خبرهای داغ:
عضو هیئت اجرای شرکت پلی اکریل ایران:
عضو هیئت اجرای شرکت پلی اکریل ایران گفت: زمانی که پلی اکریل روبه تعطیلی رفت با از خودگذشتگی واقعی کارگران این کارخانه جان دوباره گرفت.
کد خبر: ۹۱۲۹۴۴۳
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان؛ کارخانه پلی اکریل ایران حدود 40 سال سابقه فعالیت دارد، این کارخانه الیاف اکریل در خاورمیانه تنها صنعتی است که الیاف مصنوعی را تولید می‌کند و از این نظر مسئله استراتژیک مهمی برای کشور محسوب می‌شود.

محصول این صنعت که مواد اولیه در صنایع پتو و فرش ماشینی است و به عنوان مادر صنایع نساجی نقش مهمی در کشور ایجاد می‌کند و حدود دو هزار کارخانه به کارخانه پلی اکریل وابسته است اما با مشکلات مالی و عدم تولید، حدود دو هزار کارگر این کارخانه از سال 94 دچار مشکلاتی مانند عدم پرداخت چندین ماه حقوق خود شدند.

اما پس از دو سال، مسئولان به وعده‌های خود جامه عمل پوشاندند؛ طبق قانون، هیئت حمایت از صنایع متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صَمت و کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه‌وبودجه و اتاق بازرگانی ایران، هیئت اجرای شرکت پلی اکریل را انتخاب کردند و بخشی از این کارخانه از مهر 96 با تعداد اندکی از کارگران شروع به فعالیت کرد.

کارگران احیا کننده پلی اکریل هستند

اسرافیل احمدیه در گفت‌وگو صاحب نیوز با بیان اینکه خوشحال هستم امروز پس از دو سال که سختی که کارگران پلی اکریل متحمل شدند رونق و تحرک این کارخانه می‌بینیم، اظهار کرد: زمانی که این کارخانه بزرگ رو به تعطیلی رفت با از خودگذشتگی واقعی کارگران این کارخانه جان دوباره گرفت.

عضو هیئت اجرای شرکت پلی اکریل ایران گفت: هیچ نیرویی اخراج و تعدیل نشد اما افرادی بودند که ترجیح دادند که جای مشمول شدن بیمه بیکاری با صنعتی دیگر همکاری کنند؛ بنده معتقد هستم کارگران توانستند به ما بفهمانند که با دست خالی می‌شود و با تلاش مضاعف یک واحد تعطیل را بدون سرمایه و آورده نجات دهند.

وی افزود: امروز شاهد زنده شدن این کارخانه هستیم؛ تمام پرسنلی که از بیمه بیکاری برگشتند در حال فعالیت در پلی اکریل هستند؛ کارگران، شورای اسلامی، متخصصان و مدیریت این کارخانه تصمیم گرفتند رونق تولید که شعار سال 98 است را عملیاتی کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه امیدواریم با تلاش کارکنان خط‌های تعطیل شده این کارخانه در آینده نزدیک به خط‌های در حال تولید اضافه شود، تصریح کرد: در ماه‌های گذشته علاوه بر پرداخت حقوق‌های کارگران بخشی از مطالبات سال‌های گذشته آن‌ها پرداخت شده است که این کار نشان دهنده بهبود وضعیت کارخانه پلی اکریل است.

وی با تأکید بر اینکه از خود گذشتگی و استقامت کارگران در عدم دریافت بیش از 10 ماه حقوق باعث شد که امروز شاهد برگشتن پلی اکریل به عرصه تولید باشیم، خاطر نشان کرد: تهیه مواد اولیه‌این شرکت کار بسیار مشکلی است با همت کارشناسان این شرکت در حال تأمین هستند و امیدواریم شاهد رونق بیشتر در کارخانه در آینده نزدیک باشیم.

بازگشت یک هزار و 700 نفر را به چرخه اشتغال

محسن نیرومند هم در گفت‌وگو صاحب نیوز با تأکید بر اینکه مسئولان استان با همدلی و همراهی که داشتند یک واحد از دست رفته را احیا کردند، بیان کرد: امیدواریم امسال هم با توجه به اینکه سال رونق تولید است بتوانیم ظرفیت کامل تولید پلی اکریل را در استان داشته باشیم.

عضو هیئت اجرای شرکت پلی اکریل ایران گفت: ظرفیت این کارخانه روزی صفر بود امروز 95 تن در روز تولید می‌شود که این بسیار ظرفیت خوبی است و با توجه به اینکه مواد اولیه‌ای که باید به پلی اکریل بیاید مشکلاتی دارد، اما به شکر خدا اخیراً مواد اولیه وارد می‌شود و تولید اکریلیک را داریم.

وی با بیان اینکه تاکنون توانسته‌ایم یک هزار و 700 نفر را به چرخه اشتغال برگرداندیم، اظهار کرد: واگذاری این شرکت در شرایطی انجام شد و متأسفانه با توجه فوت سرمایه‌گذار اصلی، مدیریت اصلی این کارخانه دچار مشکلاتی شده بود که با توجه به قانون هیئت حمایت ورود کرد و هیئت اجرایی را که متشکل از مدیران استانی بود را انتخاب کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: مدیران مختلفی در استان اصفهان درگیر پلی اکریل بودند که توانستیم تا حدودی مشکلات این کارخانه را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه بدهی مطالبات قبلی فریز شده است و حدود 400 میلیارد تومان بدهی کلی این شرکت بود، افزود: از زمانی که هیئت اجرایی کار را در این شرکت به دست گرفته است امور جاری به‌خوبی در حال انجام کار است و تا زمانی که صاحبان سهام تمایل داشته باشند که کارخانه را تحویل بگیرند آمادگی داریم.

نیرومند تأکید کرد: تحویل کارخانه به سهام داران به شرطی انجام می‌شود که به تولید و اشتغال ضربه‌ای وارد نشود؛ انتظار داریم متولیان امر بیایند و به‌طور جدی وارد کار شوند و از ما تحویل بگیرند و اگر با این شرایط تحویل نگیرند ما نمی‌گذاریم مشکلی برای بحث تولید و اشتغال ایجاد شود.

دیگر عضو هیئت اجرای شرکت پلی اکریل ایران با بیان اینکه دست رنج کارگرانی که تبدیل به محصول می‌شود و به فروش می‌رسد، چرخه تولید کارخانه را تکمیل می‌کند تصریح کرد: از پالایشگاه، پتروشیمی، دی ام تی که این چرخه را برای ما حفظ کردند تشکر می‌کنیم.

وی در پایان گفت: اگر اکریلیک پلی اکریل به‌طور صد در صد فعالیت کند قطعاً سودآور است.

ظرفیت تولید 11 هزار تن نخ و الیاف پلی‌استر و اکریلیک ماهانه در پلی اکریل

محسن رجایی هم در این زمینه در گفت‌وگو صاحب نیوز اظهار کرد: پس از دو سال تلاش و کوشش مستمر مجموعه دو هزار نفری کارخانه دی ام تی و پلی اکریل با حمایت مسئولان به حالت ثبات نزدیک شدیم.

مدیر کارخانه پلی اکریل ایران با بیان اینکه کارخانه پلی‌استر متشکل از دو کارخانه یارن پلی‌استر و استیپل پلی‌استر با ظرفیت روزانه 45 و 80 تن فعالیت می‌کند، گفت: حدود دو هفته آینده یک تعمیرات اساسی در کارخانه دی ام تی و استیپل می‌شود و ظرفیت تولید کارخانه در استیپل به 108 تن و کارخانه یارن به حدود 60 تن در روز می‌رسد.

وی افزود: کارخانه اکریلیک متأسفانه به دلیل مشکلاتی در مواد اولیه که از خارج از کشور باید تأمین شود هنوز به حالت مستمر تولید نرسیده است، امّا دو محموله 400 تنی و 150 تن به کارخانه می‌رسد و ظرف هفته آینده این کار محموله به خط تولید می‌رود.

رجایی با توضیح اینکه در چند ماه گذشته حدود 200 الی 300 تن تولید داشتیم اما تا رسیدن به ظرفیت تولید چهار هزار و 500 تن فاصله زیادی داریم، بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های و جذب سرمایه‌گذار پیش‌بینی این است که دو ماه آینده با ظرفیت دو هزار تن ماهانه شروع کنیم که در این زمینه 50 میلیارد تومان جذب سرمایه شد.

وی اضافه کرد: با این چهار هزار و 500 تن ماهانه، سالانه حدود 54 هزار تن اکریلیک تولید می‌شود که این رقم نصف ظرفیت مصرف کل کشور است.

مدیر کارخانه پلی اکریل ایران گفت: اگر مواد اولیه با نرخ دلار 12 هزار تومان وارد پلی اکریل شود، اکریلیک با کیلویی 11 هزار و 500 تومان قیمت تمام شده در داخل کشور است که با قیمت اکریلیک وارداتی با همان دلار 12 هزار تومان حساب شود، 54 میلیون دلار می‌تواند صرفه‌جویی در خارج شدن ارز از کشور کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه همه زیرساخت ها، نیروی انسانی و تمام امکانات را داریم و با تأمین منابع ریالی می‌توانیم این صرفه‌جویی را برای کشور به ارمغان بیاوریم، اظهار کرد: 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که بتوانیم کار را شروع کنیم و اکنون حدود 50 میلیارد تومان جذب کرده‌ایم.

رجایی بیان کرد: پلی اکریل ایران ظرفیت تولید شش هزار تن نخ و الیاف پلی‌استر به مبلغ هزار میلیارد و چهار هزار و 500 تن الیاف اکریلیک به مبلغ هزار و 200 میلیارد را داریم که در ماه مجموعاً ظرفیت تولید ما در این کارخانه حدود 11 هزار تن است.

وی با توضیح اینکه علت اصلی بازگرداندن خط تولید، مقاومت و تلاش کارگران بود، ادامه داد: با حمایت‌های جانبی دولت و سیاست اتکا به خود بودن مدیریت موفق شدیم با این وضعیت پلی اکریل سرمایه‌گذاران خصوصی جذب کنیم.

مدیر کارخانه پلی اکریل ایران بیان کرد: 20 میلیارد تومان مرحله اولی که دولت پرداخت کرده حقوق کارگران شد و 20 میلیارد مرحله دوم سرمایه‌گذاری در بخش اکریلیک کردیم و اگر به ظرفیت فول برسیم تمام بدهی‌های پلی اکریل را پرداخت می‌کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها