خبرهای داغ:
کارشناس مسائل دینی به بررسی سند احیای نیمه شعبان پرداخت و گفت: شب نیمه شعبان، فارغ از ولادت حضرت ولی‌عصر (عج) یک ارزش و فضیلت خاصی دارد که ولادت امام زمان (عج)، مزید بر شرافت و فضیلت این شب شده است.
کد خبر: ۹۱۲۹۴۶۸
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵
حجت‌الاسلام احمد صفاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در اصفهان، به بررسی سند احیای نیمه شعبان پرداخت و اظهار کرد: در منابعی که پیرامون فضائل ماه شعبان موجود است، از جمله کتاب سید ابن طاووس و مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی، به اهمیت شب نیمه شعبان اشاره و احیا این شب مورد تأکید واقع‌شده است.

کارشناس مسائل دینی در ادامه افزود: شب نیمه شعبان، فارغ از ولادت حضرت، ولی عصر (عج) یک ارزش و فضیلت خاصی دارد که ولادت امام زمان (عج)، مزید بر شرافت و فضیلت این شب شده است.

وی با اشاره به فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان بیان داشت: فضیلت، اهمیت و همچنین احیا و عبادت شب نیمه شعبان در روایات و منابع متعدد شیعه و اهل سنت بیان‌شده است به‌طوری‌که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «من شب نیمه شعبان خوابیده بودم که فرشته وحی جبرئیل به نزدم آمد و گفت:‌ای محمد! آیا در این شب می‌خوابی؟ گفتم:‌ای جبرئیل! مگر این شب چه شبی است؟ جبرئیل گفت: این شب، شب نیمه شعبان است».

وی در ادامه تصریح داشت: امام رضا (ع) هم در روایتی می‌فرماید «امیرالمؤمنین (ع) در سه شب نمی‌خوابیدند؛ شب بیست و سوم ماه رمضان، شب عید فطر و شب نیمه شعبان، همان شبی که روزی‌ها، اجل‌ها و آنچه در طول سال اتفاق می‌افتد، مشخص می‌شود».

صفاری خاطرنشان کرد: توصیه‌ها و اعمالی که در این شب واردشده است خود نشان از اهمیت، عظمت و شرافت این شب دارد و به همین سبب اعمال بسیاری در کتاب مفاتیح‌الجنان برای شب نیمه شعبان ذکرشده که یکی از آن‌ها، احیا و شب‌زنده‌داری و همچنین دعای برای ظهور امام زمان (عج) است، تا بتوانیم به برکت چنین شبی از یاران و دوستداران آن حضرت به هنگام ظهور و البته در زمان غیبت ایشان باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با دعای کمیل و شب نیمه شعبان تأکید کرد: دعای کمیل اگرچه بنا به سنت معمول، در شب‌های جمعه قرائت می‌شود، اما ویژه این شب است، هرچند خواندن آن در شب‌های دیگر نیز بسیار بافضیلت است به‌طوری‌که کمیل بن زیاد روایت می‌کند «امیرالمؤمنین (ع) شبی در جمع یاران خود فرمودند: «هیچ بنده‌ای نیست که این شب را احیاء دارد و در آن دعای خضر بخواند، مگر آنکه دعای او اجابت شود، پس به ایشان گفتم: یا امیرالمؤمنین دعای خضر را به من بیاموز و آنگاه حضرت دعا را انشاء فرمود:»؛ و این دعا همان دعایی است که امروزه آن را بانام «دعای کمیل» می‌شناسیم و شأن ورود آن در این شب است.

وی در ادامه ابراز داشت: بنابراین آنچه گفته شد، این شب، یک شرافت ذاتی دارد به‌طوری‌که میدانیم برخی از زمان‌ها و مکان‌ها یک شرافت خاصی دارند همچون شب قدر، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و یا برخی مکان‌ها همچون مکانی که کعبه در آن واقع‌شده و یا مکان کربلا که برحسب جایگاهی که دارند یک شرافتی به آن‌ها داده‌شده است و حوادث و اتفاقاتی که در آن زمان و مکان رخ می‌دهد موجب زیادشدن فضیلت و شرافت آن می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: همچون شب نیمه شعبان که علاوه بر فضیلتی که خود آن شب داشته، میلاد حضرت حجت (ع) هم موجب شرافت و فضیلت بیشتر آن شده است که این شرافت بیشتر در روایات متعدد تبیین شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها