخوردار بود، یادآوری می کند: او قدرت مدیریت و فرماندهی فوق العاده ای داشت به طوری که در کارنامه عملکرد او بنیانگذاری دانشکده توپخانه و موشک‌های نیروی زمینی سپاه برگ افتخار بزرگی است، در حالی که ما در سال اول و دوم جنگ یگان توپخانه نداشتیم.
وی ادامه می دهد: اواخر سال 1360 بود که تعداد زیادی توپ از ارتش عراق به غنیمت گرفتیم، شفیع زاده با اهتمام ویژه، ادوات همزمان هم توپخانه سپاه را راه ‌اندازی کرد و هم مرکز آموزش توپخانه و دانشکده توپخانه را که نیروی کادر تربیت کند، ایجاد کرد و به توسعه توپخانه در سپاه پاسداران اقدام کرد.
سرلشکر صفوی توضیح می دهد: شهید شفیع زاده تا زمان شهادتش بیش از 6 گروه توپخانه را که هر گروه چند قبضه توپ با بردهایی از 15 تا 40 کیلومتر داشت، راه‌اندازی کرد و سازماندهی تمام آنها را خودش انجام داد.
وی نقش شفیع زاده در آموزش و تربیت نیروی انسانی تخصصی توپخانه مورد اشاره قرار داده و اضافه می کند: اقدام او برای کادرسازی نیروی متخصص، نشانه ای واضح از یک فرمانده دوراندیش بود که به آینده توجه داشت و جوانان مستعدی را برای توپخانه سپاه تربیت کرد.
سرلشکر صفوی ادامه می دهد: شفیع زاده نگاهش به جوانان، نگاه ملی و جامع بود و جوانان مستعد را از هر شهر و استانی که بودند پیدا کرده و آموزش می‌ داد و تربیت می‌ کرد تا برای فرماندهی توپخانه از توان همه فرزندان این آب و خاک استفاده کند.
وی طرح‌ ریزی آتش‌های قدرتمند توپخانه در عملیات‌های مختلف را از دیگر اقدامات ویژه شهید شفیع زاده در دوران دفاع مقدس برمی شمارد و اضافه می کند: این طراحی ها به ویژه در عملیات‌های فاو و کربلای 5 بیشتر به چشم می خورد که طی آن نقش آتش توپخانه در پیروزی رزمندگان سپاه و بسیج بسیار مهم بود و این آتش پشتیبانی و قدرتمند همچون قهر الهی بر سر دشمن می ‌بارید.
فرمانده نیروی زمینی سپاه در دوران دفاع مقدس می گوید: حسن آقا تا آخر جنگ و تا لحظه شهادت که فرماندهی توپخانه سپاه را بر عهده داشت، سوار یک وانت می ‌شد و هیچ ‌گاه ماشین درست‌ حسابی دستش نبود در حالیکه اختیار کامل در این زمینه داشت.
سرلشکر صفوی با تاکید بر اینکه باید این انسان‌های مخلص الگویی برای همه در ادامه راه انقلاب اسلامی باشند، اظهار می کند: معرفی و انتقال این دلاوران سپاه اسلام به نسل های جدید و جوان و البته آینده می تواند تداوم راه با اقتدار نظام را بیمه کند.
معاون حسن شفیع زاده در توپخانه سپاه و فرمانده پیشین این رسته در دوران دفاع مقدس نیز به ایمان و اعتقاد راسخ این شهید والامقام به اسلام و انقلاب اشاره کرده و می گوید: او در جبهه، روزش را با خواندن زیارت عاشورا آغاز می کرد و با قرائت قرآن به پایان می رساند، او به حفظ بیت المال اعتقاد عحیبی داشت و حتی یک بار ندیدم با خودروی سپاه به مرخصی برود.
سردار یعقوب زهدی اضافه می کند: او با وجود اینکه فرمانده توپخانه سپاه بود، اما همیشه گمنام زیست و گمنام شهید شد تا در آسمان ها بیشتر مشهور شود.
وی به خاطره ای از فرماندهش اشاره و تشریح می کند: در عملیات کربلای 5 به حسن آقا گفتم در روزهای اول جنگ فقط سه گلوله خمپاره 120 سهمیه داشتیم اما هم اکنون 700 قبضه توپ تحت امر شماست و روزانه 600 موشک کاتیوشا شلیک می کنیم، او در جواب گفت: خدا آن روزها را قرار داد تا لیاقت و صلاحیت ما را امتحان کند تا ما میزان استقامت و اخلاص خودمان را نشان دهیم و امروز گوشه ای از قدرتش را به وسیله ما به ظهور رسانده است.
سردار زهدی اضافه می کند: در همین عملیات عراقی ها اطراف ما گرفته بودند و از هر طرف امکان آتش داشتند که ما مجبور بودیم هم آتش آنها را خنثی کنیم و هم به رزمندگان در خط مقدم پشتیبانی برسانیم، به همین خاطر بسیاری از فرماندهان امید چندانی به موفقیت توپخانه نداشتند، اما تنها کسی که به آتش توپخانه امید داشت حسن شفیع زاده بود که با اراده و توکل به خدا یکه تاز این عرصه بود و بدون کوچکترین تردیدی با برنامه حساب شده توپخانه را مدیریت و فرماندهی کرد.
معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه و فرمانده پیشین لشکر عاشورا نیز درباره شهید شفیع زاده می گوید: او مثل رودخانه ای پیوسته از دریا می آمد، حسن آقا روح بلند و متواضعی داشت که دلاوری ها و خلاقیتش در دوران دفاع مقدس هرگز از یادها نمی رود.
سردار علی اکبر پورجمشیدیان می افزاید: اگر بخواهیم شفیع زاده را بشناسیم باید آیت الله شهید مدنی، امام جمعه تبریز را بشناسیم، چون وسعت وجودی شفیع زاده نشان گرفته از وجود آن عالم مجاهد و معلم اخلاق بود.
وی، صداقت، شجاعت، دلاوری، غیرت، ابتکار و خلاقیت را از خصوصیات بارز شهید شفیع زاده می داند و ادامه می دهد: اقداماتی که او برای راه اندازی رسته توپخانه سپاه در آن شرایط سخت و پیچیده سال های نخستین جنگ و بدون کوچکترین امکانات انجام داد، امروز به درخت تناوری تبدیل شده است که دستاوردهای بس عظیم و بی مانند آن دشمنان را در بهت و حیرت فرو برده است.
سردار پورجمشیدیان به نقش کلیدی شفیع زاده در عملیات فتح المبین اشاره و اضافه می کند: او در این عملیات می دانست چه کار می کند و ثمره باغ میوه ای را که در این عملیات کاشته بود، در فاو چید؛ به نظرم رسالت شفیع زاده در آنجا به پایان رسیده بود، اما خداوند می خواست چند صباحی در این دنیای فانی بماند تا حاصل زحماتش را ببیند و چنین نیز شد.
وی ادامه می دهد: شهید شفیع زاده جهنمی در فاو برای ارتش رژیم بعث عراق ایجاد کرد که حال و روز آن را از چهره اسرایعراقی به وضوح می توانستیم مشاهده کنیم.
یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس و همرزم شفیع زاده نیز خاطره ای از این شهید بزرگوار نقل می کند: برای سرکشی به مرکز هماهنگی پشتیبانی آتش آمده بود، موقع وضو گرفتن بازوی باندپیچی اش را دیدیم، پرسیدم برادر شفیع زاده چی شده؟ لبخدی زد و پاسخ داد: زنبور نیش زده است؛ بعد متوجه شدم موقع بازدید از دیده بان ها گلوله به بازویش خورده است.
سردار حسن استوارآذر می گوید: هر چه اصرار کردیم استراحت کند قبول نکرد، وقتی به چهره اش نگاه کردم، اثری از خستگی و ناراحتی احساس نمی شد.
وی با بیان اینکه شهید شفیع زاده نیازمندی های عملیات را در صحنه و منطقه جنگی در بعد پشتیبانی آتش با آموزش ها تطبیق می داد، اظهار می کند: او علاوه بر ایجاد واحد توپخانه سپاه، با ایجاد دانشکده توپخانه که آن زمان آموزشگاه توپخانه نامگذاری شده بود، هر آنچه را که در جبهه نیاز بود، به پشت جبهه آورده و به آموزشگاه منتقل کرد.
سردار استوارآذر، ارتباط عاطفی با نیروهای تحت امر را یکی از ویژگی های شخصیتی شهید شفیع زاده بیان و اضافه می کند: به همین خاطر بسیاری از دوستانش دلیل اصلی موفقیت این شهید را در همین خصوصیت قلمداد می کنند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان شرقی نیز از شهید شفیع‌ زاده به عنوان فرمانده دلاور توپخانه یاد می کند که در دوران دفاع مقدس نقش بسزایی در تقویت خط مقدم جبهه ایفا ‌کرد.
سردار عزت الله جعفری با بیان اینکه شفیع ‌زاده در کنار شهید تهرانی ‌مقدم در بنیانگذاری یگان موشکی سپاه ایفای نقش کرد، می گوید: اگر امروز جمهوری اسلامی ایران به قدرت موشکی منطقه تبدیل شده، در سایه‌ تلاش بزرگمردانی است که سال‌ها قبل اولین گام را در این عرصه با اقتدار برداشتند.
وی شهید شفیع ‌زاده را الگوی مبارزه با تحریم و باور قلبی به شعار ما می‌ توانیم معرفی می کند و می گوید: در زمان جنگ ما از ابتدایی ترین امکانات مثل سیم‌ خاردار در مضیقه شدید بودیم، اما به برکت وجود جوانان خوش فکر و خلاق همچون شفیع ‌زاده، توپخانه ‌ها را سامان دادیم تا در برابر رژیم بعث ایستادگی کرده و به موفقیت های بسیار مهمی دست یابیم.
سردار جعفری ادامه می دهد: شهید شفیع ‌زاده در عملیات‌های متعدد دوران دفاع مقدس شرکت داشت و جزو فرماندهان مجرب محسوب می ‌شد که نقشه ها و طراحی های او در طول جنگ گره گشای بسیاری از مشکلات نظامی و دفاعی بود.
وی یادآوری می کند: هیچ گاه مجاهدت‌های آن شیرمرد تبریزی فراموش نمی‌ شود و ما باید تمام تلاش خود را جهت شناساندن ابعاد شخصیتی و اقدامات بی مانند شهید شفیع ‌زاده به کار ببندیم.
سردار جعفری تاکید می کند: هم اکنون ایران اسلامی و جوانان این مرز و بوم به الگوهایی همچون شفیع زاده ها نیاز مبرم دارند، زیرا در شرایط کنونی که هجمه های سنگین فرهنگی در پی استحاله کردن نسل جوان مملکت است، تبیین و شناسایی چنین الگوهایی می تواند بخش اعظمی از این هجمه ها را خنثی کند.
وی اضافه می کند: شخصیت هایی چون شفیع زاده، باکری ها، یاغچیان ها، تجلائی، ها مشهدی عبادی ها و فرماندهان و رزمندگان بی ادعا و جان بر کف در طول دوران دفاع مقدس بسیار بوده اند که هر یک می توانند الگویی مناسب و تاثیرگذار برای جوانان و نوجوانان ایران اسلامی باشند.
به گزارش ایرنا، سردار شهید سرلشکر حسن شفیع زاده، اولین فرزند خانواده از مادری به نام فاطمه به تاریخ 28 مرداد 1336 در خانواده ای مذهبی در محله تاریخی «لیل آوا» در تبریز به دنیا آمد و در سال 1342 وارد دبستان شفق شد؛ او به سال 1348 هنگامی که 12 سال بیشتر نداشت پدر خود را از دست داد.
شهید شفیع زاده در سال تحصیلی 49 - 1348 وارد دبیرستان امیرخیزی تبریز شد و با وجود مصائب ناشی از فقدان پدر توانست گواهینامه دیپلم را در خرداد 1354 در رشته طبیعی اخذ کند.
او در 16 بهمن 1355 به خدمت سربازی رفت و دوره آموزش نظامی را در پادگان عجبشیر گذراند و پس از آن به تبریز انتقال یافت؛ در گروهان محل خدمت او افراد با سواد کم بودند و به همین دلیل به سمت کمک منشی گروهان انتخاب شد و از این فرصت استفاده و کلاس خداشناسی برپا کرد.
با آغاز حرکت مردمی بر ضد رژیم پهلوی، شهید شفیع زاده به پخش اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره) پرداخت، گهگاه از راهی مخفی از پادگان خارج می شد و بعد از تغییر لباس به جمع تظاهر کنندگان می پیوست.
با اوج گیری درگیری های پیش از انقلاب با علمایی چون شهید آیت الله مدنی و شهید آیت الله دستغیب در تماس بود و به منظور خنثی کردن تبلیغات حکومت نظامی از آنها دستور می گرفت.
در 16 بهمن 1357 خدمت سربازی شفیع زاده به پایان رسید و در 21 بهمن همان سال با باز شدن درب پادگان ها، اقدام به جمع آوری اسلحه و گروه مسلحی جهت دستگیری ضدانقلاب و ساواکی ها سازماندهی کرد.
شهید شفیع زاده در مسجد آیت الله انگجی تبریز کلاس های آموزش نظامی ترتیب داد و به همراه چند تن از دوستانش، «سپاه توحیدی» را پایه ریزی کرد که بعدها سپاه توحیدی در تشکیلات سپاه پاسداران تبریز ادغام شد و او به عنوان مسئول عملیات سپاه تبریز در سرکوبی اشرار آذربایجان و حزب خلق مسلمان نقش فعال داشت.
شهید شفیع زاده مدتی بعد عازم ارومیه شد و در کنار شهید مهدی باکری به سرکوب ضد انقلاب منطقه و پاکسازی مناطق مرزی چون سرو، سلطانی، حسنلو، شپیران و ترگور پرداخت و در پاکسازی منطقه سرو مسئولیت محور عملیات را بر عهده داشت.
با شروع جنگ تحمیلی، شفیع زاده راهی جبهه های نبرد شد، در آن زمان خرمشهر سقوط کرده و آبادان در محاصره دشمن بود که مهدی باکری و حسن شفیع زاده با یک قبضه خمپاره 120 میلی متری مأمور شدند تا به آبادان بروند.
آنها با زحمات بسیار از طریق ماهشهر به جبهه آبادان رسیدند، در 31 خرداد 1360 دکتر مصطفی چمران نماینده امام و فرمانده ستاد جنگ های نامنظم به شهادت رسید و مسئولان به این نتیجه رسیدند که ستاد جنگ های نامنظم تحت نظر بسیج و با فرماندهی حسن شفیع زاده به فعالیت های خود ادامه دهد.
در همین زمان وی سازماندهی توپخانه سپاه را پیشنهاد کرد و بعد از عملیات فتح المبین در فروردین 1361 غنایم زیادی به دست سپاه و ارتش افتاد که با هماهنگی سپاه و فرماندهی نیروزی زمینی ارتش قرار شد که توپخانه لشکر 77 آموزش تعدادی از پاسداران را به عهده بگیرد و شفیع زاده تعدادی از نیروها را به آموزش آورد.
عروج عاشقانه و شهادت عارفانه این عاشق دلسوخته راس ساعت یک بامداد روز هشتم اردیبشهت ماه 1366 در جریان عملیات کربلای 10 اتفاق افتاد و با اصابت گلوله خمپاره به خودرویش، به خیل عظیم شهدای دوران افتخارآمیز هشت سال دفاع مقدس پیوست.
مقام معظم رهبری در یازده اسفند ماه سال 1369 درجه سرلشکری به حسن شفیع زاده اعطا کردند تا به عنوان نشان افتخار و شایستگی آن سردار باقی بماند.
صمد قاسمپور، از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مدیحه سرای تبریزی، قطعه ای در مدح سردار شهید شفیع زاده سروده است که ابعاد شخصیتی این شهید والامقام را به خوبی توصیف می کند:
'عاشقی از تیره ابن شبیب
عارفی وارسته از نسل حبیب

در میادین نبرد این راد مرد
جز خدا فردی نمی داند چه کرد

سینه قو جارها، نیزار هور
قصه ها دارد از این مرد غیور

در نبرد فاو طوفان کرده بود
دشمنان را نیز حیران کرده بود


گزارش از: سیدیحیی مرتضائی

ارسال نظرات