کارشناس مسائل اقتصادی گفت:دولت باید جلوی واردات را بگیرد چرا که ظرف اقتصاد محدود است و با این سیاست غلط خائنانه ای که در دستگاه دولتی دنبال شده است و وادارات را ولنگار کرده است هیچ وقت تولید جان نمی گیرد.
کد خبر: ۹۱۲۵۳۱۳
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالمجید شیخی در خصوص خطرات افزایش نقدینگی برای اقتصاد کشور گفت: رشد نقدینگی به خودی خود مشکلی ندارد چرا که اگر حجم اقتصاد رشد کند حجم نقدینگی هم باید رشد کند.

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه بیان کرد: مشکل نقدینگی ما افزایش پایه پولی و افزایش سرعت ضریب فزاینده است، اگر حجم مبادلات در اقتصاد زیاد شود انتظار می رود ضریب فزاینده بالا رود ولی چون پایه پولی متناسب وضعیت رشد بخش حقیقی اقتصاد نیست خطرناک است.

شیخی با بیان یکی دیگر از خطرات افزایش نقدینگی برای اقتصاد کشور، عنوان کرد: مشکل دیگر اینجاست که نقدینگی ما زیاد شده است ولی تولید کنندگان شکایت دارند که پولی در اختیار ندارند تا سرمایه در گردش خود را تامین کنند و چرخ کارخانه و واحد تولیدی آن ها بچرخد و این مسئله نشان می دهد که پول در بخش مجازی، دلالی و فعالیت های زائد تجاری و توزیع رفته است.

وی تاکید کرد: اگر پول متناسب رشد کند و در بخش حقیقی اقتصادمصرف شود، رشد نقدینگی یک امر ضروری و لازم است ولی مشکل ما این است این رشد در بخش حقیقی و تولید نیست لذا برای این مسئله باید چاره ای اندیشید.

این کارشناس مسائل اقتصادی بانکداری اسلامی را یکی از راه های مدیریت افزایش نقدینگی مطرح کرد و خاطر نشان کرد: در نظام بانکداری اسلامی پول در بخش حقیقی اقتصاد می چرخد و فعالیت های غیر حقیقی شبهه ناک می شوند و پول بازی و سفته بازی که فعالیت های مکروهی هستند از اقتصاد ما حذف می شود.

شیخی افزود: اگر بخش بانکی تصمیم بگیرد کل حجم نقدینگی را به بدنه تولید داخلی تزریق کند و نرخ سود هم تحققی شود نه تعیینی، همین نرخ سودی که از معجونی از عقود بیرون می آید می تواند شاخصی برای بانک ها شود تا با استفاده از آن خودشان رابه دیگران معرفی کند و این معیار رقابت بین بانک ها می شود و هر بانکی بهتر عمل کند و سود بیشتری از فعالیت های حقیقی به رخ مردم نشان دهد می تواند در این رقابت برنده شود.

وی با تاکید بر اینکه که عامل تولید باید در خدمت بخش حقیقی اقتصاد قرار گیرد، بیان کرد:  باید یک سیاست جامع همه جانبه از بخش حقیقی تولید توسط دولت اقتباس شود و از انتقال فناوری به کارگاه ها و بنگاه ها، بهبود روش تولید و بازاریابی حمایت شود.

کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: حمایت از مصرف کننده در خرید کالای ایرانی با الزام تولیدکنندگان به خدمات پس از فروش و ضمانت نامه های کیفیت و کمیت تولید در دستور کار دولت قرار گیرد و با تشویق مردم  به مصرف کالای داخلی به صورت غیر مستقیم به تولید کمک کند.

شیخی با انتقاد از واردات بی رویه در دستگاه های دولتی، تصریح کرد: دولت باید جلوی واردات را بگیرد چرا که ظرف اقتصاد محدود است لذا اگر لیوان را پر از آب کنیم دیگر جایی برای هوا نمی ماند و اگر بازار داخلی هم چنان که مشاهده می شود مملو از اجناس بنجل خارجی باشد با این سیاست غلط خائنانه ای که در دستگاه دولتی دنبال شده است و وادارات را ولنگار کرده است هیچ وقت تولید جان نمی گیرد.

منبع: دانا
ارسال نظرات