خبرهای داغ:
مرحله استانی جشنواره جابربن حیان در قطب شرق و با حضور ۱۷۰ دانش آموز برگزیده شهرستان‌ها و مناطق شاهرود، میامی، بیارجمند و بسطام در پژوهش سرای دانش آموزی شاهرود آغاز شد.
کد خبر: ۹۱۳۰۹۸۹
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود؛ مرحله استانی نهمین دوره جشنواره جابربن حیان، امسال به صورت قطبی و با حضور دانش آموزان برگزیده مدارس شاهرود، میامی، بیارجمند و بسطام در پژوهش سرای دانش آموزی شاهرود برگزار شد.
در این مراسم سید محمد موسوی با تأکید بر اینکه "جشنواره جابربن حیان" یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که همینک در آموزش و پرورش انجام می‌شود، گفت: در حوزه برنامه ریزی، کار‌های ارزشمندی اتفاق افتاده از جمله تقسیم مقطع ابتدایی به دو دوره زمانی سه ساله، که باید از آن به عنوان شاهکاری در سند تحول بنیادین نام ببریم چرا که این امر ما را در اختصاص تجهیزات، تأمین نیرو، برنامه ریزی درسی و ... کمک می‌کند.
معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شاهرودافزود: در حوزه اجرا نیز با حذف رقابت و دامن زدن به تفاوت‌ها بین مدارس، بهترین فرصت، برای مکمل‌های آموزشی، مانند تقویت اعتماد به نفس، یادگیری خلاق، تقویت قدرت بیان، تشویق به کار گروهی و همراهی خانواده ها، فراهم شده است.
وی؛ بزرگ‌ترین تهدید این جشنواره را عدم مدیریت صحیح آن دانست و خاطرنشان کرد: نباید سنگینی کار جشنواره جابربن حیان به دانش آموزان وخانواده‌ها تحمیل شود و در نظر داشته باشیم بهترین جایزه دانش آموزان؛ تشویق معنوی و لذت درونی است که آنان از انجام کار پژوهشی، کشف و ابداع خواهند داشت.
مریم حدادی نیز اظهار امیدواری کرد نتیجه این جشنواره ها، تربیت دانشمندانی خلاق و پژوهشگر باشد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری؛ گفت: نباید فضای علمی کشور به تولید مقاله‌های صرف علمی و حافظه محوری محدود شود؛ باید به سوی تولید علم (کاربردی)، پژوهش، تحقیق و اختراع حرکت کنیم و در این میان، دوره ابتدایی به جهت شکل گیری شخصیت کودکان و آغاز یادگیری آنان، بهترین زمان برای ترویج فرهنگ تحقیق و مطالعه و خلاقیت است.
وی در تمجید از حذف کتاب‌های کمک درسی، آزمون‌ها و تست‌ها از مدارس ابتدایی؛ از دست اندرکاران تعلیم و تربیت خواست دانش آموزان را به سمت پژوهش، تحقیق و مطالعه هدایت کنند و یادآور شد: پدیده مذموم کپی کاری مقالات علمی یا پایان نامه‌ها، حاصل عدم توجه به پژوهش و تحقیق در سیستم آموزشی گذشته است، باید به دانش آموزان و کودکان بیاموزیم به محیط اطراف و زندگی خود توجه کنند مسائل و مشکلات را بیابند و با تحقیق و پژوهش راه حل‌ها را ارائه دهند.
وی هدف از قطبی کردن این جشنواره را ضمن تأمین امنیت و آسایش دانش آموزان با حذف سفر‌های جاده ای، شرکت تعداد بیشتری از دانش آموزان در مرحله استانی جشنواره و حذف رقابت با تشویق به دوستی و هم افزایی علمی، اعلام کرد.
حدادی، با اشاره به شرایط امروز و بدخواهی‌های دشمنان ایران گفت: آنچه که دشمنان هرگز نمی‌توانند ما را در آن تحریم کنند قدرت علمی و توانمندی دانشمندان و مخترعان ایرانی است.
در مراسم افتتاحیه این جشنواره پس از اهداء تندیس یادبود به دانش آموزان برگزیده مرحله شهرستانی، داوری ۱۷۰ پروژه راه یافته به مرحله استانی نیز آغاز شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها