عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح ساختار در حوزه نظام پولی کشور گفت: اصلاح قانون بانک مرکزی بعد از 5 دهه کار در اقتصاد ایران نیمه اول امسال در مجلس تصویب می‌شود.
کد خبر: ۹۱۲۷۸۷۷
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،محمدرضا پورابراهیمی امروز در هشتاد و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: یک سری اقداماتی در سال‌های اخیر انجام شده که این اقدام می‌تواند به وضعیت اقتصاد کشور کمک کند از جمله آنها اصلاح  قانون مالیات بر ارزش افزوده است که بعد از 2.5 سال تلاش کمیسیون اقتصادی مجلس و تلاش در اتاق‌های بازرگانی اصلاح این قانون به پایان رسیده است و حدود یک ماه قبل از پایان سال 97 چاپ و به صحن مجلس رفت و ظرف یک تا دو هفته آینده در صحن مجلس مطرح خواهد شد که اگر این قانون نهایی شود، بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به تولید که به واسطه مالیات بر ارزش افزوده که به باید به مصرف اصابت می‌کرد، به تولید اصابت کرده بود، برطرف خواهد شد. 

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ساختار در حوزه نظام پولی کشور اقدام دیگری است، بسیاری از چالش‌های تولید به دلیل سیاست‌های مسائل ارزی و بازار پول است ، اصلاح قانون بانک مرکزی بعد از 5 دهه در اقتصاد ایران تمام شده و گزارش نهایی آن آمده است . 

وی اظهار داشت: روح حاکم بر این قانون استقلال بانک مرکزی است و این موضوع چالش اصلی ما بوده است، استقلال بانک مرکزی یکی از موضوعات مهم ما در این قانون است و بعد از اصلاح خود بانک مرکزی از اهداف ما است که اگر این هم در نیمه اول امسال تصویب شود، موضوع خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی خواهد بود.

پورابراهیمی در ادامه با بیان اینکه اصلاح قانون عملیات بانکی هم در دستور کار قرار دارد، گفت: در پایان هفته جاری پیرامون این موضوع به مدت سه روز در کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه فشرده برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌‌شود که ظرف چند روز آینده متن اصلا قانون عملیات بانکی بعد از 3 سال پایان برسد. 

* اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: این قانون در حوزه اجرا مشکلاتی داشته، بنابراین دولت لایحه اصلاح را مطرح کرد و اصلاح آن در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید و در صحن مجلس هم تا ماده 15 بررسی شده و با توجه به اشکالاتی که بر آن مطرح شد مقرر شد، دستگاه قضایی در رابطه با آن اعمال نظر کند بنابراین با پیگیری‌های انجام شده با قوه قضائیه گزارش آن نهایی شده و پیش‌بینی می‌شود، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 98 عملیاتی شود. 

* تشکیل بازار متشکل ارزی به زودی

وی با بیان اینکه قانون اصلاح فضای کسب و کار امسال در مجلس مصوب می‌شود، گفت: آئین‌نامه تشکیل بازار متشکل ارزی در شورای پول و اعتبار نهایی شده و در حل جمع بندی است. 

پورابراهیمی اظهار داشت: از ظرفیت وقوع سیل که به عنوان یک تهدید مطرح شده می‌توان برای تحریک تقاضا به عنوان یک فرصت طلایی استفاده شود. 

* مصوبات بی‌نتیجه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی 

وی در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های گذشته 84 جلسه بین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تشکیل شده است، گفت: نتایج این  جلسات 136 مصوبه بوده که براساس گزارشات واصله هیچ کدام از این مصوبات به دولت ارسال نشده و در مورد مصوباتی هم که به دولت ارسال شده هیچ گونه تصمیم گیری انجام نشده است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با وضعیت اداره اقتصاد کشور گفت: وقتی ادبیات اقتصاد کلاسیک را می‌خواهیم اجرا کنیم، انطباق آن با متغیرهای نامناسب منطق اقتصادی ندارد. 

پورابراهیمی با بیان اینکه مطابق سال‌های گذشته قرار بود بودجه سال 98 در 15 آذر تقدیم مجلس شود، گفت: چند روز قبل از ارائه لایحه بودجه به مجلس گزارشی غیر رسمی در ارتباط با لایحه بودجه به مجلس آمد که آن لایحه به خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد و سپس ایشان در این رابطه چند مطلب را برای مجلس نوشتند که یکی از آن‌ها این بود بودجه‌ای که ارائه شده است، انطباقی با شرایط فعلی جنگ اقتصادی در کشور ندارد. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته از نظر من بودجه سال 98 مانند بودجه‌های سال‌های قبل است و در آن اتفاقی که بتواند اقتصاد کشور را تغییر دهد ملاحظه نمی‌شود. 

وی اظهار داشت: بنابراین مقام معظم رهبری فرمودند، در حوزه تحولات ساختاری در بودجه دولت مکلف به انجام اقدامات شد و جلسات شورای عالی، رئیس جمهور اشاره کردند که دولت طی نامه‌ای از مقام معظم رهبری خواستار فرصت 4 ماهه برای اصلاح لایحه بودجه شده‌اند. 

پورابراهیمی اظهار داشت: بنابراین از بیان این مطلب این را می‌خواهم اظهار کنیم که همان طور که لایحه بودجه امسال متناسب با شرایط اقتصادی کشور نبود در حوزه‌های دیگر هم شرایط بدین گونه است و امکان دارد یک سری قوانین و مقررات را برای دوره زمانی کوتاه مدت تنظیم شده باشد، در حالی که شرایط کشور شرایط عادی نیست که آن را بتوانیم با ادبیات اقتصاد کلاسیک آن را اداره کرد. 

وی افزود: ادامه مسیر حرکت اقتصاد ایران با فرمولی که تا امروز داشته‌ایم، امکان پذیر نیست و حتما باید اصلاحات ساختاری صورت گیرد. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین مجلس آماده است برای اداره کشور اگر دولت لازم است از قوانین جاری خارج شود کمک کند و اتاق بازرگانی به هر میزان از دولت اختیارات می‌خواهد ما آماده کمک هستیم. 

پورابراهیمی اظهار داشت: به نظرم تحولات ساختاری باید اساس برنامه‌های شورای گفت‌وگو در سال 98 باشد. 

وی افزود: مجلس آماده است تا  آنچه که  می‌تواند اقتصاد کشور را متناسب با واقعیت‌ها و متغیرهای کنونی جلو ببرد و محدودیت‌های را از بین ببرد برطرف کند. 

ارسال نظرات