۶۶ رودخانه دائمی و فصلی در استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به بارش‌های مناسب امسال پرآب و روان هستند.
کد خبر: ۹۱۳۰۸۵۴
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان خروش ۶۶ رودخانه دائمی و فصلی در استانگفت:بارش‌های مناسب سال زراعی جاری موجب پر آب شدن ۱۵ رودخانه دائمی و ۵۱ رودخانه فصلی و خروش ۱۳ آبشار شد.
داوودی مهرافزود: از مجموع ۵ هزار و ۱۰۰ دهنه چشمه در استان حدود ۶۰۰ چشمه خشک شده بودند که به برکت بارش‌های اخیر دوباره جوشیدند.
وی گفت: ۶۰ دهنه قنات نیز در استان پر آب اند و هم اکنون منابع آبی بسیار مطلوبی در استان وجود دارد.
کارشناس هواشناسی استان هم گفت: میانگین بارش‌ها در استان بیش از ۸۷۷ میلیمتر است که ۶۲۴ میلیمتر بیشتر از پارسال است.
ولی بهره‌مند افزود: در یاسوج مرکز استان هزار و ۲۲۰ میلی‌متر باران باریده که ۹۷۰ میلی متر بیشتر از پارسال است.
دیودیده مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان هم گفت: ۱۵ واحد تولیدی آب معدنی که چشمه‌های آن‌ها کم آب شده بود با ظرفیت بالغ بر ۵۰۰ هزار تن آب معدنی راه اندازی شده است.
تاج الدینی رئیس جهاد کشاورزی استان هم گفت: آب ۷۶ هزار و ۷۲۲ هکتار زمین شامل ۴۴ هزار و ۲۳۲ زمین زراعی و ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ نیز تامین شده است.
در بخش گردشگری نیز مسیر‌های جاده‌ای، اطراف روستا‌ها و مناطق عشایری چشمه‌ها جوشیده و طراوت و شادابی خاصی را به همراه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: از ۳۰۰ جاذبه طبیعی استان ۱۸۰ جاذبه یعنی حدود ۶۰۰ درصد مناطقی هستند که آب مهمترین جلوه‌گاه تفرجگاهی آن‌ها است و این روز‌ها میزبان هزاران گردشگر از سراسر کشور هستند.
باقری افزود: چشمه‌های معروف، ۱۴۰۰ کیلومتر مسیر رودخانه‌ها، آبشاران و باغ‌ها از مهمترین جاذبه‌هایی هستند که آب فراوان جلوه‌گری آن‌ها را دو چندان کرده است.
از نکات جالب پرآبی در استان جوشش آب از دل برخی خانه‌ها در شهر چیتاب بویراحمد و از تنه یک درخت در شهر قلعه رئیسی است.
بارش‌ها پربرکت امسال سالی سرشار از رونق در بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری را در کهگیلویه و بویراحمد نوید می‌دهد.
ارسال نظرات