اجرای بسته ارزی تشویقی بانک مرکزی در حالی برای ۶ماه دیگر تمدید شد که بررسی عملکرد بازار ثانویه نشان می‌دهد که باوجود امتیازهای جدید برای صادرکنندگان وضعیت دو سوم ارز صادراتی سال ۹۷ شفاف نیست.
کد خبر: ۹۱۲۶۵۶۰
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، اواخر بهمن ماه سال 97 بانک مرکزی از بسته تشویقی برای بازگشت هرچه بیشتر ارز حاصل از صادرات رونمایی کرد. ساده ترین بیان برای توضیح این بسته، امکان نام به نام شدن کوتاژ صادراتی بر اساس قیمت توافقی بین صادرکننده و واردکننده بود. اخیرا اعلام شد که این بسته تشویقی تا پایان شهریور ماه سال 98 نیز تمدید شده است. بانک مرکزی امیدوار است با تمدید مدت زمان بسته تشویقی خود میزان عرضه ارز صادراتی به سامانه نیما افزایش یابد.

گفتنی است، بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور سال 97 حدود 44 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی صورت گرفته که ظاهرا حدود یک سوم ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است. در حال حاضر میانگین قیمت ارزصادراتی از حدود 9500 تومان به حدود 11 هزار تومان افزایش یافته است.

لازم به ذکر است، بررسی گزارش عملکرد بازار ثانویه سامانه نیما نشان می‌دهد، از نیمه مرداد ماه تا پایان روز 20 فروردین ماه بیش از  11 میلیارد و 700 میلیون یورو ارز حاصل از صادرات به این سامانه تزریق شده است.

نکته قابل توجه اینکه در سه هفته پایانی سال قبل و همزمان با اجرایی شدن بسته تشویقی بانک مرکزی میزان تزریق ارز صادراتی به بازار ثانویه با افزایش قابل توجهی رو به رو شده بود. بر این اساس در هفته دوم و سوم اسفند ماه بیش از یک میلیارد و 600 میلیون یورو ارز به این سامانه تزریق شد. البته این روند در هفته پایانی با کمی افت مواجه و میانگین تزریق هفتگی به حدود 500 میلیون یورو کاهش یافت.

در شروع سال 98 به غیر از 2 هفته ابتدایی سال که ارز قابل توجهی به سامانه تزریق نشد، از هفته سوم مجددا روند تزریق افزایش یافت اما به نظر میرسد در پایان این هفته کمتر از 250 میلیون یورو ارز به سامانه تزریق شده باشد. همانطور که اشاره شد طی این مدت بسته تشویقی بانک مرکزی جهت نام به نام کردن کوتاژ صادراتی در حال اجرا می‌باشد. به این ترتیب کاهش میزان عرضه با وجود افزایش نرخ کمی دور از انتظار است که لازم است بانک مرکزی درباره دلایل کاهش عرضه با وجود افزایش قیمت بررسی لازم را صورت دهد.

بیشتر بخوانید

ان

ارسال نظرات