خبرهای داغ:
کارگاه دو روزه بین‌المللی مهندسی بافت و پزشکی بازساختی با حضور صاحب نظران بین المللی و ملی این رشته نوین در رشت آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۹۱۳۰۶۰۷
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
کارگاه بین المللی مهندسی بافت و پزشکی بازساختی در رشت آغاز شد 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از رشت، علیرغم پیشرفت شگرف صورت گرفته هنوز درمان بیماری‌هایی که با زوال و تخریب بافت‌های بدن همراه هستند معضل اساسی در حوزه پزشکی به شمار می‌آیند.

در سال‌های اخیر سلول‌های ویژه‌ای با مشخصات جالب و منحصربه‌فرد به نام سلول‌های بنیادی توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

ویژگی‌های این سلول‌ها قابلیت نوسازی و تمایز به انواع سلول‌های بدن را دارد و می‌توان از آن‌ها در تولید سلول‌ها ترمیم بافت و بازسازی اعضای بدن استفاده کرد.

علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانش نوین است که مجموعه‌ای از علوم مختلف همچون سلولی مولکولی، مهندسی بافت، زیست‌فناوری و بیومواد را در برمی‌گیرد و با سرعت چشمگیری در کشورهای توسعه‌یافته در حال گسترش است.

در حال حاضر در ایران بیش از ۶۰ کار آزمایی بالینی در حال انجام است و ایران به لحاظ تولید علم رتبه اول در خاورمیانه، رتبه چهارم در آسیا و رتبه ۱۸ میان ۲۰ کشور برتر دنیا را در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جهان را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر ۲۱ استان کشور با تشکیل مرکز توسعه فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور مشغول فعالیت هستند و استان گیلان نوزدهمین استان در پیوستن به این حرکت ملی است و شورای توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در گیلان تشکیل‌شده، وظیفه پیشبرد راهبرد و توسعه این علم و فناوری در استان برعهده‌گرفته است.

توسعه علم و فناوری یکی از الزامات اجتناب ناپذیر در دستیابی به اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان است و پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان در راس همه اقدامات اساسی برای پیشرفت کشور قرار دارد و قدرت علمی و فناوری منشا اقتدار سیاسی، نظامی،‌فرهنگی و اقتصادی است.

با استفاده از علم و فناوری در همه ابعاد سیاستگذاری می توان به صورت موثر ظاهر شد چرا که اقتصاد دانش‌بنیان پیشران اقتصاد مقاومتی و درون زا خواهد بود.

در راستای توسعه علوم و فنون سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در گیلان نخستین کارگاه بین‌المللی مهندسی بافت و پزشکی بازساختی پیش از ظهر امروز در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان برگزار شد.

در کارگاه بین‌المللی دو روزه مهندسی بافت و پزشکی بازساختی گیلان ۴۰ شرکت‌کننده از دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی و محققین سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، تبریز و گیلان حضور دارند.

در این کارگاه بین‌المللی که پروفسور مااورو الینی از موسسه AO سوئیس حضور دارد شرکت‌کنندگان باهدف تبادل آخرین یافته‌های تحقیقاتی و تجارب بین‌المللی با کاربرد درمانی در حوزه پزشکی بازساختی، آخرین دستاوردها در این حوزه را به اشتراک می‌گذارند.

ارسال نظرات