شعار سال که بیش از دو دهه از نامگذاری آن توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی می­گذرد با هدف اولویت یافتن و اهتمام مسئولان کشور برای تلاش در جهت تحقق آن و برجسته­سازی موضوع در نزد افکار عمومی است.
کد خبر: ۹۱۲۴۴۲۸
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، پر واضح است که این اقدام نمادین از سوی رهبری با اهداف پیشگفته، نیازی به برگزاری همایش و سمینار ندارد. افزون بر این نباید این موضوع را با شعارگرایی در تیتر مکاتبات اداری یا سخنرانی­ها و تریبون­ها و از جمله در رسانه­ها با اقدامات کلیشه­ای، خنثی و بی فایده به حاشیه راند. این­ها نبایدهای شعار سال است. سال 1398 از سوی رهبری سال "رونق تولید" نامیده شده است. کشوری که با تشدید تحریم­های غیرقانونی از سوی آمریکا و متحدان آن در سال جاری روبروست. گرانی، بیکاری، رکود، تعطیلی واحدهای تولیدی که از جمله آثار این "اقدامات فرا قانونی آمریکا" می­باشد کار را برای تحقق "رونق تولید" سخت­تر می­کند. سیل ویرانگر نخستین روزهای بهاری در بسیاری از استان­های کشور که جمعی از هموطنان عزیزمان را به کام مرگ کشاند و خسارت­های مادی فراوانی را ببار آورد نیز از موانع جدی در عملیاتی شدن شعار سال است. افزایش حجم نقدینگی ، فربه بودن و عدم چالاکی دولت که انحصار اصلی تولید و توزیع کشور را در دست دارد همه و همه نشان­هایی از چالش­های مهم بر سر راه "رونق تولید" است.

با ملاحظه چالش­ها و تصویری که از اقتصاد کشور در سال جاری وجود دارد اگر بخواهیم "رونق تولید" شکل بگیرد باید کارها و اقدامات زیر انجام شود:

1- قدرت گرفتن بخش خصوصی و تقویت همه جانبه آن یک امر ضروری است. کشورهایی چون ترکیه، مالزی، کره، چین ... که توانسته­اند به عقب ماندگی های خود غلبه کنند و به کشورهای توسعه یافته مبدل شوند از بخش خصوصی قدرتمندی برخوردار بوده­اند. نباید بخش خصوصی احساس کند که دولت فقط در زمان نیاز و تنگنا دست خود را به سوی بخش خصوصی دراز می­کند. باید از تجارب سایر ملل و دولت­ها نهایت استفاده را برد.

2- محترم شمردن ثروت و دارایی در کشور یک اصل بنیادی است. ما سالیان زیادی است که به غلط در دام سوسیالیسم­گرایی و مساوات طلبی افتاده­ایم.

بجای آنکه بر مدار عدالت حرکت کنیم که مبنای دینی و اسلامی دارد که هر چیز سر جای خودش باشد و در کنار آن نیز سیاست های حمایتی از محرومان و فقیران را اعمال کنیم علیه کارافرینان، مولدان ثروت و کسانی که دارایی­های مشروع و قانونی دارند در همه تریبون­ها فریاد می­زنیم.!؟

3- سرمایه­گذاری و تولید، نیاز به اعتماد و امنیت دارد. سیاست­های حمایتی ، قانونی، شفاف، بدون مزاحمت­های حاشیه­ساز باید توسط دولت، مجلس، قوه قضائیه در اولویت کاری با نظر نخبگان حوزه خصوصی مصوب و ابلاغ شود و مکانیزم­ها و سازوکارهای ضمانتی پایدار هم برای آن تدوین شود.

4- دولت باید تسهیلات لازم برای کارآفرینان را فراهم سازد؛ ارز لازم برای ورود مواد اولیه و قطعات، وام بانکی با تسهیلات مناسب و بهره کم، فراهم ساختن امکانات رقابت سالم و سازنده میان بخش خصوصی در حوزه­های مختلف، کم کردن مداخلات دولتی در امور بخش خصوصی از جمله زیرساخت های مهم برای این کار است. البته "نظارت" موثر و کارآمد از سوی مسئولان ذیربط در هر عرصه­ای ضروریست تا جلوی مفاسد و اختلاس گرفته شود.

5- برنامه منسجم دولت برای هدایت نقدینگی به سمت تولید، باید بازدهی بخش تولید، از طریق بهبود فضای کسب و کار، کاهش هزینه­های تولید، بالارفتن قدرت خرید مردم برای تقاضا و رشد صادرات، افزایش یابد تا انگیزه لازم برای سرمایه­گذاری منجر به رونق تولید شود و تحقق این مهم مستلزم هماهنگی سه قوه به خصوص بخش های اقتصادی دولت است.

6- انفتاح و گشایش فضای باز سیاسی در داخل و گسترش و بهبود مناسبات بین­المللی از طریق فراهم ساختن و گسترش آزادی­ها و زیرساخت­های آن چون احزاب، مطبوعات، فضای فرهنگی و هنری (البته بدور از ابتذال و ولنگاری) از یک سو و کاهش تنش­ها و اختلافات در عرصه بین­المللی به خصوص توانایی در ایجاد ائتلاف بیشتر با متحدان و کاهش مخالفان را باید از دیگر مولفه­های رونق تولید نام برد.

7- لغو انحصارها و رانت­ها، اخذ مالیات از دلالی­های نامولد، تسهیل شرایط تامین مالی در بورس، پرهیز از تغییرات ناگهانی و شوک در مقررات و تلاش برای ثبات و پایداری شرایط موجب به صحنه آمدن کارآفرینان، مولدان ثروت و آنانی که دل در گرو توسعه و پیشرفت کشور دارند خواهد شد.

در سال 98 باید کارآفرینان برتر قدردانی شوند، مقامات عالی نظام و مسئولان عالی­رتبه دیدارها و ملاقات های مهم با آنان ترتیب دهند. مشکلات، موانع، آسیب­ها و راهکارها را از آنان جویا شوند. اگر این مطالب توجه و اهتمام شود بی­شک با همه مشکلات و موانعی که برشمرده شد شاهد تحقق "رونق تولید" را خواهیم بود. امید که چنین باد.

منبع: صبح‌نو

انتهای پیام/

ارسال نظرات