بیست و ششمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی، نویسنده، مستند ساز و هنرمند برجسته انقلاب اسلامی توسط بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۲۸۱۶۹
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳

ببه گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از بنیاد فرهنگی روایت فتح، مراسم بیست و ششمین سالگرد عروج ملکوتی این هنرمند شهید با عنوان «راه آسمان» روز سه شنبه 20 فروردین ماه با حضور جمعی از هنرمندان ، مسئولان کشوری لشکری ،اهالی قلم ،فرهیختگان ،اندیشمندان و علاقمندان سید شهیدان اهل قلم در محل بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

برگ سبزی از زندگی شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی:


وی فیلمسازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله‌ گنبد(مجموعه‌ شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه‌ مستند‌خان گزیده‌ها) آغاز کرد.
آوینی فعالیت‌های مطبوعاتی خود را در اواخر سال ۱۳۶۲، همزمان با مشارکت در جبهه‌ها و تهیه‌ فیلم‌های مستند درباره جنگ، با نگارش مقالاتی در ماهنامه اعتصام ارگان انجمن اسلامی آغاز کرد.
آوینی در زمان جنگ در گروه جهاد فعالیت‌های بسیاری داشت. او در این دوره به سینما،‌ هنر،‌ فرهنگ واحد جهانی و مواجهه آن با مسائل مختلف فکر می‌کرد. مجموعه تحقیقات و مباحثات و نوشته‌های آوینی در ماهنامه هنری سوره منتشر ‌و بعدها در کتاب آینه جادو که جلد اول از مجموعه مقالات و نقدهای سینمایی اوست جمع آوری شد.
آوینی و بقیه گروه، سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کم‌تر از یک سال، کار تهیه‌شش برنامه از مجموعه ده قسمتی «شهری در آسمان» را به پایان رساندند و مقدمات تهیه مجموعه‌های دیگری درباره‌ آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه را تدارک دیدند. اگرچه مقارن با همین زمان، فعالیت‌های مطبوعاتی او نیز ادامه داشت.
شهری در آسمان که به واقعه محاصره، سقوط و بازپس‌گیری خرمشهر می‌پرداخت، در ماه‌های آخر سال ۱۳۷۱ از تلویزیون پخش شد، اما برنامه وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه‌های دیگر با شهادتش در فکه ناتمام ماند.

ارسال نظرات