مجری ملی برنامه ترویجی، آموزشی احیای اراضی خوزستان و ایلام گفت: 200 سایت جامع الگویی را در خوزستان و ایلام برای طرح 550 هزار هکتاری ولایت انجام داده‌ایم.
کد خبر: ۹۱۲۷۵۰۵
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا توکلی دبیر کارگروه آب و سامانه‌های آبیاری، پژوهشگر مروجان ارشد مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اعلام کرد: در سیل اخیر متأسفانه آنچه که بیش از همه فراموش شده فرسایش و از بین رفتن خاک کشاورزی است که ارزش آن بسیار مهمتر از آب است. برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک صدها سال زمان لازم است.

دبیر کارگروه آب و سامانه‌های آبیاری، پژوهشگر مروجان ارشد مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: عملیات  آبخوان‌داری و آبخیزداری نه تنها باعث جلوگیری از سیل می‌شود بلکه باعث حفظ خاک زراعی نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: 6 میلیون هکتار اراضی دیم در کشور وجود دارد که اکثراً انجام عملیات شخم به صورت درست انجام نمی‌شود و این مسأله به ویژه در زمان وقوع سیل فرسایش خاک را تشدید می‌کند.

به گزارش فارس، میزان فرسایش خاک در کشور به 16.7 تن در هکتار رسیده، در حالی که این رقم تا 8 سال پیش 9 تن در هکتار بود.

*اعزام تیم 10 نفره کارشناسی به استان خوزستان 

وی در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای جلوگیری از فرسایش خاک انجام داده‌اید، گفت: تیم 10 نفره‌ای هفته آینده به استان خوزستان می‌رود تا شرایط را پس از وقوع سیل بررسی کند و تصمیمات جدیدتری هم گرفته شود.

توکلی در پاسخ به اینکه اقدامات پیشگیرانه شما برای جلوگیری از این فرسایش‌ها چه بوده است، گفت: اقدامات ما بیشتر توصیه‌ای است و ما همواره عملیات آبخیزداری و ‌آبخوان‌داری و عملیات آماده‌سازی مناسب زراعی را تأکید کرده‌ایم و اگر به این توصیه‌ها توجه شود نتیجه مطلوب‌تری خواهند گرفت.

وی گفت: دستورالعملی هم تهیه کردیم و همه توصیه‌های کارشناسی در حوزه آب و خاک و مدیریت‌های زراعی برای جلوگیری از خطرات قبل و بعد از سیل را به استان‌ها ارسال کرده‌ایم.

مجری برنامه‌های ترویجی، آموزشی و کمک به احیای دریاچه ارومیه گفت: علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه برداشت بی‌رویه آب در سال‌های گذشته، تغییر الگوی کشت و تغییر پارامترهای اقلیمی است.

وی گفت: طی دو سال گذشته پروژه‌ای را برای بهینه‌سازی الگوی کشت این منطقه اجرا می‌کنیم. این پروژه‌ها به صورت سایت‌های الگویی در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان اجرا می‌شود که تمام تلاش‌ ما برای کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب در این مناطق است.

*اجرای 200 سایت الگویی کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه

به گفته مجری برنامه‌های ترویجی، آموزشی و کمک به احیای دریاچه ارومیه، سال گذشته و امسال 100 سایت الگویی اجرا شده و برای سال آینده هم 100 سایت الگویی دیگر اجرایی خواهد شد و با اجرای آنها از مصرف بی‌رویه بخش زیادی از آب این منطقه جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته الگوی کشت این منطقه به سمت محصولات پرمصرفی مانند یونجه، سیب و چغندرقند سوق پیدا کرده و همین مسأله کاهش آب دریاچه را تشدید کرده است.

توکلی گفت: متأسفانه مسئولان سال‌های گذشته در ترویج بخش کشاورزی این استان‌ها توجه نداشتند و کار خطایی را پیش بردند.

*اجرای 200 سایت الگویی برای طرح 550 هزار هکتاری طرح ولایت

مجری ملی برنامه ترویجی، آموزشی احیای اراضی خوزستان و ایلام  در پاسخ به اینکه چه اقدامات ترویجی را برای زمین‌های 550 هزار هکتاری موسوم به طرح ولایت انجام دادید، گفت: 200 سایت جامع الگویی را در خوزستان و ایلام که محل اجرای این طرح است پیاده کردیم. 5 گروه آموزش دیدند تا در حوزه‌های مختلف تسطیح و ‌آماده‌سازی زراعی، زراعت، آبرسانی و سایر بخش‌ها کارهای ترویجی و توسعه‌ای را انجام دهند.

ارسال نظرات