معاون اسبق وزیر اقتصاد با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار بودجه کشور پیشنهاد کرد، اعلام عناوین سال نو از سوی رهبر انقلاب جهت پشتیبانی مالی از طرحهای مرتبط، به‌جای نوروز در زمان فصل بودجه صورت گیرد.
کد خبر: ۹۱۲۵۰۴۴
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه امروز ضرورت اصلاح ساختار بودجه کشور با توجه به اهمیت بودجه در فضای کلان اقتصاد بر کسی پوشیده نیست، گفت: رهبر انقلاب نیز در اواخر سال 97 بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه تأکید کردند و ظاهراً نمایندگان مجلس و دولت‌مردان نیز به‌دنبال ارائه بسته‌ای در خصوص اصلاح ساختار بودجه هستند.

وی با بیان اینکه در گام اول به‌نظر می‌رسد بایستی در 3 حوزه مالیات، درآمدهای نفتی و تحقق بودجه عملیاتی تغییرات اساسی صورت گیرد، گفت: درآمدهای نفتی هرچه سریع‌تر باید از مصارف جاری دولت حذف شود. این منابع عمومی بایستی در پروژه‌های عمرانی استفاده شود تا از خروجی آن همه مردم ایران استفاده کنند.

حسینی گفت: وضعیت معافیتهای مالیاتی بایستی تعیین تکلیف شود، در حال حاضر مشخص نیست کدام نهادها از پرداخت مالیات معاف هستند بنابراین پیشنهاد می‌شود از کل اقتصاد ایران مالیات اخذ شود و با توجه به ویژگیها و آورده مربوطه به هر مجموعه معافیت مالیاتی تعلق گیرد. این موضوع به تحقق شفافیت در اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

به‌گفته این اقتصاددان، بودجه عملیاتی هرچه سریع‌تر باید در نظام بودجه‌ریزی کشور اعمال شود. کشور آمریکا از دهه 50 میلادی به‌سمت استفاده از این نظام بودجه‌ریزی رفته اما کشور ما در این زمینه توفیقی نداشته است. متأسفانه امروز کیک بودجه ایران بر اساس منافع گروهها و جریانها تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید

معاون وزیر اسبق اقتصاد با اشاره مجدد به ضرورت اصلاح ساختار بودجه کشور، پیشنهاد کرد، اعلام عناوین سال نو از سوی رهبر انقلاب جهت پشتیبانی مالی از طرحهای مرتبط، در زمان فصل بودجه  صورت گیرد.

وی افزود، مقام معظم رهبری طی سالهای اخیر در انتخاب عناوین سال نو به مسائل اقتصادی با محوریت تولید تأکید جدی داشته‌اند، این در حالی است که بعضاً مشاهده می‌شود پایان سال برخی اهداف مرتبط به عنوان سال محقق نشده است.

حسینی ادامه داد: به‌اعتقاد بنده عدم پشتیبانی مالی از طرحهای مرتبط با عناوین سال نو یکی از دلایلی است که باعث عدم تحقق اهداف در این حوزه شده است، به‌عبارت ساده‌تر از آنجا که بودجه به‌عنوان سیاهه دخل و خرج کشور در اسفند ماه در مجلس بسته می‌شود بعضاً دیده می‌شود که اعتبار لازم برای طرحهای مرتبط با عناوین سال جدید لحاظ نشده است.

ارسال نظرات