وزیر راه و شهرسازی میزان خسارت‌های وارده به راه‌ها و واحدهای مسکونی بر اثر سیل را تشریح و گفت:سوال این است که چه اشخاصی مجوز ساخت در مسیر رودخانه‌ها را صادر می کنند.
کد خبر: ۹۱۲۶۲۳۴
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد اسلامی با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر جزئیات خسارت‌های وارده به راه‌ها و واحد‌های مسکونی بر اثر سیل در کشور را این گونه تشریح کرد و گفت: مسیرآب نباید تصرف شود حال سوال این است که چه شخصی مجوز داده همیشه مطرح بوده و در سال گذشته شاهد آن به این شکل بودیم که ویلا، ساختمان و حتی ساختمان‌هایی مانند هتل در بستر رودخانه ساخته شده بود که توسط مراجع قضایی حکم تخریب آن صادر شد.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته این اتفاق افتاده و امروز بهترین فرصت است که اینگونه موارد را یک بار برای همیشه خاتمه یابد و از تکرار آن جلوگیری شود. همچنین مردم به نقاط امن منتقل شوند و اجازه دهیم که آب خانه خود را پیدا کند.

اسلامی ادامه داد:طبق دستور و ابلاغ رئیس جمهوری دیگر خانه‌ای در حریم رودخانه احداث نشود و خانه‌های فعلی نیز جابجا شود.

وی افزود:در سیل اخیر بیش از ۱۴۳۸۰ کیلومتر انواع راه، حدود ۱۰۷۱۹ دستگاه ابنیه فنی و ۱۵۱ هزار و ۵۶۴ واحد شهری و روستایی آسیب دیده است بر اثر وقوع سیل آسیب دیده است.

اسلامی با اشاره به گزارش تهیه شده مبنی بر آسیب دیدگی ۲۴ استان، ۲۱۳ شهرستان، ۲۶۹ شهر و حدود ۵۹۰۰ روستا گفت: بالغ بر ۱۴۳۸۰ کیلومتر انواع راه، حدود ۱۰۷۱۹ دستگاه ابنیه فنی، شامل آب‌رو، آب‌نما و پل آسیب دیده‌اند که از این تعداد ۵۶۳ دستگاه شامل ۶۰ آب نما، ۴۴۷ آبرو و ۵۶ پل با دهانه ۶ متر تخریب شده است؛ و طبق برآورد بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به غیر از هزینه‌های کار جایگزین کردن است.

وی افزود: حدود ۴۰ کیلومتر از مسیر ۱۰۴ کیومتری جاده خرم‌آباد-پلدختر تخریب سنگین شده که از ۴۰ کیلومتر حدود ۱۲ کیلومتر باید اساسی ترمیم و بازسازی شود و ۲۰ کیلومتر نیز قابلیت بازسازی دارد. اما حدودا ۹ کیلومتر آن بدون اینکه تونل ساخته شود نمی‌توان قادر به ادامه مسیر بود.

اسلامی با بیان اینکه «ما به دنبال ساخت جاده دیگر در جای قبلی نیستیم» تصریح کرد: جاده‌هایی که سیل کنده دیگه آنجا موقعیت زمین شناسی اجازه نمی‌دهد که در همان جا بارگزاری برای ساخت جاده انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مساله اخذ عوارض آزادراهی از سیل زدگان گفت: هفته پیش اعلام کردیم که از خودرو‌های شماره پل دختر و خودرو‌های امدادی عوارض دریافت نشود که البته خدرو‌های امداد اطبق قانون معاف هستند.

وی افزود: امکانات به مسیر‌ها گسیل شده است و یکی از معاونین در خوزستان مستقرهستند و دستورات ستاد بحران را اجرا می‌کنند.

تکمیل ۹ کیلومتر راه پروژه سنگینی است که حدود ۲ سال زمان می‌برد

وزیر راه و شهرسازی گفت: خط آهن در همه مسیر‌ها فعال شده است و کار جدی بازسازی‌ها آغاز شده است و باید تا پایان امسال کار بازسازی‌ها تکمیل شود، اما تکمیل ۹ کیلومتر راه پروژه سنگینی است که حدود ۲ سال زمان می‌برد و برای برطرف شدن مشکل تا تکمیل راه‌های اصلی کنارگذری احداث خواهد شد.

اسلامی خاطر نشان کرد: در مسیر یاسوج- شیراز زمین دچار رانش و شکاف شده است که باید مسیر جدید شناسایی شود که فعلا شرایط عبور و ایمنی برقرار شده است.

اسلامی گفت: در خوزستان به جز بخشی که اطلاعات اولیه را داشتیم نهایی نشده است.۱۵۱ هزار و ۵۶۴ واحد شهری و روستایی آسیب دیده است که از این تعداد ۱۰۵ هزار واحد در روستا‌ها و ۴۶ هزار و ۴۸۸ واحد در شهر‌ها هستند که در مصوبه دولت ابلاغ شده مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای احداث واحد‌های شهری به اضافه ۱۲ میلیون تومان بلاعوض و برای روستا‌ها ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان بوض در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای هر واحد تعمیری مغازه‌ها و محل کسب ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۱۵ میلیون تسهیلات، برای معیشت نیز ۵ میلیون بلاعوض و ۱۵ میلیون تسهیلات و برای واحد‌های تجاری نیز ۴۵ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفه شده است. برای هر هکتار کشاورزی نیز مبالغی در نظر گرفته شده است که بعد از گلستان و مازندران اقدام خواهد شد. برای ساخت و ساز‌ها نیز کمک و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

اسلامی درباره لزوم طرح جامع حفاظت از سیل و تخریب راه‌ها در سیل گفت: به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی از اوایل فروردین ماه در شهر‌هایی که سیل داشتیم دستور بازبینی مسیل‌ها و حریم‌های رودخانه صادر شده است.

وی افزود: موضوع اصلی این است که حجم بارش و میزان آب نسبت به دوره بلندمدت ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است بنابراین مفروضات در مطالعات تغییر کرده باید در طرح جامع جدید مدنظر و بازنگری شود. موضوع دوم طرح جامع حفاظت از سیلاب است که به صورت کلی و کلان در دولت مصوب شده و قرار شد وزارت راه و شهرسازی، نیرو وزارت شهرسازی به نوبه خود همکاری لازم را داشته باشند. موضوع سوم نیز این است که در بازنگری جدید به میزان آب و جاده‌ها توجه جدی شود و بویژه در محاسبات پل‌ها و خانه‌ها ملاک قرار گیرد.

ارسال نظرات