خبرهای داغ:
انتشار یک ویدئوی نامتعارف از مجلس مولودی واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی بوجود آورد.
کد خبر: ۹۱۲۸۰۹۳
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، انتشار یک ویدئو در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت، ویدئویی که هیچ قرابتی به هیات‌های سنتی و مذهبی اهل‌بیت (ع) ندارد.

این موضوع باعث شد تا به سراغ "حیدر توکل" شاعر و مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) برویم و در این باره با او گفت‌وگو بگیریم. توکل درباره اینگونه رفتارهای نابهنجار و بی‌قاعده در هیات‌های مذهبی که مخالف شان مجالس اهل‌بیت (ع) است، می‌گوید: متاسفانه در عرصه ستایشگری شاهد این هستیم که برخی مداحان به‌جای ارائه هنر، مجلس‌آرایی می‌کنند و از جلوه های بصری و دوربین‌های آن‌چنانی استفاده می‌کنند تا مخاطب خود را از دست ندهند. این اتفاقات پیش‌تر در خواننده‌ها وجود داشت. خواننده‌هایی که با هنجره‌هایشان نمی‌توانند عرض اندام کنند از جلوه‌های بصری و بعضاً همراه با رقص و غیره استفاده می‌کنند. شما در مراسم‌های بزرگان حوزه ستایشگری هیچ‌گاه از این مسائل نمی‌بینید، چراکه آنها با هنر مجلس‌آرایی هنجره‌شان و نفس گرم‌شان جلسه را اداره می‌کنند نه اینکه با رقص‌نور و دوربین‌های پهبادی و غیره‌شان جلسه اهل‌بیت (ع) را اداره کنند.

این شاعر اهل‌بیت (ع) با تاکید بر اینکه اینگونه رفتارها ذائقه مردم را عوض می‌کند و شان جلسه اهل‌بیت (ع) را زیر سوال می‌برد، می‌گوید: جلسات بزرگان حوزه ستایشگری اگر از نظر جمعیت، کم‌رونق هستند دلیلش این است که از این فضاها دور ماندند؛ البته ملاک ارزیابی هیات، هیچگاه جمعیت نبوده و نیست، چراکه شاید ذائقه برخی از مردم با شرعیات و عرفیات جامعه مطابقت نداشته باشد، خب آیا باید مطابق با ذائقه آنان حرکت کنیم؟ خیر. معتقدم اینگونه مراسم‌ها بیشتر، نمایش عزاداری و جشن اهل‌بیت (ع) است. باید از این افراد پرسید آیا می‌توانند با این سبک برای امام جماعت مسجدشان و یا مثلاً برای ختم نزدیکان‌شان اقامه عزا کنند؟

توکل در پاسخ به این سوال که کدام نهاد و یا سازمان پاسخگوی این معضلات است، می‌گوید: ما از چند سال گذشته، فریاد می‌زنیم که فکری به حال حوزه ستایشگری کنید. همه اصناف و گروه‌ها دارای اتحادیه و سندیکا هستند اما مداحان برای خود اتحادیه‌ای ندارند. ۱۱ نهاد و سازمان در حال حاضر، مسئولیت رسیدگی به امور مداحان را بر عهده دارد که اوضاع آن روز به روز بدتر می‌شود.

این مداح اهل‌بیت (ع) می‌گوید: بزرگان حوزه مداحی هیچ حلقه وصلی با جوانان نگذاشته‌اند. جوان هیاتی، روحیه خاصی دارد. اگر بخواهیم با او قهر کنیم، به راحتی جدا می‌شود و برای اینکه خودش را اثبات کند، دست به هرکاری می‌زند.

وی در پاسخ به این سوال که راه حل برای برون‌رفت از این وضعیت چیست، می‌گوید: بزگترین معضل در حوزه ستایشگری این است که ادعای بزرگی در این عرصه بسیار است و دیگر نصیحت‌بردار نیست. نصیحت را کسی می‌تواند داشته باشد که افراد دیگر او را بزرگ بدانند البته پیشکسوتان این حوزه نیز آغوش خود را برای آنها باز نمی‌کنند؛ یعنی یا جوان یا از سوی بزرگان طرد و یا ترور شخصیت می‌شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها