عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شهرکرد:
عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شهرکرد بر ضرورت عزم عمومی برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی تأکید و اظهار داشت: برای داشتن افق روشنی از کتابخوانی، باید تشکیلات مرتبط با نهاد به وظایف خود به طور شایسته عمل کنند.
کد خبر: ۹۱۲۴۶۱۵
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ محمد حکیم آذر، استاد دانشگاه و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شهرکرد با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ کتابخانوانی بیان داشت: باید زمینه مناسب برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه فراهم گردد و قدم اولیه برای تحقق این مهم خانواده ها هستند و در کنار خانواده ، نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان تسهیل گر امر کتابخوانی و متولی توسعه این فرهنگ می تواند با انجام اقدامات ریشه ای با همکاری آموزش و پرورش زمینه ای را فراهم آورد تا نسلی کتابخوان از دل دانش آموزان تربیت شود یا حداقل از میان آمار و جمعیت دانش آموزی کشور تعداد بسیار قابل توجهی دانش آموز زبده و کتابخوان و علاقه مند به فرهنگ و هنر و ادبیات و علم تربیت شود.

حکیم آذر ایجاد جذابیت در کتابخانه های عمومی از جمله برگزاری نشستهای کتاب‌خوان، برگزاری نشستهای نقد کتاب با حضور نویسندگان مطرح کشوری، برگزاری جشنواره های مختلف، حضور در مهدهای کودک و مدارس و دادن جوایزی از جنس کتاب و اطلاع رسانی گسترده در حوزه کتاب و کتابخوانی را از اقدامات بسیار سازنده نهاد عنوان کرد و افزود: تلاشهای خوبی از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور صورت می پذیرد ولی باید تشکیلات دیگری که در پیوند با این نهاد هستند نیز به وظیفه خود به نحو شایسته  عمل کنند تا بتوانیم به نتایج مطلوب و آرمانی دست یابیم و تشکیل و فعالیت انجمن کتابخانه ها به منظور تحقق این مهم است.

وی به تأثیر فضای مجازی بر کتابخوانی اشاره کرد و افزود: فضای مجازی همچون شمشیر دولبه به نوعی تهدید و از نگاه دیگر فرصت محسوب می گردد و برای استفاده از این فضا جهت ترویج کتابخوانی باید برنامه ریزی و دقت نظر دقیق انجام شود .

این استاد دانشگاه به اهمیت کتابداران در کتابخوان کردن مردم اشاره و اذعان داشت: کتابداران صنفی هستند که در پیشانی موضوع کتاب ، ترویج کتابخوانی  و در تقابل با مردم قرار دارند و طبیعی است که رفتار و منش صحیح کتابدار بازگشت مراجعه کننده به کتابخانه را به همراه خواهد داشت.

وی به تشابه شغل کتابداران با پزشکان اشاره و تصریح کرد: اهمیت کار کتابداران کم تر از پزشکان نیست چرا که پزشکان مراقب سلامت جسم ما هستند و کتابداران برای سلامت روح انسان تلاش می کنند.

عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شهرکرد افزود: کتابداران باید انسانهایی ادب آموخته، فرهیخته، تحصیل کرده و اهل مطالعه باشند و خوشبختانه شاهد وجود این ویژگیها در خادمین صف مقدم کتاب و کتابخوانی هستیم.

حکیم آذر افزود: باید همه با هم تلاش کنیم تا تجربیات کتابخوانی نسلهای قبل را به نسلهای بعدی آموزش دهیم و به کودکان بیاموزیم که کتاب و کتابخوانی می تواند در سرنوشت آنها دخالت مستقیم داشته و آینده آنها را رقم بزند.

ارسال نظرات