سرهنگ محمد مهدی بالویی در گفتگو با خبرنگار ما از نجات جان اهالی روستای منجیر منطقه کجور شهرستان نوشهر که با سقوط سنگ های عظیم الجثه تهدید می شد، خبر داد.
کد خبر: ۹۱۲۶۹۱۱
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، معاون عملیات سپاه کربلا مازندران با تشریح عملیات جابجایی سنگ 25 تنی که جان و خانه های بسیاری از اهالی روستای منجیر را تهدید می کرد گفت: نیمه دوم اسفندماه سال 97 از سپاه نوشهر نامه ای دریافت کردیم مبنی بر اینکه اهالی روستای منجیر برای رهایی از خطر سقوط یک سنگ عظیم الجثه 25 تنی از سپاه درخواست کمک کردند.

سرهنگ بالویی با اشاره به اینکه اهالی روستا 10 سال است در محاصره رانش و سقوط سنگ ها هستند و با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و با پیگیری ها از مراجع دولتی به نتیجه ای نرسیدند ، خاطر نشان کرد: از آنجا که روستا بافت صخره ای داشت و سقوط سنگ ها در این منطقه مشکلاتی را برای اهالی بوجود آورده بود، پس از سال ها نامه نگاری به مراجع ذی صلاح و ابراز نگرانی از شرایط موجود، و بعد از عدم نتیجه گیری به سپاه به عنوان آخرین نقطه امید مراجعه کردند.

معاون عملیات سپاه کربلا در ادامه افزود: پایان سال 97 با یک تیم کارشناسی از عملیات سپاه کربلا به منطقه منجیر اعزام شدیم و با توجه به تصاویر و فیلمی که از وضعیت سنگ 25 تنی گرفتیم که با یک سنگ 200 کیلویی موقتا مهار شده بود ، و در مسیر تخریب روستا قرار داشت، نمی توانستیم عملیات تخریب را بر روی این سنگ  انجام دهیم .چون هر آن امکان سقوط سنگ های دیگر وجود داشت.

سرهنگ بالویی با بیان این مطلب که عملیات تخریب این سنگ با مواد انفجاری منتفی شده بود، یادآور شد: با مدیرکل مدیریت بحران استان در همان زمان تماس گرفتیم و مشکل این روستا را با او درمیان گذاشتیم ، اما مدیریت بحران با بیان اینکه در انتهای سال هستیم و بودجه ای برای این کار تخصیص نیافته وعده آن را به یکی دوماه آینده داد تا بتوان بودجه ای برای رفع این مشکل در نظر گرفت.

معاون عملیات سپاه کربلا با تصریح بر اینکه جان مردم از سقوط این سنگ عظیم الجثه در خطر بود، بیان کرد: سپاه با برآورد هزینه رفع این مشکل که 5 میلیون تومان بود، با یک شرکت خصوصی خاک شناسی که با قرارگاه خاتم الانبیاء هم همکاری داشت برای انتقال و جابجایی این سنگ توافق کرد.

سرهنگ بالویی با تاکید براینکه با یک روش ابتکاری کاملاً منحصر به فرد و بومی که در هیچ جای کشور تابحال دیده نشد،برای مهار سنگ اقدام کردیم،افزود: برای انتقال این سنگ عظیم الجثه 25 تنی که در مسیر شیب تند و در یک دره قرار داشت،۱۵ رشته سیم بکسل که از بندر امام نوشهر گرفتیم و با نصب سه دستگاه جغجغه بهم با وزن سه تن که در صافکاری از آنها استفاده می شود،توانستیم با تلاش سه ساعته ،پله به پله سنگ عظیم الجثه را به مکانی که در نظر گرفته بودیم،انتقال دهیم. در آخر با کمک اهالی روستا این سنگ را خورد کرده که الحمدالله تهدید از این روستا برطرف شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها