در حالی که واردات گوشت قرمز با ارز دولتی متوقف شده اما مسئولان وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت درباره چگونگی به تعادل رساندن قیمت بازار گوشت قرمز با ارز نیمایی راهکاری ارائه نداده‌اند.
کد خبر: ۹۱۲۵۰۲۱
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، قیمت گوشت قرمز در چند ماه پایانی سال 97 روند افزایشی به خود گرفت، به طوری که قیمت هر کیلوگرم از این محصول از 60  هزار تومان به بیش از 100 هزار تومان افزایش یافت.  

 

به دنبال این افزایش قیمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزات صنعت، معدن و تجارت  برای تامین و توزیع گوشت قرمز اقداماتی را انجام دادند که  از جمله آن می‌توان به واردات این کالا با ارز 4200 تومانی و توزیع آن از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای  اشاره کرد که اتفاقا  این اقدامات هیچ تاثیری در کاهش قیمت گوشت قرمز نداشت، به طوری که  هنوز هم قیمت هر کیلوگرم از این محصول پروتئینی بیش از 100 هزار تومان است. 

علیرغم اینکه واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی و اقدامات وزارت صنعت برای توزیع گوشت قرمز طی ماه‌های اخیر  نتوانست قیمت این محصول را به  تعادل برساند، روز گذشته رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و عباس قبادی معاون وزیر صنعت از توقف واردات گوشت تنظیم بازار با ارز 4200 تومانی خبر دادند.

قبادی همچنین اعلام کرد، ایران تولید کننده گوشت قرمز است و حدود 90 درصد نیاز کشور را تولید و فقط 10 درصد آن را وارد می‌کند و تعداد دام تولیدی در کشور زیاد است و وضعیت مراتع برای چرای دام هم مناسب است. 

این اظهارات دبیر ستاد تنظیم بازار در حالی است که پیش از این محمد قبله مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت از کاهش 30 درصدی تولید گوشت قرمز در سال 97 خبر داده بود. 

وی در این رابطه به فارس گفت: برآورد وزارت جهاد کشاورزی از تولید گوشت قرمز تولید سالانه حدود 800 تا 900 هزار تن است در حالی که تولید این محصول در سال 97 نسبت به سال 96، 30 درصد کم شده است. 

با توجه به انتقاداتی که از دولت نسبت به اختصاص ارز دولتی به واردات برخی کالاها و ایجاد رانت برای تعدادی وارد کننده می‌شود، در اینجا این موضوع مطرح نیست که چرا تخصیص ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز متوقف شده، بلکه این سوال به صورت کاملا جدی مطرح است که با حذف ارز دولتی از واردات گوشت قرمز وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار چه تمهیداتی را برای به تعادل رساندن قیمت گوشت قرمز اتخاذ کرده‌اند؟ در حالی دو وزارتخانه مذکور حتی با واردات گوشت قرمز با ارز دولتی از به تعادل رساندن قیمت گوشت قرمز در بازار عاجز بودند، آیا با واردات این محصول پروتئینی با ارز نیمایی و با قیمتی بیش از دو برابر ارز دولتی می‌توانند قیمت تعادلی در بازار گوشت قرمز ایجاد کنند؟  

محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت هدف از مصوبه هیات وزیران درباره واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی را کمک به افزایش تولید داخلی و حذف رانت و دلالی در نتیجه یکسان سازی نرخ عرضه گوشت قرمز عنوان کرده که موضوعی مورد قبول است، اما راهکار مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت به عنوان متولیان تامین و توزیع گوشت قرمز برای تعادل سازی بازار این محصول چیست؟ سوالی که علیرغم تماس‌های مکرر با مسئولان وزارت صنعت  پاسخی برای آن دریافت نشد و فقط به این موضوع  تاکید شد که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان تامین کننده گوشت قرمز باید در این مورد پاسخگو باشد. 

ارسال نظرات