خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
عضو هیئت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
عضو هیئت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اگر همه نیاز‌ها بر آورده شود، ولی حس حضور خدا رخ ندهد تمدن اسلامی صورت نمی‌گیرد، گفت: ایجاد عدالت و امنیت برای عمومی شدن توحید است.
کد خبر: ۹۱۳۱۵۸۴
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، حجت‌الاسلام عبدالحمید عبدالواسطی، عضو هیئت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» كه به‌مناسبت سالگرد ارتحال آیت‌الله ایمانی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در حال برگزاری است، به موضوع «فقه فرایندی و نقش آن در تمدن‌سازی اسلامی» اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که به طور خاص از ادله و آیات و روایات در مقیاس کلام برا تاسیس نظامات جامعه استفاده کنیم.

وی با اشاره به تفاوت فقه تمدنی با فقه کنونی افزود: ناکارآمدی دین در فضای اجتماعی به عنوان شبهه مطرح شده است؛ نخبگان و عموم مردم برای آن قواعدی می‌آورند، می‌فرمایند در عموم فردی شما موفق هستید اما در اداره کلان اجتماعی غیر از نظام کلان سیاسی که شکل گرفته در بقیه موارد فرآینده مدیریت آن را ندارید.

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: بنا بر این است بر اساس کتاب، سنت و عقل، جامعه اداره شود و چطور باید این عمل اتفاق بیفتد؛ هدف آن است که راهبردهایی را برای اینکه جامعه به سمت آن حرکت کند، را ببینیم.

وی با بیان اینکه در شبکه آیات و روایات تلاش شده توضیحات جمع‌بندی و روشمند شود، ادامه داد: اگر بنا است به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم خروجی پایانی چیست؟ اگر امام عصر(عج) ظهور کرد و عدل در همه جا حاکم شد باید چه کار انجام دهیم، عدل هدف میانی بوده اما پایانی نیست، تمام ایجاد عدالت و امنیت برای عمومی شدن توحید است.

عبدالواسطی با تاکید بر اینکه اگر همه نیازها بر آورده شود ولی حس حضور خدا رخ ندهد تمدن اسلامی صورت نمی‌گیرد، بیان كرد: حوزه‌های علمیه باید گزاره‌های دین را برای مقیاس اجتماعی در مقیاس جهانی مدیریت کند.

عضو هیئت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: آیات و روایات قدرت مدیریت کلان جامعه را دارند؛ تجربه بشری لازم است اما کامل نیست.

عبدالواسطی در ادامه موضوع نقطه آغاز فرهنگ‌ها را که کجا قرار دارد را مورد توجه قرار داد و گفت: فرهنگ طرز و شیوه رفتارها است، اگر می‌خواهیم اصلاح رفتارها اعمال شود باید اصلاح گفتارها انجام شود.

وی با طرح این سؤال که روش آموزش مطلوب با اقتباس از نگرش اسلامی چیست؟ گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید کلید پاسخ فهم سؤال است، نظرات را با یکدیگر مقایسه کنید مطلب فهمیده می‌شود و مطلب را نقد و بررسی کنید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها