برنامه‌ریزی ما این است که مساجد در کنار فعالیت‌های فرهنگی به اقتصاد خانواده‌های نیازمند هم کمک کنند و در این راستا دربرخی مساجد کارگاه قالیبافی، تولید پوشاک و محصولات فرهنگی راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۹۱۳۱۳۸۴
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: برنامه‌ریزی ما این است که مساجد در کنار فعالیت‌های فرهنگی به اقتصاد خانواده‌های نیازمند هم کمک کنند و در این راستا دربرخی مساجد کارگاه قالیبافی، تولید پوشاک و محصولات فرهنگی راه‌اندازی شده است.

 ۲۰ شعبان تا پایان این ماه به مناسبت در پیش بودن ماه رمضان، دهه تکریم و تعظیم مساجد نامیده می‌شود که امسال مصادف با ششم تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه است، برای ایام این دهه نام‌گذاری‌هایی صورت گرفته که روز اول با عنوان «مساجد زمینه‌ساز رونق تولید» نام نهاده شده است، به مناسبت اولین روز دهه تکریم و عنوان انتخاب‌شده برای آن گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام ذاکر معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

 

* در ابتدا به این نکته بپردازید که چرا پیامبر(ص) در ابتدای راه خود برای تمدن‌سازی اسلامی در زمان ورود به مدینه ابتدا یک مسجد بنا کردند؟

پیامبر(ص) با توجه به اینکه بنا داشتند به جهانیان اعلام کنند، این حاکمیت دینی و مبتنی بر معارف دین است، مسجد را به‌عنوان محل حاکمیت و دفتر کار خود قراردادند تا نشان دهند تفاوت حکومت اسلامی با دیگر حکومت‌ها، تکیه آن بر معارف دین است و سایر حکومت‌ها غاصبانه است. پیامبر(ص) تأکید داشتند تمام موضوعات و مسائل حکومت اسلامی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... خاستگاهش مسجد است، زیرا محل اجتماع مسلمین و مکانی معنوی است.

در آموزه‌های دینی مطرح شده است که هرکاری که بناست انجام شود باید از خلوص نیت برخوردار باشد، خالص‌ترین محل و مکان برای انجام آن مسجد است، زیرا توصیه شده است که انسان حضور و فعالیتش در مسجد را به‌قصد قربت قرار دهد. مسجد محل معنویت و نورانیت است لذا بهترین مکان است تا انسان نیتش را خالص کند، هر تصمیم‌گیری که بناست در حاکمیت اسلامی صورت گیرد، اگر در مسجد رخ دهد این مهم را همراه خود خواهد داشت.

* درباره کارکردهای مساجد در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و اثرگذاری‌های این نهاد توضیح دهید.

امروز در جامعه متأسفانه با آسیب‌های اجتماعی متعددی ناشی از تهاجم فرهنگی دشمن روبرو هستیم، نظام جمهوری اسلامی برای کاهش و زدودن این آسیب‌ها باید برنامه‌ریزی داشته باشد لذا یکی از پایگاه‌هایی که می‌تواند در رفع  زدودن این آسیب‌های اثرگذار باشد، مسجد است. درگذشته نیز امام جماعت به‌عنوان ریش‌سفید محل، در منازعات مشکلات را مرتفع می‌کردند، امروز نیز اگر این نقش در جامعه پررنگ شود، شاید بسیاری از پرونده‌های کشور به‌جای آن‌که قضایی شود، در بدو امر توسط مساجد مرتفع شود و کمکی به قوه قضاییه شود.

معضلات موجود در حوزه خانواده مانند طلاق، دعواهای خانگی و کدورت‌ها می‌تواند در مساجد برطرف شود و با ارائه مشاوره درست مانع بسیاری از طلاق‌ها و درگیری‌های خانوادگی باشد. اعتیاد، ناهنجاری‌های اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای نادرست از دیگر معضلاتی است که می‌تواند از طریق مساجد مرتفع شود، معتقدم بسیاری از ناهنجاری‌ها و معضلات جامعه ناشی از کمرنگ شدن، مباحث دینی و اعتقادی در زندگی افراد است، به همین جهت در ماه رمضان به دلیل افزایش معنویات در وجود انسان‌ها، شاهد کاهش جرم و جنایات هستیم.

اگر مسجد در جامعه ‌محور شود و افراد گم‌شده‌ها و آرامش وجودی خود را در مسجد دریافت کنند، قطعاً بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه مرتفع خواهد شد و به سمت جامعه اسلامی که مقدمه تمدن سازی اسلامی است، حرکت خواهیم کرد.

 

 

* امسال از سوی مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نامیده شده است که می‌تواند حلال مشکلات بسیاری از جامعه و همچنین کاهش همین آسیب‌های اجتماعی باشد، با توجه به اینکه اولین روز دهه تکریم مساجد نیز مرتبط با همین عنوان نام‌گذاری شده، بفرمایید مسجد در این راستا چه نقشی را می‌تواند ایفا کند؟

مسجد در این راستا ابتدا می‌تواند مردم را به حمایت از تولید و خرید کالای ایرانی تشویق کند و در گام اول به فرهنگ‌سازی مردم در راستای خرید این تولیدات کمک کند. در گام دوم مساجد می‌توانند مردم را به حمایت و سرمایه‌گذاری از تولید دعوت کند و سرمایه آن‌ها را به‌جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها برای دریافت چند درصد سود به سمت سرمایه‌گذاری در تولیدی‌های کشور سوق دهد و یا بستری را ایجاد کند تا با افرادی مرتبط شوند که امکان ایجاد یک کارخانه یا واحد تولیدی را دارند.

مسجد در گام اول در این راستا باید عملیاتی وارد شود و خرید کالاها و وسایل موردنیاز خود را کاملاً از کالاهای ایرانی قرار دهد، در گام دوم مساجد در راستای فراگیر کردن تولیدات خانگی می‌توانند قدم بردارند و به‌طور مثال در کنار مسجد یک کارگاه تولیدی ایجاد کنند و یا یک نمایشگاه دائمی در مسجد جهت معرفی محصولات تولیدی خانگی مردم می‌توانند برپا کنند.

* صندوق‌های قرض‌الحسنه مساجد هم در راستای کمک به تولیدات خانگی می‌تواند فعال شود؟

این صندوق‌ها زیر نظر امام جماعت و هیأت امنای مسجد فعال هستند که باید کمک‌ها و وام‌های خود را در حوزه رونق تولیدات و کارآفرینی اختصاص دهد که در این راستا می‌تواند به ایجاد کارگاه‌های کوچک و زودبازده کمک کند. امور مساجد در زمینه ارشاد و راهنمایی این صندوق‌ها امکان فعالیت دارد که در این راستا توصیه‌هایی برای سوق دادن سرمایه‌ها به سمت‌وسوی کارآفرینی شده است.

 

 

* نمونه‌هایی از فعالیت مساجد در راستای کمک به رونق تولید بفرمایید

جوانان مسجدی در تهران طبقه دوم مسجد را که کارایی نداشته است، با کمک و نذر فرهنگی مردم،‌ فضایی را ایجاد کردند تا بسیاری از افراد در حوزه فضای مجازی و تولیدات فرهنگی مشغول به کارشده‌اند و به مستندسازی و تولید تیزر و ... مشغول هستند و به حمدالله درآمد خوبی نیز برای خود فراهم کرده‌اند و یا در مسجدی دیگر عده‌ای از بانوان مشغول قالیبافی و یا در مسجدی کارگاه دوخت پوشاک راه اندازی کرده‌ایم.

البته این فعالیت‌ها کافی نیست و آغاز راه است و برنامه‌ریزی ما این است که مساجد به سمت کمک به تولید و اقتصاد خانواده‌های نیازمند پیش برود.

* اشاره‌ای به حضور جوانان و بسترسازی برای فعالیت‌های آنان در مسجد داشتید، ابتدا بفرمایید چرا امروز شاهد کم رونق شدن حضور جوانان در مسجد هستیم و بعد برنامه‌ای برای جذب جوانان دارید؟

یکی از دلایل این مهم عدم توجه به ذائقه مخاطبان است، با توجه به شکاف نسلی موجود در مسجد و اختلاف ذائقه میان کارگزاران مسجد و جوان و نوجوان و عدم تطبیق برنامه‌ها با ذائقه جوانان، موجب این کم رونقی شده است. دوم عامل نبود نشاط معنوی در جامعه است که در این راستا تهاجم فرهنگی و تبلیغات دشمن و تحریکات جامعه موجب این کم رونقی شده است.

مساجد می‌توانند با ارشاد و راهنمایی جوانان و ایجاد حس ضرورت نسبت به حضور آنان در مساجد که در این راستا آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها نیز باید نقش خود را ایفا کنند،‌ می‌توانند پای آن‌ها را به مسجد باز کنند و در گام دوم ائمه جماعت باید با آغوش باز از آنان استقبال کنند. دومین راه نیز تنوع دادن به برنامه‌ها می‌توانند سلیقه‌های مختلف را تأمین کنند و همچنین پرداختن به هنر و ادبیات که کمتر موردنظر بوده است می‌توانند مورد بهره‌برداری جهت حضور جوانان قرار گیرد.

بسیاری از فیلم‌های ارزشی می‌توانند در مساجد نمایش داده شود و یا با ایجاد گروه‌های سرود و نمایشی و یا برپایی محافل ادبی، جذابیت لازم برای جوانان ایجاد کنیم. برگزاری کلاس‌هایی مانند سواد رسانه و یا آموزش فنون و مهارت‌های موردنیاز جوانان اعم از فنون هنری، رزمی و ... می‌تواند موجب جذب آنان شود.

برخی از فعالیت‌ها مانند پیاده‌روی‌ها و کوه‌نوردی‌ها که فعالیت‌هایی بیرونی است با محوریت مسجد می‌توانند موجب جذب جوانان شود . از همه مهم‌تر همراه شدن مساجد با مردم می‌تواند موجب جذب اقشار مختلف به مسجد شود.

* در گفتگویی با یکی از اساتید مرکز تخصصی نماز ، مطرح شد که یکی از راه‌ها جهت جذب جوانان به مسجد واگذار کردن مدیریت مساجد به آن‌هاست، در این زمینه برنامه‌ای دارید؟

ائمه جماعت تشویق شده‌اند که حتماً در هیأت امنای مساجد از جوانان خوش‌فکر و خلاق استفاده شود زیرا این افراد قطعاً می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری برای جوانان داشته باشند. انسجام تشکلات مسجد در این راستا بسیار تأثیرگذار است و باید قانون شود.

* این تشویق را نمی‌توان به قانونی تبدیل کرد که لزوماً باید از جوانان در هیأت امنا استفاده شود؟

مرکز رسیدگی به امور مساجد رویکردی اقناعی دارد و رویکرد بخشنامه‌ای و تکلیفی ندارد اما با توجه به اینکه ائمه جماعت مساجد درحال جوان شدن است، این رویکرد به‌مرور در حال رخ دادن است.

* امکان جذب و به‌کارگیری جوانان در مسجد وجود دارد؟

برخی از مساجد برخوردار که از توان مالی لازم برخوردار هستند، در این زمینه اقداماتی کرده‌اند و جوانان را جذب کرده‌اند که بستری هم برای اشتغال جوانان است.

* امکان جذب سرباز برای مساجد وجود دارد؟

درگذشته این طرح مطرح شد اما نیازمند تصویب ستاد کل نیروهای مسلح است که هنوز محقق نشده است لذا برای این امر باید قانون‌گذاری صورت گیرد.

ارسال نظرات