خبرهای داغ:
برای سومین سال متوالی رئیس‌جمهور به نمایشگاه کتاب تهران نیامد؛
۶ دوره نمایشگاه کتاب برگزار شده و رئیس‌جمهور فقط در سه دوره آن حضور داشته است، نتیجه این عدم حضورها یعنی آگاهی نداشتن از اتفاقاتی که در حوزه نشر و کتاب می‌گذرد که مطمئنا به‌نفع حوزه نشر نخواهد بود.
کد خبر: ۹۱۳۰۶۲۴
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران آغاز به‌کار کرد تا دوباره در اردیبهشتی دیگر بوی کتاب بیاید و مشتاقان به کتاب برای خرید کتاب‌های مورد علاقه‌شان به نمایشگاه بروند. در این گزارش نمی‌خواهیم از کتاب‌ها بگوییم، بلکه می‌خواهیم از اهمیتی بگوییم که مسئولان برای کتاب قائل نیستند. به حرف که باشد همه عاشق کتاب هستند و برایش تبلیغ می‌کنند، اما به عمل که می‌رسد چنین چیزی را نمی‌بینیم. یک نوع دیگر هم وجود دارد، حرف‌های برخی مسئولان اگر درحد همان حرف هم که باشد برای کتاب می‌تواند تبلیغ خوبی باشد. وقتی مردم ببینند در اوضاع گرانی باز هم رئیس‌جمهورشان برای افتتاح بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی کتاب حاضر می‌شود، آنها هم امیدوار می‌شوند؛ اما قضیه این‌طور هم نیست. در این گزارش به نمایشگاه‌های کتاب تهران پرداختیم که در دو دوره یازدهم و دوازدهم دولت برگزار شدند.


۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ افتتاح بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران:

اولین نمایشگاه کتابی که در دولت حسن روحانی برگزار شد، بیست‌وهفتمین دوره بود. حسن روحانی با حضور در افتتاحیه به بحث ممیزی که به گفته خودش مهم‌ترین چالش حوزه نشر بود، پرداخت و گفت: «جامعه و اعتقادات ما چارچوبی را برای همه نویسندگان پدید می‌آورد. این چارچوب منافع و مصلحت ملی، احترام به دین و عقاید مردم، احترام به اسرار کشور و احترام به تمامیت ارضی و وحدت ملی است و ملت ما به کسانی که بخواهند در جامعه تفرقه ایجاد کنند، فرصت نخواهد داد.» بحث‌های دیگر او به موضوع انتقاد از دولت مربوط می‌شد و اینکه بدون شناسنامه نباید دولت را نقد کرد.



۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ افتتاح بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران:

رئیس‌جمهور در دومین حضورش در نمایشگاه کتاب بیشتر موضوعات صحبتش کتابی بود و کمتر درمورد سیاست صحبت کرد: «این که گفته می‌شود نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال گذشته سه میلیون نفر بازدیدکننده داشته، جای خوشبختی دارد اما به همین نسبت باید کتابفروشی‌های ما در سطح شهر تهران، استان‌ها، روستاها و بخش‌ها پررونق باشد. همین‌طور کتاب‌خانه‌های عمومی ما نیز باید مراجعه‌کننده داشته باشند و اگر کتابخانه‌های عمومی ما خلوت باشند درواقع ما هنوز در این جهت مشکل داریم و هنوز آشتی کامل با کتاب تحقق پیدا نکرده است. راهی وجود ندارد مگر آنکه کتاب خریدن و کتابخوانی وارد سبک زندگی ما شود و تا این چنین نشده است ما نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.»

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ افتتاح بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران:

بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران، آخرین نمایشگاه کتابی بود که حسن روحانی برای افتتاحیه‌اش آمد. نمایشگاهی که بعد از چند سال، جای آن تغییر کرد و به شهرآفتاب رفته بود. روحانی در این مراسم هم سخنانی را درباره کتاب بیان کرد و گفت: «امروز ملت‌های بزرگ جهان، ملت ایران را با اشعار سعدی، حافظ و سایر شعرا، علما، نویسندگان و فیلسوفان بزرگ ایران می‌شناسند. هر چقدر به سمت کتاب حرکت کرده و آن را ترویج و تقویت کنیم به‌نفع خودمان و نسل‌های آینده خواهد بود. احداث مجموعه آبرومند نمایشگاهی در تهران، پاسخ به نیازی مهم برای تعامل و گفت‌وگوی داخلی و خارجی است و از اینکه این نمایشگاه امروز افتتاح شد، بسیار خرسندیم و از شهردار تهران و شورای شهر تهران و همه مسئولان و دست‌اندرکاران که این بنای بسیار بزرگ، بیادماندنی و زیبا را برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف به وجود آوردند، تشکر می‌کنیم.»

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ افتتاح سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران:

سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران هم در شهرآفتاب برگزار شد، اما رئیس‌جمهور در این مراسم حاضر نشد و رئیس مجلس جایگزین رئیس‌جمهور شد تا این رویداد فرهنگی را افتتاح کند.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ افتتاح سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران:

مراسم افتتاحیه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز بعد از بازگشت دوباره از شهرآفتاب به مصلی در سالن چهل‌سرای مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد و قرار بود که حسن روحانی در این مراسم شرکت کند، اما نه او و نه معاون اولش در این مراسم شرکت نکردند و حتی اعلام نشد چرا رئیس‌جمهور به این مراسم نیامده است.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ افتتاح سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران:

مراسم افتتاح امسال اما جریانش متفاوت بود، تبلیغات برای حضور رئیس‌جمهور از یک هفته قبل از شروع نمایشگاه آغاز شد که افتتاحیه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۸ صبح در کتابخانه ملی برگزار می‌شود، درست یک روز مانده به مراسم افتتاحیه، مکان تغییر کرد و به مصلی بازگشت و گفته شد که این اتفاق به درخواست رئیس‌جمهور بوده است که حتماً مراسم در محل نمایشگاه کتاب برگزار شود. اما چند ساعت بعد دوباره خبر دیگری آمد که مراسم بدون‌حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و دلیل آن هم به‌خاطر حضور در یک جلسه پیش‌بینی نشده عنوان شد. وزیر ارشاد هم در مراسم افتتاحیه با ذکر این موضوع و ارسال سلام گرم رئیس‌جمهور به میهمانان گفت: «یک جلسه پیش‌بینی نشده و مهم باعث شد که رئیس‌جمهور نتوانند در این مراسم شرکت کنند.»

۶ دوره نمایشگاه کتاب برگزار شده و رئیس‌جمهور فقط در سه دوره آن حضور داشته است، نتیجه این عدم حضورها یعنی آگاهی نداشتن از اتفاقاتی که در حوزه نشر و کتاب می‌گذرد که مطمئناً به‌نفع حوزه نشر نخواهد بود.

 

منبع: فرهیختگان

ارسال نظرات
پر بیننده ها