مرتضی سرهنگی معتقد است حفظ ادبیات پایداری مانند حفظ حدود و ثغور این کشور است. جنگ ما یک جنگ مردمی بود و ادبیات جنگ همدمی جز انسان ندارد.
کد خبر: ۹۱۲۸۱۳۹
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از تسنیم، نشست خبری تشریح برنامه‌های انتشارات سوره مهر در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور عبدالحمید قره‌داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر هنر و ادبیات پایداری حوزه هنری و امین نادری مدیر سوره مهر الکترونیک امروز، 26 فروردین‌ماه، در دفتر این انتشارات برگزار شد.

سرهنگی در این نشست با اشاره به اهمیت حضور زنان در حوزه ادبیات پایداری گفت: امسال با نویسندگان جدیدی در این حوزه آشنا می‌شوید و این حاصل فعالیت‌های حوزه هنری در سال‌های گذشته است که هدف آن،‌ باز کردن راه برای کسانی است که می‌خواهند در این حوزه بنویسند.

وی ادامه داد: جنگ ما یک جنگ مردمی بود و ادبیات جنگ همدمی جز انسان ندارد؛ از این جهت نویسندگان این آثار نیز راه خودشان را پیدا خواهند کرد. نگارش در این حوزه در تمامی کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به عنوان مثال آلمان در سال 1947، گروهی 47 نفره را برای جمع کردن خاطرات جنگ تشکیل داد که از این میان، سه نفر برنده جایزه نوبل شدند.

سرهنگی با بیان اینکه ادبیات پایداری ذاتش مردمی است، به همین دلیل نویسنده‌اش را پیدا خواهد کرد، گفت: برخی می‌گوینند که چرا نگارش و فعالیت در این زمینه از سوی حوزه هنری جدی گرفته می‌شود؟ پاسخ این است که حفظ این ادبیات مانند حفظ حدود و ثغور این کشور است. در این میان حضور زنان اهمیت بسیاری دارد، زیرا برخی از صحنه‌های جنگ را آنها بهتر درک می‌کنند. با توجه به همین موضوع،‌ صداهای جدیدی از خاطرات زنان در این حوزه را امسال شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه روایت شاهد عینی از حوادث و خاطرات اهمیت بسیاری دارد، اضافه کرد: خاطرات، درهای جنگ را به روی نسل‌ها باز می کند. اساساً ادبیات جنگ به خاطر انسان‌ها به وجود می‌آید. همه کشورهایی که در آن زمان به کمک عراق آمدند، با همه تجهیزات به صدام کمک کردند؛ به طوری که تنها در روز اول جنگ 192 هواپیما از طرف عراق به ایران آمد؛ به همین دلیل همه می‌خواهند بدانند چه اتفاقی برای انسان‌ها در آن زمان افتاده است.

وی با بیان اینکه هنوز اتفاقات بسیاری رخ داده که متأسفانه نوشته نشده است، یادآور شد: روایت‌های کوچک با در کنار هم قرار گرفتن، سبب می‌شود تا ما به یک روایت کلی از یک حادثه و واقعه برسیم.

سرهنگی همچنین به برنامه رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب از کتاب «در کمین گل سرخ» اشاره کرد و درباره این کتاب گفت: این اثر عنوان زیبایی دارد که ماجرا را در یک بستر تاریخی روایت می‌کند. ضمن اینکه ما در این کتاب با شخصیت شهید صیاد شیرازی آشنا می‌شویم، در جریان حوادث نیز قرار می‌گیریم. یکی از ویژگی‌های مثبت این اثر، روایت داستانی آن است.

ارسال نظرات