مسؤول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از برگزاری این رقابت‌ها در ۵ بخش بزرگسالان، بانوان، روشندلان، دانش‌آموزان و طلاب با حضور ۱۸۴ شرکت‌کننده خبر داد.
کد خبر: ۹۱۲۴۵۹۶
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و دبیر برگزاری این دوره از رقابت‌ها به همراه محمد‌رضا مسیب‌زاده دبیر برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان و حامده نکوفال دبیر برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان در سازمان اوقاف برگزار شد.

 

در این نشست حسینی با اشاره به رویکرد متفاوت مسابقات امسال گفت: یکی از اشکالات این رقابت‌ها موضوع سطح فنی شرکت‌کنندگان بود که همواره مورد انتقاد قرار می‌گرفت، امسال مسابقات مانند ادوار گذشته در سه مرحله مقدماتی نیمه نهایی و نهایی برگزار می‌شود با این تفاوت که مرحله مقدماتی به صورت مکاتبه‌ای در کشور مقصد برگزار شد یعنی قاریان شرکت‌کننده در مسابقات فایلی از تلاوت خود برای ما ارسال کردند، همچنین حافظان شرکت‌کننده هم به صورت آنلاین از طریق فضای مجازی مورد سنجش قرار گرفتند و نهایتاً داوری‌ها بهمن‌ماه انجام و ۱۸۴ شرکت‌کننده از بین ۶۳۷ شرکت‌کننده به مرحله نیمه نهایی مسابقات راه پیدا کردند.

حسینی درخصوص مرحله نیمه‌نهایی این دوره از رقابت‌ها گفت: این مرحله از روز ۲۰ فروردین‌ماه در هتل هما برگزار می‌شود و پس از آن آیین افتتاحیه رسمی مسابقات در روز ۲۱ فروردین‌ماه برگزار خواهد شد.

مسئول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از برگزاری این دوره از رقابت‌ها طی ۴ روز در مصلای بزرگ امام خمینی خبر داد و گفت: همه مراحل فینال مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگسالان دانش‌آموزان و روشندلان طی ۴ روز در مصلای بزرگ امام خمینی برگزار می‌شود، همچنین آیین اختتامیه این رقابت ها ۲۵ فروردین‌ماه ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد.

وی درخصوص شیوه جدید برگزاری این دوره از مسابقات گفت: البته ما می‌توانستیم مرحله نیمه نهایی را هم مانند مرحله مقدماتی به صورت مکاتبه‌ای برگزار کنیم اما با این کار همه اهداف مسابقات محقق نمی‌شد زیرا همه هدف ما رقابت نیست بلکه روابط یکی از اهداف برگزاری این مسابقات است. بنابراین تصمیم بر این شد که فقط مرحله مقدماتی به صورت مکاتبه‌ای انجام شود، بنابراین ۲۰ نفر در رشته حفظ کل ۳۰ نفر در رشته تلاوت و ۱۸ بانوی حافظ کل قرآن به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند. با این کار امسال تعداد شرکت‌کنندگان حاضر در مسابقات یک سوم تعداد شرکت‌کنندگان سال‌های گذشته است.

وی از برگزاری برنامه‌های جانبی مختلف در کنار مسابقات خبر داد و گفت: در کنار این مسابقات برنامه های مختلفی برای عموم مردم در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به مسابقه حضوری و همچنین قرعه‌کشی اعطای کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس اشاره کرد.

در ادامه محمدرضا مسیب‌زاده مسئول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان بااشاره به اهمیت آموزش در جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در کشور ۱۰۷ هزار آموزشگاه داریم که از این بین ۱۰ هزار مدرسه کمتر از ۹ دانش‌آموز دارند، پنج هزار مدرسه کمتر از چهار دانش آموز دارند و ۱۳۰ مدرسه با یک دانش‌آموز داریم که این آمار نشانه اهمیت آموزش در کشور است.

وی درخصوص مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان گفت: این رقابت‌ها سال ۹۵ بعد از ۲۰ سال وقفه کار خود را دنبال کرد و به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و امسال ششمین دوره مسابقات در تهران برگزار خواهد شد.

وی به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان در دو بخش دختران و پسران اشاره کرد و گفت: بخش پسران مسابقات در دو رشته حفظ کل و قرائت برگزار می‌شود و در بخش دختران هم مسابقات فقط در رشته حفظ کل برگزار خواهد شد، البته برگزاری رشته قرائت برای دختران در دستور کار ما قرار داشت اما چون شرکت‌کنندگان به لحاظ فنی نصاب‌های لازم را نداشتند این رقابت‌ها برگزار نمی‌شود.

در ادامه حامده نکوفال مسئول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان از حضور ۱۴ داور در این رقابت‌ها خبر داد و گفت: در این رقابت‌ها و در هر بخش یک داور ایرانی و یک داور خارجی قضاوت می‌کنند که داوران خارجی از کشورهای عراق، کویت، لبنان، بحرین و افغانستان در مسابقات حضور پیدا کردند، همچنین یک استاد راهنما یک سرپرست هیئت داوران و یک ناظر هیئت داوران هم در تیم داوری حضور دارند.

وی از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان در هتل هما خبر داد و گفت: این رقابت‌ها در هتل همای تهران برگزار می‌شود و در کنار برگزاری مسابقات برنامه‌های جانبی هم نظیر بازدید از مکان‌های تاریخی و دیدنی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

نکوفال برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان را نشانه اهتمام جمهوری اسلامی ایران به جایگاه زنان دانست و گفت: این رقابت‌ها ویژگی‌هایی دارد که از جمله می‌توان به برگزاری مسابقات مطابق با استانداردهای شرعی اشاره کرد، همچنین بعد از تلاوت شرکت‌کننده به نزد استاد راهنما می‌رود و اشکالات اطلاعات را از استاد دریافت می‌کند و کارنامه دقیقی هم به هر شرکت‌کننده بلافاصله پس از تلاوت اعطا خواهد شد.

حسینی همچنین از برگزاری دو نشست در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن خبر داد و گفت: در کنار برگزاری این دوره از رقابت‌ها نشست مترجمین برتر قرآن و نشست خطاطان با حضور اساتید کشورهای مختلف برگزار خواهد شد.

همچنین در حوزه اطلاع‌رسانی هم کمپینی با عنوان بخوان در ایستگاه‌های مترو و آستان مقدس امامزادگان راه‌اندازی شده تا مردم ضمن آشنایی با آموزه‌های الهی در جریان مسابقات هم قرار بگیرد.

ارسال نظرات