خبرهای داغ:
بر اساس آخرین رده بندی نظام رتبه بندی سایمگو در سال ۲۰۱۷، جمهوری اسلامی ایران بر اساس تولید و تعداد مقالات علمی در رشته مهندسی برق و الکترونیک موفق به کسب رتبه نخست در منطقه غرب آسیا و جایگاه وازدهم در بین ۱۵۵ کشور جهان گردیده است.
کد خبر: ۹۱۲۶۹۳۲
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
کسب رتبه نخست ایران در رشته مهندسی برق منطقه غرب آسیا+جدول 

به گزارش  سرویس خبری بسیج علمی  از همدان - بر اساس آخرین رده بندی نظام رتبه بندی سایمگو در سال 2017، جمهوری اسلامی ایران بر اساس تولید و تعداد مقالات علمی در رشته مهندسی برق و الکترونیک موفق به کسب رتبه نخست در سطح کشورهای آسیای غربی و رتبه دوازدهم در سطح جهان شده است.

صدر نشینی مقتدرانه ایران در غرب آسیا

بر اساس نتیجه این رده بندی که در مجله «SCImago Journal & Country Rank» منتشر شده است محققین کشور مان با انتشار 4 هزار و شش صد و نود و هشت  مقاله در زمینه مهندسی برق و الکترونیک در رتبه نخست این رتبه بندی در منطقه غرب آسیا قرار گرفته اند و پس از کشورمان، ترکیه با اختلاف قابل توجه و با 2 هزار صد و نود و یک مقاله در جایگاه دوم این لیست قرار گرفته است.

کشورهای ترکیه ، عربستان سعودی ، مصر ، رژیم  صهیونیستی ، کشورهای امارات متحده عربی ، قطر ، عراق ، اردن ، لبنان ، عمان، کویت ، سرزمین‌ های اشغالی ، یمن و سوریه و بحرین به ترتیب در رتبه‌ های بعدی ایران قرار گرفته ‌اند .

نکته قابل توجه این رتبه بندی صدر نشینی مقتدارنه جمهموری اسلامی ایران در تعداد مقالات قابل استناد نظام سایمگو در رشته برق و الکترونیک می باشد چرا که تعداد مقالت قابل استناد مهندسین کشورمان 4 هزار و 602 می باشد این در حالی است ‌که ترکیه و عربستان به عنوان کشورهای حائز مقام دوم و سوم هر کدام به ترتیب 2 هزار 191 و یک هزار و 667 مقاله تولید کرده‌ اند که تنها 2 هزار و 143 و یک هزار و 621 مقاله قابل استناد دارند. در این بین کشور بحرین تنها با 19 مقاله در جایگاه آخر این رتبه بندی در سال 2017 قرار دارد.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

کسب رتبه نخست مهندسی انرژی در منطقه و هفتم جهان توسط محققان ایرانی + جدول

تحقیر تحریم های آمریکا توسط محققین ایرانی/ جایگاه نخست در تولید علم در خاورمیانه به ایران رسید+فیلم و جدول

جایگاه دوازدهم ایران در بین 155 کشور جهان

بر اساس رتبه بندی سایمگو در رده بندی جهانی و از بین 155 کشور، طبق معمول کشور چین با 55 هزار و 755 مقاله در زمینه مهندسی برق و الکترونیک صدرنشین می باشد که از این تعداد 54 هزار و 932 مورد این مقالات قابل استناد بوده است. ایران نیز بعد از کشورهای آمریکا ، هند ، ژاپن ، آلمان ، کره جنوبی ، انگلیس ، فرانسه ، ایتالیا ، کانادا و روسیه در رتبه دوازدهم جهان قرار گرفته است.

نظام رتبه‌بندی Scimago  توسط یک گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا تشکیل شده است که وظیفه این نهاد رتبه بندی و ارزیابی علمی کشورها بر اساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس می باشد.

این ارزیابی و رتبه ‌بندی یکی از جامع‌ ترین وجدید ترین نظام ‌های رتبه‌ بندی پژوهشی دانشگاه‌ ها و موسسات پژوهش‌ محور در دنیا می باشد. به تازگی Scimago  دو شاخص جدید عملکردی ( نمایه تخصصی و میزان تعالی ) را به چهار شاخص قبلی برای ارزیابی و رتبه بندی دستاوردهای پژوهشی مراکز علمی و دانشگاه‌ ها جهان افزوده است .

رتبه‌بندی مجلات سایمگو شاخص اندازه‌گیری نفوذ علمی از مجلات علمی است که تعداد استنادهای دریافت شده توسط یک مجله و اهمیت یا اعتبار از مجلات که چنین استنادهایی از آن آمده ‌است را بررسی می‌کند. شاخص  SJR از توسعه الگوریتم رتبه الهام تشکیل شده است  تا در شبکه ‌های بسیار بزرگ و ناهمگن مجله‌ های قابل استناد مورد استفاده قرار بگیرد. این یک شاخص اندازه ‌گیری است و می‌تواند برای مقایسه مجله در فرآیندهای ارزیابی علم استفاده شود.

ارسال نظرات