سید ساجد یعقوبی
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اردبیل خبر داد:
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اردبیل از افتتاح فاز نخست مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس اردبیل در سوم خرداد همزمان با آزادسازی خرمشهر خبر داد.
کد خبر: ۹۱۲۹۸۲۰
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶

افتتاح فاز نخست مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس اردبیل

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، علی واحد در جمع خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: طبق برنامهریزی‌های صورت گرفته فاز نخست مرکز فرهنگی و موزه دفاع اردبیل همزمان با 6 استان دیگر با حضور ریاست محترم جمهور، سرلشکرباقری و سردار کارگر به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود.

وی افزود: در آخرین جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس که با حضور استاندار، فرمانده سپاه کل استان، نمایندگان مجلس، فرماندار، شهردار و مدیران کل برگزار شد، مصوب شد تا 2 میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمرانی مجلس به این مرکز اختصاص یابد، 10میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز این مرکز از محل سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان تصویب گردد و 3میلیارد تومان از محل بودجه استانی که در سال 97 مصوب شده است به این مرکز تعلق می‌گیرد.

واحد در خصوص محوطه‌سازی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گفت: اعتبار محوطه‌سازی این مجموعه که در حدود 8 میلیارد تومان می‌باشد نیز توسط شهرداری اردبیل تامین و اجرایی می‌شود که قرار است تا هفته دولت کار محوطه سازی موزه به پایان برسد.

وی با بیان اینکه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس اردبیل که در سال 89 شروع به کار کرد اما به خاطر مشکلاتی که وجود داشت، افزود: روند رشد این پروژه به حالت راکد درآمد که با کمک مسئولان استان از جمله نماینده ولی فقیه در استان ،استاندار، مجموعه سپاه و هیئت رزمندگان که دست به دست هم دادند، تا این مجموعه فاخر از ابتدای سال 95 کار خود از سر بگیرد و به سوی بهربرداری کامل پیش برود و امروز بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی در فاز اول به دست آمده است.

واحد به موقعیت مکانی این پروژه اشاره کرد و افزود: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در بهترین نقطه گردشگری شهر اردبیل واقع شده است که مساحت این مجموعه 6500 متر مربع است که از اصلی‌ترین قسمت‌های این مجموعه می‌توان به کتابخانه تخصصی به متراژ 250 متر، آمفی تئاتر به ظرفیت 300 نفر و دو گالری هر کدام به متراژ 1384 متر مربع می‌باشد که یکی به عنوان دائم و دیگری به عنوان گالری موقت استفاده خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اردبیل در ادامه به فعالیت‌هایی که در سال 98 انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: علاوه بر افتتاح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس می‌توان به تدوین دایرﺓالمعارف دفاع مقدس که شورای علمی این موضوع متشکل از سردار بابازاده، سردار کارگر، نمایندگان تمام نیروهای مسلح و دانشگاهیان تشکیل شده است، و بالغ بر 340 مدخل در خصوص دفاع مقدس که یادآور انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، و نقش استان اردبیل در دفاع مقدس از جمله مدخل‌های این دایره المعارف به شمار می رود و در حدود 270 مدخل در دایرﺓالمعارف مرکز به تایید رسیده است.

واحد بیان کرد: تدوین نقش عشایر استان در دفاع مقدس تحت عنوان اولین رزم واره عشایر در کشور و معرفی نقش شهرستان‌های استان اردبیل و اقشار مختلف جامعه در هشت دفاع مقدس از اولیت‌های سال 98 اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع اردبیل خواهد بود.

واحد به مهمترین فعالیت‌هایی که در سال 97 انجام شده پرداخت وگفت: از اهم این فعالیت‌ها می‌توان به نخستین "هنرواره حبیب" که با هدف ترویج فرهنگ دفاع مقدس و تکریم رزمندگان و شهدای مدافع حرم، یادنام شهید سرلشکر (داور یسری) که در 4 بخش شعر،فیلم کوتاه(داستانی کوتاه و مستند)، عکس، نمایش برگزار شده است اشاره کرد.

وی در ادامه به جشنواره‌ها و نشست‌های تخصصی که در سال 97 برگزار شده اشاره کرد و افزود: از مهم ترین جشنواره‌ها و نشست‌هایی که برگزار شده است می‌توان به برگزاری مرحله استانی جایزه ادبی یوسف در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، برگزاری مرحله استانی کنگره شعر دفاع مقدس، نشست‌های تخصصی شعر دفاع مقدس، نشست‌های نقد کتاب و نویسندگان و برگزاری جشنواره های اسوه‌های صبر و مقاومت در بخش زنان اشاره کرد.

واحد بیان کرد: همایش‌های انس و مودت رزمندگان، پیشکسوتان و روحانیت در دفاع مقدس در مناسبت های سوم خرداد، هفته دفاع مقدس و سالروز آزادسازی سوسنگرد برگزار شده است که در آخرین مراسم از کلیه فرماندهان گروهان و گروهان به بالا در استان قدردانی و تجلیل به عمل آمده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: از فعالیت‌های سال 97 می‌توان به تولید کتاب صوتی خداحافظ رفیق برگرفته از کتاب حجله تا حرم شهید آقایی، انتشار تاریخ شفاهی دفاع مقدس در قالب دو کتاب، جمع‌آوری و نمایه‌سازی اسناد و مدارک دفاع مقدس، تجهیز و ارائه خدمات فرهنگی در کتابخانه‌های تخصصی استان اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با شرکت در جشنواره رسام و فانوس، به خاطر کسب حداکثر جوایز از طرف ستاد کل نیروهای مسلح و سردار کارگر به عنوان استان نمونه کشور انتخاب کردند.

ارسال نظرات