خبرهای داغ:
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین مطرح کرد:

بیش از 24 درصد جمعیت استان، دچار فشار خون بالا هستند/ سیاست زدگی استان، مانع رفع مشکلات بخش درمان است

دکتر مهرام گفت: در آخرین بررسی پیمایش جمعیتی بیماری ها، 24/6 درصد جمعیت استان، بالای سن هجده سال دارای فشارخون بالاست و پیش بینی ما عدد بالاتر از این ارقام است و در این خصوص رتبه بیست و یکم را در بین سی استان داریم.
کد خبر: ۹۱۳۰۳۵۵
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، نشست خبری رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی قزوین به مناسبت هفته سلامت با صبح امروز در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برگزار شد.

در این مراسم دکتر مهرام رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به شعار امسال هفته سلامت بیان کرد :شعار امسال مراقبتهای اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت می باشد و هر ساله یکم تا هفتم اردیبهشت ماه هفته سلامت نامگذاری شده است.

وی گفت: یکی از امور مهم، بحث پیشگیری از بیماریهایی است که می تواند برای جامعه نیروی سربار ایجاد کند چرا که نیروی بیمار، هزینه های زیادی را برای دولت ایجاد می کند و اگر زود غربالگری شوند می توانند تبدیل به نیروی مولد برای کشور شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اظهار کرد: از ابتدای سال 90 تا امروز 982 نوزاد کم کارتیرویید و 27 هزار و 9 کودک بالقوه بیماری با غربالگری های انجام شده شناسایی شده اند که اگر این، اتفاق نمی افتاد باید هزینه های زیادی برای این تعدادی افراد بیمار صرف می شد و این اقدامات تشخیصی و درمانی موجب شد تا خانواده ها از این گرفتاری روانی و روحی رها شوند.

دکتر مهرام عنوان کرد: در آخرین بررسی پیمایش جمعیتی بیماری ها 24/6 درصد بالای هجده سال دارای فشارخون بالاست و پیش بینی ما عدد بالاتر از این ارقام است و در این خصوص رتبه بیست و یکم را در بین سی استان داریم.

وی افزود: با انجام امور فرهنگی عدد دیابت استان از رتبه دوم کشوری به رتبه 24 کشوری رسیده است و هشت ونیم درصد افراد، بالای هجده سال در استان می باشد و استان رتبه هشت کشور در چاقی را داراست. همچنین مصرف سیگار 13 درصد افزایش در هر دوجنس خانم و آقا را داراست که افزایش این امر در بین زنان آمار خوبی نیست.

دکتر مهرام تصریح کرد: به لحاظ وضعیت تختها همیشه مشکل داشتیم و تا شاخص 2/6 دهم فاصله داریم و در حال حاضر شاخص استان 1/6 دهم می باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: مشکلات زیادی در مسیر تجهیز تخت بیمارستان 700 تختخوابی داشتیم و با ممانعتهای زیادی از سوی مجلس و استان مواجه بودیم. تا بیمارستانهای استان ساخته نشود راهی جز تحمل نداریم. روند ساخت بیمارستان 120 تختخوابی الوند نیز بسیار زمانبر بوده و زمینی که قرار بود شهرداری و شورای شهر الوند به ما واگذار کنند، واگذار نشد و مشکلات و موانعی را ایجاد کردند. متاسفانه در این مسیر همه، طرف حساب را دانشگاه علوم پزشکی می دانند در حالیکه تامین منابع برای ما وجود ندارد تا بتوانیم این مشکلات را رفع نماییم.

دکتر مهرام خاطرنشان کرد: در خصوص بیمارستان محمدیه نیز کار از سوی ما متوقف نشد و با توجه به شکایات و کم لطفی ها از سوی مالکین زمین، پروژه متوقف شد. در حال حاضر همه مجوزها حاضر است و از سوی ما مشکلی برای ادامه ساخت وجود ندارد اما بازهم مشکل زمین وجود دارد.

وی اضافه کرد: بیمارستان شهدای آبیک که 32 تختخوابی است نیز مشکلاتی دارد. با توجه به انتقاداتی که ما به این بیمارستان داشتیم، به دنبال واگذاری این بیمارستان به بخش خصوصی با تعرفه دولتی هستیم و ظرفیت این بیمارستان تا 96 تختخواب پیش بینی شده است. کلینیک محمدزاده نیز تا آخر اردیبهشت افتتاح می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین عنوان کرد: در بحث رادیوتراپی نیز بزرگترین رادیوتراپی استان در بیمارستان ولایت با وجود تمام سختی ها، با کمک خیرین تا آخر خردادماه آماده خواهد شد اما به دلیل نقل و انتقال ارزی و مشکلات تحریم، جهت ورود یکی از دستگاهها در بحث جابجایی دستگاه و جابجایی ارزی مشکلاتی وجود دارد و هزینه دو دستگاه حدود بیست و سه میلیارد تومان هزینه داشته و برآورد اعتبار کامل این پروژه، پس از پایان کار اعلام می شود.

دکتر مهرام بیان کرد: ما به عنوان دانشگاه، نقش نظارتی بر عملکرد بیمارستانها و مراکز خصوصی و غیره داریم و به هیچ بیمارستانی اجازه نمی دهیم که با گرانفروشی خدمات ارایه دهد و این در حالی است که نیت خیر، این نبوده و تمام مشکلات بیمارستان رحیمیان پس از مرگ مرحوم رحیمیان ایجاد شده این تعطیلی غیرقانونی است و یمارستان های خیریه موظف هستند طبق مصوب قانونی، تعرفه ای را که مصوبه هیات وزیران است اجرا نمایند و بیمارستان رحیمیان نیز موظف است تا این تعرفه را مانند سایر بیمارستانهای خیریه کشور اجرا نمایند. اما مشکلات تعطیلی را به اسم دانشگاه علوم پزشکی تمام کرده اند که این امر کم لطفی در حق دانشگاه است.

 

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار