مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در سال گذشته پنج هزار و ۴۸۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و همچنین سه میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در این منطقه محقق شده است.
کد خبر: ۹۱۳۰۵۶۴
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۳
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، ظرفیت‌های مناطق آزاد به ویژه در دوران تحریم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و با نگاهی نو به آن نگریسته شود.

در این میان، موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیکی منطقه آزاد چابهار موجب شده این منطقه آزاد مانند یک کنشگر بین‌المللی در منطقه و حتی فرامنطقه از شرقی‌ترین کشور‌های آسیا تا کشور‌های آسیای میانه و اروپا عمل کند.

چابهار با اثری که در منطقه و مناسبات اقتصادی بین کشور‌های همسایه می‌گذارد، ویژگی خاصی در عرصه بین‌المللی پیدا کرده است و با توجه به شرایط بین‌المللی موجود و اهمیتی که چابهار در اقتصاد افغانستان دارد، سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه بندر، ساخت راه‌آهن و احداث خط گازی از ایرانشهر به چابهار در تقویت جایگاه چابهار در مناسبات منطقه‌ای نقش اساسی داشته است.

در همین رابطه عبدالرحیم کردی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه‌های زیرساختی برای حضور صاحبان سرمایه در منطقه، نقش بسیار بزرگی در جذب سرمایه‌گذاری داشته است، اظهار کرد: در سرمایه‌گذاری داخلی، بیش از ۴۰۰ قرارداد در دو سال گذشته منعقد شده که ارزشی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: در ۱۱ ماهه سال گذشته، ۹۴ قرارداد در منطقه منعقد شده و در همین مدت زمان پنج هزار و ۴۸۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و همچنین سه میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی محقق شده است.

وی گفت: همچنین در سال گذشته ۴۷ واحد تولیدی در منطقه به بهره برداری رسیده که در مجموع برای ۶۶۸ نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

کردی با بیان اینکه در ترانزیت نیز بندر شهید بهشتی، سالانه هشت و نیم میلیون تن تخلیه و بارگیری را انجام می‌دهد و تا ۸۰ میلیون تن ظرفیت برای آن برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ منطقه آزاد چابهار یک میلیون دلار ترانزیت داشته است که این مزیت‌ها منطقه چابهار را برجسته‌تر و تمایل سرمایه‌گذاران را برای حضور در آن بیشتر کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار یکی دیگر موضوعات مهم درباره چابهار را قرار گرفتن در سواحل اقیانوس به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور عنوان کرد و افزود: قرار گرفتن بنادر دیگر کشور‌ها که به اقیانوس راه دارند در خلیج فارس، گاهی با ایجاد بحران‌های منطقه‌ای کشور‌های حوزه خلیج فارس، برای تردد کشتی‌ها و مبادلات تجاری بنادر مشکلاتی ایجاد می‌کند که خوشبختانه بندر چابهار از این چالش‌ها به دور است.

وی با بیان اینکه ماموریت منطقه آزاد چابهار در حوزه صنایع بالا دستی، صنایع ملی، فولاد، پتروشیمی، توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت است، گفت: یکی از اقداماتی که باید انجام شود، برقراری پیوند بین چابهار و بازار کشور افغانستان است، به همین دلیل، تمرکز ما در این منطقه بر دو شاخه مواد غذایی و مواد معدنی در این کشور است.

کردی ادامه داد: محصولات کشاورزی و خشکبار افغانستان از کیفیت خوبی برخوردار است و در حجم قابل قبولی تولید می‌شود، بنابراین در فرآوری، بسته‌بندی و آماده‌سازی مواد غذایی برنامه‌های خوبی می‌توانیم ارائه دهیم همچنین این کشور در حوزه مواد معدنی، سنگ‌های قیمتی و ساختمانی و حتی معادن صنعتی بسیار غنی است و ما در زمینه فرآوری، صادرات و ایجاد ارزش افزوده هم می‌توانیم با این کشور همکاری داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه کشور پاکستان نیز، در زمینه کشاورزی از منابع خوبی برخوردار است، اما در بحث فرآوری ضعیف عمل می‌کند، اظهار کرد: ایران در حال حاضر به قطب فرآوری برنج تبدیل شده است، کشت برنج در منطقه انجام نمی‌شود، بلکه از پاکستان وارد شده، در منطقه چابهار فرآوری می‌شود و علاوه بر استفاده در بازار داخل کشور، صادر هم می‌شود و این اقدام برای کشور صرفه‌جویی ارزی دارد و در سال ۹۷ از این طریق ۶ میلیون دلار صادرات مجدد محصولات مختلف از منطقه به خارج کشور داشته ایم.

کردی تصریح کرد: از سال ۹۲ تا ۹۶ ارزش تولیدات در این منطقه بیش از ۲۰ برابر رشد داشته و فعالیت‌های صنعتی و مجموع قرارداد‌های منعقد شده طی این مدت از ۱۰ سال قبل آن بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه تولیدات منطقه در ۱۱ ماه سال ۹۷ حدود ۳ هزار میلیارد ریال بوده است، تاکید کرد: میزان صادرات حاصل از تولید از منطقه به خارج از کشور در سال ۹۷ یازده و نیم میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۶ نزدیک به ۸۰ درصد رشد داشته و صادرات حاصل از تولید به سرزمین اصلی نیز امسال با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: صادرات این منطقه بیشتر به کشور‌های افغانستان، پاکستان، عمان، عراق، هند و برخی دیگر از کشور‌های حاشیه خلیج فارس انجام می‌گیرد.

کردی با بیان اینکه از جمله ماموریت‌های مبتنی بر مزیت‌های رقابتی که در این مناطق تعریف شده، تمرکز بر حوزه پتروشیمی و فولاد است، گفت: در حوزه پتروشیمی، دو واحد صنعتی در مَکران مستقر و واحد سوم در حال راه‌اندازی است که انتظار می‌رود در ابتدای سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد، همچنین در حوزه فولاد نیز، ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی در حال تولید بوده و کوره نصب شده بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است که در ابتدای سال ۹۹ و همزمان با رسیدن گاز از ایرانشهر به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: در سایر صنایع نیز، متناسب با تکمیل خوشه‌های صنعتی پتروشیمی و فولاد و حوزه‌هایی مانند شیلات که آن هم جزو مزیت‌های رقابتی منطقه محسوب می‌شود به همراه صنایع دیگری که می‌توانند در توسعه اقتصادی منطقه نقش داشته باشند، پروژه‌هایی در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به مطالعات و طرح‌هایی همچون طرح جامع، گفت: پروژه‌های خوبی را در حوزه گردشگری تعریف کرده‌ایم و انتظار می‌رود که حجم فضا‌های اقامتی در سال‌های آینده چند برابر شود.

کردی درباره آخرین وضعیت احداث راه آهن در این منطقه اظهار کرد: این یک پروژه ملی است و عهده دار آن وزارت راه است که تا به حال ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به نیاز این منطقه به فرودگاه تصریح کرد: فرودگاه فعلی یک فرودگاه نظامی است و جوابگوی حجم زیاد مسافران این منطقه نیست، البته وزیر راه مجوز احداث فرودگاه جدید در چابهار را صادر کرد و در حال تلاش برای عملیاتی کردن آن هستیم.

ارسال نظرات