حجت الاسلام والمسلمین نکونام هنری را انقلابی و متعهد دانست که به پروردگار متعال متصل باشد.
کد خبر: ۹۱۳۰۶۱۴
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام در دیدار با جمعی از هنرمندان و مدیران و متولیان دستگاه های هنری استان، گفت:  می‌دانیم که دل‌های شما پر از دغدغه و درد و مطلب است و طبعا خیلی از توقعات و مطالبات و مسائلی را که با آن‌ها مواجه هستید دلتان می‌خواهد که در نظام جمهوری اسلامی ایران محقق شود و یک فضای کاملا وافر از امکانات و فضای کاملا شوق‌انگیز و نشاط آور برای شما باشد، تا بتوانید استعدادهای درونی خودتان را بروز بدهید و آن چه را که در درون دارید این‌ها را به عرصه بیاورید و جامعه را از آن ذاتیات خوبتان بهره‌مند کنید و در عین حال ذاتیات درونی خود را هم پرورش بدهید که این مطالبه به حقی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: انسان وقتی یک اموری را در درون خودش به عنوان توانایی و توانمندی در عرصه های مختلف حس می‌کند دلش می‌خواهد هم این استعدادهای هنری را بروز بدهد و و در مرئی و منظر عموم بگذارد و دیدگاه دیگران و تشویق آن‌ها را بشنود و هم این استعداد درونی را پرورش بدهد و جامعه را از این هنر خودش بهره‌مند کنند که رشد و تعالی جامعه هم در سایه همین بهره‌مند شدن از هنرها است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام تصریح‌کرد: هنر محدودیت ندارد و هر انسانی می‌تواند در یک زمینه‌ای هنرمند باشد و در همه عرصه‌های زندگی هنر خودش را نشان هد و این‌ها همه تفاوت‌های آفرینش الهی است تا به واسطه‌ای همین تفاوت‌ها افراد هر کدام یک استعداد و زمینه‌ هنری داشته باشند و بتوانند آن استعداد درونی خودشان را پرورش و رشد بدهند و بالا بیاورند و جامعه از آن بهره‌مند شود.

نماینده ولی فقیه در استان تاکیدکرد: جامعه خمود، جامعه راکد، جامعه‌ای که در آن ذوق سرکوب شود، جامعه‌ای که در آن استعدادها سرکوب شود این جامعه حتما رشد پیدا نمی‌کند و قطعا جامعه‌ای رشد پیدا می‌کند که ذوق و خلاقیت در آن نشاط داشته باشد و تشویق بشود، استعداد در آن نشاط داشته باشد و تشویق شود و زمینه رشد آن استعدادها فراهم شود و این‌ها همه لازمه رشد جامعه است.

امام جمعه شهرکرد افزود: این که رهبر معظم انقلاب مدام  بر روی مسئله هنر تاکید می‌کنند و برای هنرمند و آن کسی که هنر خودش را بروز می‌دهد و جامعه را بهره‌مند می‌کند ارزش و جایگاه ویژه انسانی و کرامت انسانی قائل است که این نشأت گرفته از اسلام است و اسلام برای انسان هنرمند ارزش قائل است و جامعه اسلامی هم باید در پیروی از اسلام برای هنرمند ارزش قائل باشد همه این‌ها نشان دهنده اهمیت مسئله هنر و کرامت داشتن جایگاه و کار هنرمندان است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام گفت: هر کس در هر عرصه‌ای وارد شود و استعداد علمی و هنری و استعداد ذاتی خودش را بروز دهد این شخص به استناد آیات و روایات قرآن کریم یک فرد عالم است، منتهی همه این‌ها یک شرط خیلی مهم دارد و آن عبارت است از این که انسان این استعدادها و هنر و ذاتیات را  که دارد همه این‌ها را وصل کند به بقاء نه وصل به فنا، چون طبق فرموده حضرت علی (علیه السلام) انسان‌ها  برای بقاء آفریده شده‌اند نه برای فنا و قطعا هنری که به بقاء وصل نباشد ماندگار نخواهد بود.

امام جمعه شهرکرد افزود: یکی از ضرورت‌های انسان برای رساندن خود به تکامل و رسیدنش به کمال این است که بقاء را بشناسد و بر روی بقاء شناسی و فنا شناسی که خود یک علم است روی این‌ها متمرکز شد و هنر خود را با این‌ها  آمیخته کند.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام گفت: هنر واقعی آن است که انسان بتواند ذاتیات خودش را به بقاء و امور ماندگار عالم وصل کند و پیوند بخورد با آن چه که می‌ماند نه آن که خودش و ذاتیات خودش و عمر خودش و این همه داده‌های پروردگار که به او داده شده را خرج کند ولی بعد هم مثل یک چراغی، خاموش بشود و هیچ چیز از او باقی نماند که قطعا این خسارت است و اقتضاء در درون انسان عاقل این است که برای خودش زمینه بقاء و ماندگاری فراهم کند و چراغ همیشه نورانی و نور همیشه فروزان باشد نه این که از بین برود.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد:  حالا ممکن است کسی بگوید هنر ذاتا بقاء دارد و هنر خودش اصلا در او بقاء هست و نمی‌شود هنر به فنا وصل شود، ممکن است یک دیدگاه این چنین هم باشد که این خودش جای تامل و دقت است که آیا هنر ذاتا بقاء ذاتی دارد یا نه هنر هم در همین عالم می‌تواند به فنا وصل شود که من این را به شما واگذار می کنم شما بروید روی این فکر کنید.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: حالا این که قطعه‌ای را به نام هنرمندان درست می‌کنند که کار خوبی است که من توصیه می‌کنم در استان قطعه‌ای به نام هنرمندان باشد که گویا وجود دارد که حداقل یکی از زمینه‌های ماندگاری بیشتر فراهم شود که خوب است و کارهای این چنینی که انجام بشود، اما آن چه که مهم است این است که ما از این قطعه‌ها درست بکنیم و از این امور ماندگار هنری بسیار داشته باشیم اما همه این‌ها متصل شود به دنیا قطعا همان طور که دنیا فانی می‌شود همه این‌ها هم از بین خواهد رفت و فانی می‌شود درحالی که به استناد آیات قرآن و سخن اولیاء الهی آن چه که می‌ماند آن چیزی است که به خدا وصل شود که این را هنر متعهد می‌گویند.

امام جمعه شهرکرد گفت: اگر سخن از تعهد کنار هنر و جهت‌دهی در کنار هنر است قطعا هنری است که به پروردگار متعال متصل باشد و هنر انقلابی یعنی همین و اگر از شهید سید مرتضی آوینی به عنوان یکی از الگوهای هنر متعهد یاد می شود به خاطر این است که این شهید ذوق ادبی خودش را خرج یک امر ماندگار به نام شهدا و ایثار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام تاکیدکرد: قطعا شهادت و ایثار و ارزش‌های والای انسانی که خدا برای انسان قرار داده از بین رفتنی نیست و همیشگی است پس استعدادها و مسائل درونی خودمان و آن چه را که داریم خرج امور بقاء و ماندگار کنیم تا هنر متعهد و هنر انقلابی و هنر وصل شده به بقاء بشود.

امام جمعه شهرکرد تاکیدکرد: زمینه پرورش استعدادهای هنری باید توسط همه دستگاه‌ها فراهم شود و دستگاه های متولی همچون ارشاد اسلامی یکی از وظایف مهمی که دارد همین است، حوزه هنری یکی از وظایفی که دارد همین است، دستگاه‌های دولتی یکی از وظایفی که دارند همین است که زمینه رشد و شکوفایی استعدادها را فراهم کنند و این جزو ضرورت‌های انقلاب اسلامی ما و راه شهدا است.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان تاکیدکرد: امیدوار هستم به فضل الهی در عرصه هنر استانی بیش از آن چه که امروز شاهد هستیم تلاشگر در پرورش یافتن عرصه هنر و جنبه‌های مختلف هنری شاهد باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ برنامه و فعالیت شاخص فرهنگی طی سال گذشته به همت هنرمندان استان در همه شهرستان‌ها برگزار شد، افزود: برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم، جشنواره فیلم و تئاتر فجر و نمایشگاه بزرگ کتاب شاخص‌ترین این فعالیت‌هاست.

جواد کارگران سوم اردیبهشت‎ماه در دیدار جمعی از هنرمندان انقلابی استان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد، با تبریک اعیاد شعبانیه و هفته هنر انقلاب اسلامی، گفت: زمینه‌های پرورش استعدادهای هنرمندان در استان مهیا شده و هنرمندان می‌توانند در قالب کانون‌های مختلف به فعالیت هنری بپردازند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ برنامه و فعالیت شاخص فرهنگی طی سال گذشته به همت هنرمندان استان در همه شهرستان‌ها برگزار شد، افزود: برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم، جشنواره فیلم و تئاتر فجر و نمایشگاه بزرگ کتاب شاخص‌ترین این فعالیت‌هاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری در همه شهرستان‌های استان با توجه به استعدادهای آن منطقه خبر داد و اظهار کرد: جشنواره شعر بختیاری در اردل، جشنواره آواها و نواهای محلی در کوهرنگ، جشنواره شاهنامه خوانی در لردگان و جشنواره عکس کیار از این جمله هستند.

رئیس حوزه هنری استان نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد در هفته هنر انقلاب اسلامی در استان، گفت: عطرافشانی قبور شهدا، همایش هنر شیدایی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و دیگر مسئولین، مسابقه کتابخوانی، دیدار با خانواده شهدا و رونمایی از چند کتاب و سرود ملی از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته در استان بود.

حجت‌الله شیروانی تولید دو فیلم کوتاه مستند، برگزاری کارگاه‌های فیلمنامه‌نویسی، کسب رتبه در جشنواره فیلم مقاومت، برگزاری نمایش‌های تئاتر بچه های مسجد، برگزاری جشنواره تئاتر تک نفره و برگزاری هشت نمایشگاه در زمینه‌های مختلف هنری را شاخص‌ترین فعالیت‌های حوزه هنری استان در سال گذشته برشمرد.

ارسال نظرات