سیل های فروردین 1398 با حجم خسارتی که ایجاد کرده است به منابع زیادی هم برای بازسازی و توسعه این مناطق نیاز دارد و دولت هم باید راهبربرنامه های بازسازی و توسعه این مناطق باشد.
کد خبر: ۹۱۲۷۹۸۴
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسماعیل محمدی در یادداشتی پیرامون سیل های اخیر کشور نوشته است؛سیل های فروردین 1398 با حجم خسارتی که ایجاد کرده است به منابع زیادی هم برای بازسازی و توسعه این مناطق نیاز دارد و دولت هم باید راهبربرنامه های بازسازی و توسعه این مناطق باشد.
تلاش ها و مجاهدت هایی که نیروهای مردمی و امت ایران عزیز در کنار گروه های جهادی و نیروهای مسلح و ارتش و سپاه به عنوان دو لشکر الهی و شجره طیبه بسیج به نمایش گذاشتند نشان دهنده جریان عظیم منابع اقتصادی و مردمی است که اگر حفاظت و صیانت و تقویت شوند برای بازسازی و مدرن کردن اقتصاد مناطق سیل زده هیچ بن بستی وجو نخواهد داشت.
مهمترین وظیفه دولت این است که با استفاده از امکانات و منابع عمومی و ملی ، بسته های توسعه یافتگی اقتصادی و اجتماعی را برای همه این مناطق در سه سطح کوتاه مدت و میان مدت فراهم آورد.
در واقع این حق وجب به وجب خاک و تک تک احاد شهروندان هر سرزمینی است که از دولت ، بسته توسعه یافتگی را بخواهند - بسته ای که به توانمندسازی انها در تولید ثروت از همه منابع انسانی ، اب و خاک و جغرافیا و زمان کمک می کند.
تبدیل مناطق سیل زده به یک منطقه اقتصادی ، هنر برتر اقتصادشناسانی است که خود را خدمتگزار مردم معرفی می کنند.
تک تک دهکده های این مناطق و برخی روستاهایی که امروزه ظاهرا مناطق محروم محسوب می شوند از استعدادهای لازم برای تبدیل شدن به قطب های پیشرفت
(گردشگری ، کشاورزی ، صنایع دستی و ... ) و دهکد های شبیه دهکده داووس برخوردارند.
اگر در کوتاه مدت بتوانیم که " ما می توانیم " به اقتصاد و بازسازی و نوسازی این مناطق کمک کنیم در بلندمدت خود منطقه به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.
اقتصاددانان هم گفته اند "در کوتاه مدت کاری بکنید چون در بلندمدت همه مرده اند".
دولت باید رد شرایط جدید فرایندها و روندهای توسعه و نوسازی مناطق سیل زده را را دگرگون و بازمهندسی کند و توسعه این مناطق را در اولویت نخست توسعه قرار دهد.
مبانی علم اقتصاد هم این رویکردها را تایید و به شدت پشتیبانی می کند و اثربخشی برنامه های توسعه باید بیشتر شود چون به راحتی این مناطق را اماده خیز به سوی مرحله جدید توسعه می کنند.
هنر دولت این است که این مناطق به عالی ترین و جذاب ترین نقاط برای جذب تقاضای خدمات گردشگری ، توسعه اقتصادی و تولید ثروت تبدیل کند.
همه مردم و همه نقاط سرزمین ایران اسلامی ، لیاقت توسعه یافتگی را دارند اما با الگوها و مدل های ایرانی و بومی و با الویت مناطق سیل زده.
خوشبختانه حضور گسترده نیروهای مردمی و مسلح و همکاری گسترده گروه های جهادی سبب شد تا خسارت مالی و جانی به حداقل ممکن برسد که جای تقدیر شایسته دارد و حتما مرضی مقام معظم رهبری هم است.
دولت در کوتاه مدت برای تقویت منابع مالی نوسازی و بازسازی توسعه اقتصادی مناطق سیل زده می تواند بر این رویکردها تکیه کند که با مازاد منابع هم روبرو خواهد شد و هیچ نیازی به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی احساس نمی شود:
1 ساماندهی هدفمندی یارنه های نقدی با رویکرد اقتصادی و اجتماعی
دولت باید موارد قانونی مصوب در بودجه های سال های اخیر مبنی بر حذف دهک های ثروتمند از دریافت نقدی را اجرایی کند که حداقل 4 دهک را می تواند شامل
شود و هر ماه حدود دو هزار میلیارد تومان تاین می شود و می توان همه انهار ا نوسازی و توسعه مناطق سیل زده اختصاص داد و در طول یک سال به 24 هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد.
2- تغییر اولویت بندی ها عمرانی و نظام اجرایی و تغییر تخصیص منابع احیای تالاب ها و دریاچه ها به سمت نوسازی اقتصادی مناطق سیل زده . خوشبختانه این مناطق به خوبی احیا شده اند و نیازی به هزینه دیگری ندارند.
3- همیاری مردمی و تقسیم کار در سراسر کشور و ساماندهی مشارکت های مردمی
4- ایجاد اقتصاد نوین کشاورزی و صنعتی در این منطقه با رویکرد توسعه پایدار
5- رعایت اصول فنی و مقاوم سازی اقتصادی در بازسازی مناطق
6- توسعه صنعتی و نیمه صنعتی اقتصاد کشاورزی منطقه
7- استفاده از ظرفیت های گسترده مردمی و گروه های جهادی
8- کاهش هزینه های اداری و اجرایی و ... هزاران روش دیگر که نیاز به منابع مالی دیگر را حذف خواهد کرد.

ارسال نظرات