خبرهای داغ:
احوالات شخصی و فعالیت های بسیجی نمونه استان سیستان و بلوچستان
کیخا با اشاره به اینکه دشمن نمی خواهد استقلال اقتصادی و پیشرفت ایران را ببیند، گفت: ما باید تلاش کنیم ضمن تبیین مساله اقتصاد مقاومتی به ویژه در استانهای مرزی مثل استان سیستان و بلوچستان نسبت به تربیت جهادگر اقتصادی تلاش کنیم.
کد خبر: ۹۱۲۶۸۲۵
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،فاطمه کیخا، بسیجی نخبه که در عرصه بسیج جامعه زنان استان سیستان و بلوچستان سابقه ای ۲۵ ساله دارد او در مقاطع مختلف کاری به خوبی توانسته از ظرفیت بانوان شیعه و سنی استان در کنار هم از طریق نشست های مکرر، انتخاب آنها در پست های مختلف حوزه ها و پایگاه های بسیج، بهره ببرد. این بسیجی متعهد و خستگی ناپذیر در رده های مختلف مدیریتی وفرهنگی و تاکتیکی به فعالیت هایی چون مربی تخصصی سلاح و تاکتیک به مدت ۲۵سال؛ معرفی و جذب بخشی از بانوان اهل سنت به عنوان مدیران ارشد بسیج جامعه زنان و بکارگیری خواهران اهل سنت در پست های مختلف حوزه و پایگاه ها؛ همکاری و تعامل تنگاتنگ جهت ایجاد کانون های فرهنگی زنان بلوچ؛ جذب مشاور شیعه و سنی در حوزه مسائل خانواده؛ همکاری با قرارگاه قدس از طریق ورود بسیج جامعه زنان شهرستان ها در امر برگزاری برنامه های فرهنگی با همکاری کانون زنان بلوچ ؛ مسئول آموزش مشاورت بسیج خواهران استان ؛ مسئول طرح و برنامه معاونت بسیج خواهران و... پرداخته است.با ایشان گفت و گویی کرده ایم که می خوانید:
شما با هوشیاری در مقابل تفرقه افکنی دشمن طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر وحدت شیعه و سنی در مراحل کاری خود در بسیج همت گمارده اید،چگونه این مهم محقق شد؟
ضمن عرض سلام و ادب و احترام و تبریک به مناسبت فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و عرض تشکر از دست اندرکاران سایت طنین یاس...
دشمن در صدد است تا نسبت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از طریق تفرقه افکنی ضربه بزند و عزت و عظمت مسلمین را از بین ببرد بنابراین ما باید دنبال انسجام باشیم .فرصتهای زیادی در استان در این راستا ایجاد شده از جمله : بهره گیری از منویات حضرت آقا از زبان و در کلام ائمه جمعه و جماعات شیعه و سنی در تمامی مراسمات ملی و مذهبی ، برقراری توازن حضور بانوان متعهد و انقلابی شیعه و سنی در سمتهای مسئولیتی و جهت دهی مراسمات ، برنامه ها ی سازمان بسیج جامعه زنان در راستای تقریب مذاهب ،ارجح قرار دادن فعالیتهای فرهنگی ،بومی محلی به ویژه در سالهای اخیر از مهمترین اقدامات بارز سازمان بسیج جامعه زنان بوده است.
با توجه به ۴۰سالگی انقلاب اسلامی و سابقه ۲۵ ساله شما در عرصه بسیج جامعه زنان ،موفقیت ها و دستاوردهای بسیج خواهران استان را در این سال ها چگونه ارزیابی می کنید؟
امروز بسیج جامعه زنان استان از امتیاز های منحصر به فردی برخوردار است آنچه بسیج جامعه زنان استان را در جایگاه مقدسی قرار داده همان اهداف عالی و مقدس نظام مقدس جمهوری اسلامی است که خمیر مایه ی این سازمان را تشکیل داده است.نیاز سنجی مطلوب ،برنامه ریزی بومی محلی کوتاه مدت و دراز مدت ،آسیب شناسی ،پرداختن به مشکلات زنان حاشیه نشین،هدفمندی،هدف گذاری،ولایت مداری ارکان بسیج جامعه زنان ،انجام ماموریت های تربیتی ، فرهنگی،قرآنی،ورزشی،اقتصاد مقاومتی،گروههای جهادی،توجه جدی به انسجام و وحدت خواهران شیعه و سنی ،حضور مطلوب در امنیت پایدار،تلاش در حوزه تقریب،جذب بانوان اهل سنت ،از موفقیت های سازمان بوده است.
ترفندهای دشمن را برای زیر سوال قرار دادن ولایت فقیه ،بحث اقتصاد مقاومتی را با توجه به مسئولیت خطیری که در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان دارید ،چگونه تحلیل می کنید؟
دشمن در سردر گمی به سر می برد اما از هر حربه ای برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده می کند از جمله نقاط حساس اقتصادی کشور را هدف قرار داده است ،مهمترین اهداف دشمن ایجاد جو نارضایتی در میان مردم ،تلاش در جهت دست کشیدن مردم از اهداف آرمانی خود است. دشمن می خواهد سیاسستهای خود را از طریق رفتارهای غلط اقتصادی برای زیر سوال قرار دادن ولایت فقیه از جمله از بین بردن فرهنگایرانی اسلامی، کار آفرینی ،احتکارهای خانگی،نادیده گرفتن توان داخلی،واردات بی رویه، خرید نکردن کالای ایرانی وتلاش در نشان دادن بی کیفیت بودن کالای داخلی ، افزایش قاچاق کالا از طریق مرزها در مناطق آزاد،تلاش در جهت ایجاد ضعف در فراوانی کالای ایرانی در استانهای مرزی،عدم بهره گیری از ظرفیت داخلی پیاده نماید. دشمن نمی خواهد استقلال اقتصادی و پیشرفت ایران را ببیند ،ما باید تلاش کنیم ضمن تبیین مساله اقتصاد مقاومتی به ویژه در استانهای مرزی مثل استان سیستان و بلوچستان -که در بعضی از شهرهای آن از فراوانی کالای ایرانی محروم هستند- نسبت به تربیت جهادگر اقتصادی تلاش کنیم. اولویت اول در خانواده به بحث اصلاح الگوی مصرف ،جهاد مالی،احکام و سواد اقتصادی برای خانواده بپردازیم چرا که مهمترین ترفند دشمن ایجاد مشکلات اقتصادی از طریق ضربه زدن به فرهنگ اصیل اقتصادی ایرانی اسلامی ایران است.
چگونه از ظرفیت خواهران در مسائل امنیتی استان بهره بردید؟
امروز به جرات می توان گفت به طور متوسط ۵۰ درصد توان بسیج جامعه زنان صرف امورات امنیتی در کنار برادران می شود. از اقدامات ارزشمند ما در حوزه امنیت بهره گیری از گردانهای الزهرا،گردانهای کوثر در این راستا است . همچنین ، حق السهم مطلوبی را در امنیت پایدار استان از طریق مردم یاری در این حوزه جذب نمودیم و در این میان از وجود خواهران بومی شیعه و سنی که بخش اعظمی از گردانهای ما را خواهران تسنن اختصاص دارد، بهره بردیم و نیز ایجاد شبکه اطلاعاتی امنیتی خواهران شیعه و سنی از دیگر دستاوردهای بسیج جامعه زنان است.
شما به خوبی توانسته اید با اهل سنت ارتباط تنگاتنگ کاری در زمینه های پست های مختلف حوزه و پایگاههای مختلف بهره ببرید،این کار چگونه محقق می شود؟
ابتدا این مهم به کندی انجام می شد،در بعضی از نقاط استان جذب انجام می شد اما بانوان از ارائه مدارک من جمله عکس به بسیج معذور بودند تا اینکه از طریق جلسات پی در پی با حضور سازمان ،ریش سفیدان ،سران طوایف ،ائمه جمعه و جماعات هر شهرستان ،فرمانده سپاه شهرستان ناحیه،ماهیت بسیج جامعه زنان ،رویکرد ،رسالت،اهداف و برنامه ها تشریح شد تا جاییکه رفته رفته در همین جلسات بخشی از بانوان دعوت می شدند تا حرف ها و خواسته های خود را روان و ساده بیان نمایند و همسران و دختران خود را ضمن اهدای بخشی ازمنزل خود به عنوان دفتر کار پایگاه ،به عنوان فرمانده پایگاه معرفی کردند،در بعضی از جلسات مولویها درخواست و استمرار این نشست های صمیمی را داشتند و بزرگان اعلام آمادگی کردند ،حقیقتا هر روز به این همکاری اضافه می شد تا حدی که امروز درصد حضور بانوان اهل سنت به ۴۰ تا ۴۵ درصد رسیده است بخشی از فرماندهان حوزه ها ،فرماندهان پایگاه ،اعضای شورای حوزه،پایگاه صد در صد اهل سنت هستند،در حوزه امنیتی نیز تعدادی از گردانهای کوثر صد در صد اهل سنت هستند، برگزاری برنامه های تربیتی،فرهنگی در حوزه خانواده به صورت بومی شده برای بانوان ، حضور سازمان در دورترین پایگاه استان،ارتباط چهره به چهره این حقیر ،تشریح اهداف بسیج جامعه زنان به کرار در جمع بانوان، محبوبیت ، صبوری ، حوصله و خوش برخوردی ارکان بسیج به عنوان مسئول در رده های بسیج جامعه زنان استان با مردم ، اعتماد خانواده های اهل سنت به بسیج جامعه زنان به عنوان محبوب ترین نهاد فرهنگی ، وجود نیروهای باانگیزه بسیجی باعث شد تا جمع کثیری از بانوان فرهیخته اهل سنت به عنوان مدیر کار گروه ،اعضاء کارگروه ،هیئت اندیشه ورز ،استاد یار ،سر مربی ،مربی،مدیر در سطوح مختلف مدیریتی بسیج به ویژه ارکان امنیتی بکارگیری شوند.
مهمترین مشکلات شما در بسیج خواهران استان چیست؟
خداوندمتعال را شاکرم که از نعمت وجود فرماندهان و مسئولین مخلص و متعهد در سپاه بهره مندیم که به عنوان تکلیف شرعی به جایگاه بسیج جامعه زنان اهمیت می دهند .
فضا و مکان های مطلوب ، همکاری قرارگاه قدس سپاه با بسیج جامعه زنان ، توجه جدی به مطالبات بسیج جامعه زنان به ویژه از سوی فرمانده محترم سپاه استان ،تعامل رده های هم طراز با سازمان ، فعالیت صادقانه حوزه ها و پایگاهها ، از بزرگترین نعمت های خداوند منان است که برای من و همکارانم در سازمان سرریز شده است ، از آنجائیکه همکاران محبوبم با تعهد ، روحیه مسئولیت پذیری و خادمی در کنار من به بسیجیان استان خدمت می کنند مشکلات گرچه زیاد اما شاید خیلی ذهن بچه ها را درگیر نکند؛ لازم به ذکر است گرچه نزدیک ترین حوزه به مرکز استان ( به جز حوزه های مرکز استان ) از ۲۰۰ کیلومتر تا دورترین حوزه ۷۰۰ کیلومتر بعد مسافت دارد و نیز بعضاً در رفت و آمد و حضور در حوزه ها مشکلاتی را ایجاد کرده و یا ساختار سازمان و حوزه ها با حجم فعالیت تناسب نداشته و همچنین تجهیز حوزه و پایگاه با مشکل مواجه باشد اما باور کنید بهترین نیروی انسانی کارآمد ، باتقوا و صمیمی با مدیریت صحیح در مجموعه سازمان ، دفاتر و حوزه های مقاومت خواهران در استان باعث شده که به عنوان وظیفه انقلابی و با روحیه جهادی با تمام مشکلات (گرچه که ناگفته نماند (۵۰% توان ما صرف امورات امنیتی و مابقی برنامه ها در تمام عرصه ها با ۵۰% دیگر انجام می شود ) مبارزه کنند و به نحو شایسته انجام وظیفه نمایند؛ من صمیمانه از خواهران عزیزم در این مجموعه مردمی و عظیم تشکر می کنم .
دستاوردها و خروجی ،دو پروژه تحقیقاتی در خصوص ارتقاء و تحکیم حجاب در استان سیستان و بلوچستان در سالهای ۹۲ و ۹۴انجام شده و پروژه تاثیر آموزش های توانمندسازی و روانشناختی بر سلامت روان زنان بی سرپرست حاشیه شهر زاهدان که در دست اقدام بوده ،برای خوانندگان شرح دهید؟
بررسی عوامل موثر بر بد حجابی و راهکارهای تحکیم بخش حجاب در دختران. موضوع حجاب از جمله مسائلی است که همواره در جامعه ما مورد بحث بوده است و دیدگاههای متفاوتی را به خود اختصاص داده ،از آنجاییکه زنان بومی استان سیستان و بلوچستان پایبند به مسئله حجاب بوده،این طرح در صدد بوده است تا عوامل روی آوردن دختران بومی استان را به ایجاد تغییرات در لباس سنتی استان و گسترش بد حجابی در سالهای اخیر در بین دختران بومی به ویژه در سطح دانشگاهها مورد بررسی قرار دهد تا از طریق این اطلاعات سازمان بسیج جامعه زنان بتواند برنامه ریزی و اقدامات لازم را جهت پیشگیری و کاهش بدحجابی در استان براساس یافته هادر دستور کار خود قرار دهد.در این طرح نیز شناسایی میزان شناخت،نگرش و دیدگاه زنان و دختران نسبت به حجاب ،عوامل موثر در بد حجابی و متغیرهای مرتبط با آسیب پذیری آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
و همچنین طرح بررسی مطالبات زنان استان سیستان و بلوچستان با هدف دستیابی به نیازها و اولویت های مطالبات زنان استان تدوین شده است. جامعه آماری آن را کلیه زنان ۱۵ تا ۴۵ ساله تشکیل می دهندکه در دو مرحله کیفی و کمی و نمونه گیری و پژوهش به صورت چند مرحله ای انجام شد.نتایجی که در این طرح احصاء شده است نشان می دهد که نیاز آموزشی در اولویت اول نیازهای زنان استان است ،نیازهای مادی ،تحصیلات و امنیت رتبه دوم ،نیاز فرهنگی در اولویت سوم و سایر مطالبات در اولویتهای بعدی قرار دارند.موانع پیشرفت زنان در استان به ترتیب عبارتند از:عدم دسترسی و نا آگاهی به امکانات،کمبود امکانات دولتی،دور بودن مسیرها و باورهای سنتی همسر،که براساس نیازهایی که احصاء شده لازم است تا برای حل مشکلات گسترده زنان استان عزم و جهاد ملی شکل گیرد و مسئولین به خواسته ها و مطالبات این قشر به عنوان رکن اساسی خانواده و جامعه توجه ویژه داشته باشند.

از طرح های دیگر تاثیر آموزش های توانمندسازی روانشناختی ( تاب آوری ، بخشودگی ، کنترل خشم و کنترل استرس ) بر سلامت روان زنان بی سرپرست حاشیه شهر زاهدان است. با در نظر گرفتن زنان بی سرپرست خانوار به عنوان بنیان و اساس خانواده در حاشیه شهرها بیشترین آسیب پذیری در بعد روانی و عاطفی را دارند لذا توجه به نیازهای آنان و ارائه خدمات مشاوره ای مختلف در زمینه های تاب آوری ، بخشودگی ، خیرگزینی ، کنترل خشم و استرس می تواند سلامت روان و خودشکوفایی را برای آنان به ارمغان آورد . این طرح پژوهشی با هدف بررسی تاثیر آموزش های توانمندسازی روانشناختی بر سلامت این قشر به روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل صورت پذیرفت .
جامعه آماری مدنظر کلیه زنان بی سرپرست حاشیه شهر شهر زاهدان بوده که از این میان ۶۰ نفر به شیوه داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه ۱- آزمایشی (۳۰نفر) آموزش توانمندسازی روانشناختی شامل تاب آوری ، بخشودگی ، کنترل خشم ، کنترل استرس ( هر مهارت ۳ جلسه ۲ ساعته را جمعاً به میزان ۱۲ جلسه گذراندند. ۲- گروه کنترل یالیست انتظار درمان (۳۰ نفر) تقسیم بندی می شوند .آزمودنی ها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از طریق ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ تکمیل و داده ها با استفاده از نرم افزار مربوطه و آزمون آماری چندمتغییری تجزیه و تحلیل می گردد

واقعیت این است که زنان بی سرپرست در جامعه ما فشارهای زیادی تحمل می کنند ، این فشارها بر کارکرد اجتماعی و اقتصادی آنها نیز تاثیر می گذارد . بنابراین با افت کیفیت زندگی و رضایت از آن مواجه می شوند . پارامترهایی نظیر پایگاه اقتصادی و اجتماعی فرد ، سن ، دفعات تجربه ، باورهای اعتقادی و... در کیفیت تجربه این زندگی در حاشیه شهر تاثیر می گذارد.
مشکلات بی سرپرستی و ومطلقه بودن زنان باعث ایجاد انواع اختلالات روانی و رفتاری از جمله اختلالاتی نظیر پرخاشگری و ناسازگاری با محیط و خانواده و فرزندان ، بزهکاری ، روسپیگری و اعتیاد ، افسردگی و در نهایت ناتوانی در اداره زندگی شده که آنان را طعمه مردان خیابانی به نیت فریب و سوء استفاده از آنان کرده است و باعث بی اعتمادی و ایجاد ناامنی این زنان آسیب دیده در محیط اجتماع و بدبینی آنها نسبت به کمک دیگران می شود . نتایج حاصل از چنین تحقیقاتی موجب می گردد تا شناخت و آگاهی لازم از موقعیت های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی خانواده های حاشیه نشین به دست آید و گامی در جهت پیشگیری از مشکلات آینده این زنان برداشته و به آنان در پرورش فرزندان سالم کمک نماید . با شناسایی هر چه دقیق تر بر پایه تحقیقات و بررسی های آماری، اطلاعات با ارزشی در اختیار مسئولین و مدیران ستادی قرار می گیرد تا آنان بتوانند با برنامه ریزی های کوتاه مدت و دراز مدت را در این مسایل تدارک ببینند . مهم این است که مشکلات شناسایی و نسبت به خطرات و آسیب های احتمالی پیشگیری شده، تا به این وسیله توانسته باشیم هر چه بهتر و بیشتر به رسالت حرفه ای و انسانی خود در خصوص محرومین - همان سالم سازی ، خودکفایی و باتوانی است- جامعه عمل بپوشانیم و از طرفی دیگر گامی هر چند کوچک در حفظ صیانت بنیان خانواده برداشته باشیم .لازم به ذکر است اهدف کلی طرح: تعیین اثربخشی آموزش توانمندسازی روان شناختی بر سلامت روان زنان حاشیه شهر و اهداف جزئی : تعیین اثربخشی آموزش توانمندسازی روانشناختی بر ۱- میزان علائم جسمی زنان ۲- میزان افسردگی زنان میزان اختلال در عملکرد اجتماعی زنان ۴-میزان اضطراب زنان بی سرپرست حاشیه شهر زنان
با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب جایگاه بانوان بسیجی را در پیشرفت کشور ارزیابی کنید؟
با الهام از فرهنگ انقلاب اسلامی بانوان بسیجی به روشنی نشان دادند که در تمام عرصه های اجتماعی،سیاسی ، فرهنگی،سازندگی ،محرومیت زدایی،قرآنی،ورزشی،علمی و...در کنار مسئولیت خطیر مادری و همسری حضور دارند و اعتقادات دینی و ارزش های اسلامی نه تنها مانع از شرکت آنها در فعالیتهای مختلف فردی،خانواده و اجتماعی نیست بلکه این فعالیتها را در جهت صحیح هدایت می کند.
شناخت هویت ایرانی اسلامی را در وحدت بین شیعه و سنی چگونه تعریف می کنید؟
در یک کلام نمی توان شیعه و سنی را از هویت ایرانی جدا کرد چرا که دین اسلام نقش یکپارچه و یکدست کردن شیعه و سنی را داشته ،ایرانی بودن و اسلامی بودن قابل تفکیک از هم نیست ،هویت ایرانی فقط هویت فارسی نیست همه اقوام با زبانهای مختلف در هویت ایرانی می گنجد ،وطن خواهی یک امر درونی و ازلی است ،هویت ملی یک مفهوم قراردادی است،همانطور که هر شخصی خانواده اش را به طور فطری دوست دارد اگر چه خانواده هایی بهتر از خانواده خودش وجود داشته باشد،شیعه و سنی هم در کنار هم نسبت به هویت ملی خود چنین حسی دارند .
۱۰-دغدغه های شغلی شما به عنوان بسیجی چیست؟
مهمترین دغدغه ی من رشد سبک زندگی غربی ، واردشدن شبهه در بین جوانان ، عدم شناخت روش های دشمنی دشمنان، که مهمترین وظیفه ما در حال حاضر : آشنایی جوانان با سبک زندگی اسلامی و ترویج آن و عمل به دستورات دین در زندگی ، تلاش برای رشد وحدت ملی و شکستن دام های نفوذ دشمن و تحکیم پایه های اعتقادی ، آشنایی با احکام اسلامی و عمل به تکالیف دینی است. از دغدغه های دیگر من ضعف در نخبه پروری و شایسته سالاری ،کشف استعدادها وضعف در حمایت از طرحهای پژوهشی در حوزه زن و خانواده و... نیز است.
چگونه تعادل بین وظایف همسری و مادری خود با وظایف مدیریتی و بسیجی خود ایجاد کردید؟
مادر بودن ،همسر بودن شاید پیچیده ترین ،عاطفی ترین،شگفت انگیزترین حادثه زندگی هر زنی است.اگر به این دو نقش ،نقش یک زن شاغل را هم بیفزاییم سختی و عظمت مادری شاغل بودن خود را بیشتر نمایان می کند،اما اگر از نقش مادری کم گذاشته شود، دیگر سایر ارزشها اهمیتی ندارد.هماهنگ کردن زندگی خانوادگی کاملا منظم با شغل، یک شاهکار است مخصوصا که نقش مادری بزرگترین هدیه ای است که یک زن می تواند در طول زندگی خود دریافت کند ،مادر بودن با زن بودن زمین تا آسمان متفاوت است.کم لطفی است اگر نگویم که پشتیبانم در طول مدت خدمتم مخصوصا در مدت مدیریت در هر شرایطی همسرم بوده اند ، ایشان به من کمک کردند تا بتوانم بدون دغدغه به وظایف مدیریتی در کنار مسئولیت خطیر مادری بپردازم.البته سعی کردم با توجه به اینکه سه فرزند پسر دارم برای خودم اولویت ها را مشخص کنم . "فرزندانم،همسرم،مسئولیت و مدیریت،ارتباطات،ورزش و هنر،سرگرمی و سفر"که با این روش تا الان هنوز پیش نیامده که دغدغه داشته باشم. وقت برای بازی با فرزندکوچکم گذاشته ام،پای درد و دل فرزندان بزرگترم نشسته ام،وقتی را برای هنر خیاطی اختصاص داده ام، وقت حتی نصف روز را برای سفر اختصاص داده ام . با مدیریت کردن وقت توانسته ام به وظیفه خطیر همسری و مادری خود رسیدگی کنم ،اگر با نگاه کمی خدمت شما عرض کنم شاید اکثر وقتها پیش آمده که از میزان ۲۴ ساعت وقت بیشتر را یا کل شبانه روز را در ماموریت و اداره حضور داشتم اما به لحاظ کیفی در زمان حضور در خانه و اعضاء خانواده تلاش کردم آنچه در توانم بوده چه در وظایف همسری و چه در وظایف مادری در خدمت اعضاء خانواده باشم و خداوند را شاکرم که فرزندانم انقلابی و اسلامی تربیت شده اند و باز هم می گویم همسرم در این مسیر حامی و پشتیبانم بوده اند.
تشکر از شما برای وقتی که در اختیار طنین یاس گذاشتید.

/طنین یاس - منیره غلامی توکلی

ارسال نظرات