خانه پدری امیر هوشنگ ابتهاج(سایه) در رشت تخریب شد، هوشنگ ابتهاج شاعر مورد علاقه بسیاری از انقلابیون است و برای انقلاب هزینه داده ،چنین برخوردی با ایشان اصلا شایسته نیست و در شان یک چهره فرهنگی و ملی نیست، عواملی دست به دست هم داد تا این اتفاق رخ دهد، برخی بر صندلی خود نشسته و تنها فیگور حمایت از فرهنگ و هنر را می گیرند و موجی راه می اندازند تا بر سر آن سوار شوند.
کد خبر: ۹۱۲۷۱۰۵
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، خانه پدری امیر هوشنگ ابتهاج(سایه) در رشت تخریب شد.

هوشنگ ابتهاج شاعر مورد علاقه بسیاری از انقلابیون است و برای انقلاب هزینه داده ،چنین برخوردی با ایشان اصلا شایسته نیست و در شان یک چهره فرهنگی و ملی نیست، عواملی دست به دست هم داد تا این اتفاق رخ دهد، برخی بر صندلی خود نشسته و تنها فیگور حمایت از فرهنگ و هنر را می گیرند و موجی راه می اندازند تا بر سر آن سوار شوند.

همه از علاقه رهبر معظم انقلاب به آقای ابتهاج آگاهی دارند. دیدارهایی نیز ایشان با امیر هوشنگ ابتهاج داشته و دارند. به نقل قولی از علی معلم دامغانی رجوع می کنم؛" آقا با شاعران دیدارهای خصوصی‌تری نیز دارند. چند سال پیش، به اتفاق یکی دو نفر از دوستان و آقای هوشنگ ابتهاج (سایه) خدمت آقا رسیدیم دیداری با ایشان داشتیم که رسانه‌ای نشد. جلسه‌ بسیار صمیمی و گرمی بود. یکی از خاطرات جالبی که از آن دیدار به یاد دارم این است که یکی از همراهان در مورد چند تصنیف، به آقا گفت که این‌ها کار آقای سایه است. آقا به اصطلاح تجاهل‌العارفی کردند و به‌خاطر آن شعرها آقای سایه را تشویق کردند. اما در ادامه‌ این جلسه معلوم شد که آقا به تازگی شعری از آقای سایه خوانده بودند و حتی برخی مصراع‌های آن ‌را هم در ذهن داشتند."۱

البته به خاطر دارم که سال ۹۵ مراسمی بزرگداشتی در تهران برای آقای ابهتاج گرفته شد که آقای حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و فرهنگ فارسی از علاقه مقام معظم رهبری به سایه گفتند، ایشان با نقل خاطره ای بیان داشتند: "رهبر معظم انقلاب برای «سایه» احترام بسیار قائل هستند و به شعر ایشان علاقه بسیار دارند.

چند ماه پیش،‌ ایشان می‌بینند کتاب‌ها و دفترهایی که برایشان آمده است، یک دفتر شعر قدیمی مربوط به سال 1325 وجود دارد. ایشان تشخیص می‌دهند که این شعرها شعر آقای «ابتهاج» است. به دفتر خود مأموریت می‌دهند بروند خدمت آقای ابتهاج و دفتر را تقدیم کنند. آنها هم وقت می‌گیرند و سلام رهبر انقلاب را همراه با آن شعر تقدیم می‌کنند.آقای سایه گفتند: که من دو دفتر شعر گم کرده بودم؛ این یکی از آن دو دفتر است. این نشان می‌دهد که شعر تا کجاها می‌تواند برود."۲ در تمام این روایت می بیند که مقام معظم رهبری چه شناخت دقیقی از شخصیت و اشعار سایه دارند و چقدر درست می توانند آثار هنری ایشان را درست تشخیص دهند.

اکنون اما عده ای به هر نحوی می خواهند کم کاری خود را به مسائل عقیدتی نظام ربط دهند و هزار بهانه دیگر برای کم کاری خود بیاورند، آقای سایه کجا گفتند که کمونیست هستند؟ یک سند در سال های پس از انقلاب بیاورید که ایشان گفته کمونیست هست.امروز چه مرجعی حکم به کمونیست بودن ایشان صادر کرده است؟ گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس فکر و اندیشه است و اگر مواجهه ای باشد تقابل فکرها و ایده هاست و نهاد های انقلابی هیچ گاه دنبال تخریب میراث فرهنگی و تاریخی این شهر و کشور نیستند.

خوشبختانه مقام معظم رهبری نیز چهره ای دوستدار فرهنگ و به خصوص ادبیات هستند و صراحت ایشان در پاسداری از میراث فرهنگی و تاریخی کشور اظهر من الشمس است و کسی نمی تواند از ایشان جلوتر در این مسائل حرکت کند و از طرف ایشان تصمیم بگیرد.

ما به مرثیه خوانی پس فاجعه عادت کرده ایم، مضحک‌تر آنکه می بینیم عده ای خود در مقام مسئول فاجعه ابراز تاسف می کنند، این تاسف ها به کجای کار این کشور می آید، آب به جوی رفته را نمی توان برگرداند.

این چه رازیست که هر بار بهار
با عزای دل ما می آید؟


۱:گفت‌وگوی علی معلم دامغانی با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

۲:خبرگزاری فارس، سخنان حداد عادل در مراسم تجلیل از هوشنگ ابتهاج و اهدای بیست و سومین جایزه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به این شاعر معاصر

یادداشت : محمدرضا محبوب

ارسال نظرات