آئین اختتامیه پنجمین جشن هفته هنر انقلاب باحضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۲۷۸۹۰
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، آئین پایانی پنجمین جشن هفته هنر انقلاب با برپایی ویژه‌برنامه‌هایی برگزار شد.

 

در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مؤمنی شریف، سردار کوثری، سعید اوحدی و دیگر چهره‌ها حضور دارند، همچنین در این مراسم ابتدا کاندیدهای چهره سال انقلاب معرفی و سپس هوشنگ جاوید به دلیل سه دهه تلاش در جهت احیای موسیقی نواحی تجلیل شد.

 

 

امسال نیز همچون سال‌های گذشته از میان ۱۴ نامزد اولیه برای دریافت عنوان چهره سال هنر انقلاب ۵ نفر به عنوان نامزد‌های نهایی معرفی شده بودند.

به این ترتیب رضا امیرخانی، هدایت‌الله بهبودی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود نجابتی و مهدی نقویان به عنوان نامزدهای نهایی دریافت جایزه چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند و امروز یکی از این چهره‌ها برگزیده و معرفی خواهند شد.

در این مراسم محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری اظهار داشت: هفته هنر انقلاب فرصتی است تا به کارنامه یکسال گذشته هنرمان نگاه کنیم و آینده را ببینیم که چگونه خواهد بود. نگاهی به هنر ١٤ نامزد چهره هنر سال انقلاب نشان می‌دهد برخی اتفاقات بزرگ در حوزه‌های مختلف هنری رخ داده است.

وی به موفقیت حوزه کتاب و بحران‌های این حوزه از جمله کاغذ اشاره کرد و بیان داشت: با این وجود اما شاهد انتشار کتابی بودیم که ١٠٠ هزار نسخه از آن به فروش رفت آنهم کتاب سفیر نوشته نیلوفر شادمهری است و نیز استقبالی که از کتاب رهش رضا امیرخانی شد و... نشان می‌دهد ما در حوزه‌های مختلف همچنان موفق هستیم.

وی به هنرهای تجسمی، تئاتر، فیلم و موسیقی و موفقیت‌های این بخش‌ها با فیلم‌هایی چون به وقت شام یا مستند ایران بیست اشاره کرد و افزود: دشمنان نسبت به آینده کشور سیاه‌نمایی می‌کنند اما هنرمندان در سالی که دشمنان گمان می‌کردند به برخی خواسته‌ها خواهند رسید هنرمندان در کنار مردم در ۲۲ بهمن درخشیدند.

 

 

در ادامه صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره توجه انقلاب اسلامی به جامعه زنان گفت: انقلاب اسلامی به عدالت جنسیتی کمک کرد و اگر این توجه نبود ما گسست بزرگ در جامعه زنان داشتیم. این دوره چهل ساله انقلاب دوره خاصی است ٤٠ سال پیوسته که شاخه‌های مختلف هنر را از شعر تا سینما نقاشی و عکاسی تا هنرهای دیگر بارور کرده و این بخش قابل توجهی از مناسبات انقلاب اسلامی است.

در ادامه محمد کوثری جانشین قرارگاه ثارالله گفت: سپاه یک ارگان با سابقه چهل ساله از بطن مردم است.

وی با تشکر از ابراهیم حاتمی‌کیا برای نشان دادن گوشه‌ای از تلاش‌های مدافعان امنیت کشور ابراز داشت: هنرمندان باید با هنر خود واقعیت‌های جامعه را که در حال وقوع است به جامعه جهانی نشان دهند تا تلاش و زحمات حافظان امنیت کشور به جهانیان معرفی شود.

کوثری با اشاره به عصبانیت دشمن از ملت ایران گفت: یک ملت به پا خاست و انقلابی را رقم زد زیرا خودش می‌خواست کشور را اداره کند اما دشمنان عصبانی هستند، ما به آنها گفتیم شما به کشور ما تجاوز کردید ما تنها مقابل شما ایستادیم.

 

 

در ادامه این مراسم پس از حضور رضا امیرخانی روی جایگاه، گفت: من با شعر علی معلم دامغانی که سال‌های دور در سوره منتشر می‌شد به ادبیات علاقه‌مند شدم از مدرسه فرار کرده و به حوزه هنری می‌آمدم، تا روزی که تابوت شهید آوینی را به اینجا آوردند. آن فضا شبیه همین فضا بود.

هدایت‌الله بهبودی دیگر نامزد چهره سال هنر انقلاب برای کتاب الف لام خمینی باحضور روی سن گفت: من با آمادگی آمده‌ام تا به برگزیده چهره سال هنر انقلاب تبریک بگویم.

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی به وقت شام هم در این مراسم گفت: خوشحالم در چنین مراسمی حضور دارم زیرا رایحه آقا مرتضی در فضای حوزه هنری برای ما آشناست، از ابتدا که آمدیم تا وقتی او را به سمت بهشت زهرا مشایعت کردیم به اینجا که می‌آیم حالم عوض می‌شود حرف‌هایی دارم که خواهم گفت.

مسعود نجابتی باحضور روی سن اظهار داشت: دلیل عمده حضورم جشنواره‌ای است که با نشان روایت فتح سال گذشته به پیشنهاد آقای حسنی و حمایت او و مجموعه روایت فتح است. ما در اختتامیه جشنواره پیام محبت‌آمیز رهبر انقلاب را داشتیم که خستگی از تنمان زدود.

وی ادامه داد: عوامل جشنواره نامه‌ای محضر رهبر انقلاب نوشتند و از ایشان درخواست بازدید داشتند، که من امروز پاسخ معظم‌له را در قبال نامه می‌خوانم، ایشان مرقوم فرموده‌اند: از آقای شجاعی و دیگر دوستان به دلیل عدم حضورم عذرخواهی کنید، کار فشرده در روزهای دهه فجر مانع از حضورم شد.

 

 

مهدی نقویان مستندساز هم گفت: من کوچک جمع هنرمندان انقلابی‌ام، خوشحالم صنف مستند‌سازان در این جمع پنج نفره عضوی دارد.

در این مراسم از حجت‌الاسلام شهاب مرادی به دلیل کلاس‌های برگزار شده و علی حیاتی بابت راه‌اندازی هیأت هنر تجلیل شد. همچنین برترین رویداد هنری سال ٩٧ خانه طراحان انقلاب اسلامی معرفی و در این بخش از عباس صانعی برای طراحی آثار انقلابی در میدان ولیعصر (عج) تجلیل شد.

به گزارش فارس در پایان این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی و تندیس خود را دریافت کرد.

ارسال نظرات