خبرهای داغ:
فرمانده سپاه علی بن ابیطالب (ع) قم گفت: ۱۹۰ تن از نیرو‌های سپاه این استان با استقرار در شهر‌های پلدختر و چگنی استان لرستان و به کارگیری تجهیزات، به مردم سیل زده امدادرسانی و خدمات رسانی می‌کنند.
کد خبر: ۹۱۲۴۶۶۸
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، سردار سید محمد تقی شاهچراغی روز یکشنبه در جلسه شورای مدیریت بحران قم، افزود: ازاین تعداد ۹۰ تَن در پلدختر و ۱۰۰ تَن در شهرستان چگنی مستقر شده اند.

وی با بیان این که ۱۵ درصد از ماشین آلات مهندسی سپاه قم به این ۲ شهرستان ارسال شده است، ادامه داد: در محدوده این شهرستان‌ها ۲۰۲ روستا وجود دارد که ارتباط ۷۰ روستا با شهرستان چگنی قطع شده و ۱۴ روستا نیز با هیچ منطقه‌ای در ارتباط نیست.

وی ادامه داد: بخشی از کمک‌ها به صورت هوایی با بالگرد، بخشی با تراکتور و بخش دیگری نیز از طریق زمینی با گذر از کوه‌ها به مردم آسیب دیده امدادرسانی شده است.

شاهچراغی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از ۲ روستای شهرستان چگنی کاملا زیر آب رفته و حدود ۸۰ خانه در شهرستان چگنی کاملا تخریب شده است.

وی ادامه داد: برق ۷۰ روستا و آب ۴۰ روستا این منطقه قطع شده است و اگر برای تخلیه گل و لای از منازل مردم زودتر اقدام نشود، با خشک شدن گل و لای انباشته شده با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با بیان این که آسیب به زیرساخت‌هایی از جمله آب، برق، گاز و جاده مشکل ساز شده است، گفت: قرار است ۸۰۰ متر لوله بتنی و فلزی برای ترمیم بخشی از زیرساخت‌ها به استان لرستان ارسال شود که تاکنون ۲۲۰ متر منتقل شده است.

فرمانده سپاه قم با اشاره به این که تمرکز اصلی روی بازگشایی محور‌ها می‌باشد، گفت: یک دوره ۶ ماهه برای حضور سپاه قم در این مناطق در نظر گرفته شده است تا ساخت و ساز‌های ضروری در این مدت انجام شود.

به گفته وی، سطح زندگی مردم شهرستان‌های پلدختر و چگنی پایین است و به شدت فقیر هستند، به طوری که از جمعیت ۵۰ هزار نفره این منطقه که عمدتا روستایی می‌باشند، بیش از ۲۵ درصد زیر پوشش‌های حمایتی هستند و سایرین نیز حداقل زندگی را دارند.

وی با اشاره به حضور چشمگیر مردم در کمک به سیل زدگان، بیان کرد: به اندازه بضاعت استان برای پیشگیری از آسیب‌های بعدی سیل در استان لرستان از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و کمک‌های مردمی استفاده شود.

شاهچراغی افزود: با توجه به تمرکز و حجم زیاد نیروی حاضر در پلدختر، پیش بینی می‌شود تا ۲ روز آینده محور‌های این شهرستان قفل شود که نیازمند تدبیر و مدیریت جامع است.

وی در ادامه با بیان این که اگر ماندگاری آب در استان خوزستان بالا باشد، ۴۰۰ هزار نفر از مردم تحت تاثیر سیل قرار می‌گیرند، گفت: حدود ۲۰۰ هزار تَن در منطقه سوسنگرد، حمیدیه، بستان و رفیه، درگیر آب هستند و حدود ۸۰ هزار تَن نیز تاکنون اسکان موقت یافته اند.

** مسئول نمایندگی، ولی فقیه در سپاه علی بن ابیطالب (ع) قم نیز گفت: این استان در طول تاریخ همیشه پیشتاز کمک‌های مردمی بوده است و هر کسی که در این عرصه فعال شود از نتیجه دنیوی و اخروی بهره‌مند خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن اکبری افزود: روز گذشته با چهار تن از مراجع تقلید در قم دیدار داشتیم و همگی بر هماهنگی و هم افزایی میان مردم و مسئولان در کمک به سیل زدگان تاکید داشتند.

وی اضافه کرد: جمعی از روحانیون سپاه برای حفظ روحیه مردم و ایجاد امید میان سیل زدگان به منطقه اعزام می‌شوند.

سیل طی هفته گذشته در لرستان منجر به خسارت‌های جانی و مالی شد و قم به عنوان معین این استان در سیل اخیر تعیین شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها