خبرهای داغ:
امیدذاکری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد بر اساس مطالعات و نتایج حاصل از یک پژوهش و پایش ده ساله اجرای عملیات آبخیزداری می تواند ۵۰ درصد حجم کل سیلاب ها را کاهش دهد.
کد خبر: ۹۱۲۴۳۱۷
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
عملیات آبخیزداری ۵۰ درصد حجم کل سیلاب ها را کاهش می دهد 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از هرمزگان؛ مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان صبح امروز در گفت وگو با خبرنگار ما در بندرعباس اظهار داشت: پژوهش و تحقیق انجام شده بر اساس آمار برداری ده ساله در حوزه آبخیز معرف و زوجی در منطقه دهگین بخش زیارتعلی شهرستان رودان که معرف مناطق خشک جنوب کشور است،  مشخص گردیده. در این منطقه دو حوزه آبخیز با مشخصات همگن در مجاور هم انتخاب گردیده است و در یکی از این حوزه ها  عملیات مختلف آبخیزداری شامل سازه های سنگی خشکه چین، سازه های سنگی-ملاتی، لاستیکی، عملیات بیولوژیک و بیومکانیک اجرا و  حوزه مجاور آن بصورت شاهد و برای انجام مقایسه هیچ گونه اقدام آبخیزداری اجرا نگردیده است. در خروجی هر دو حوزه فلوم اندازه گیری سیلاب طراحی و اجرا شده که پس از وقوع هر بارندگی میزان رواناب ایجاد شده توسط این فلوم ها اندازه گیری شده است.

وی افزود: نتایج آمار برداری ده ساله از این دو حوزه نشان داد که در حوزه ای که عملیات آبخیزداری اجرا گردیده در ۳۳ درصد موارد هیچ گونه سیلابی ایجاد نشده و در ۶۷ درصد باقی موارد کاهش چشمگیر سیلاب را شاهد بوده ایم، از طرفی اجرای عملیات آبخیزداری هفت برابر دبی اوج سیلاب را که اثر زیادی در ایجاد خسارت مالی و تلفات جانی دارد را  کاهش میدهد.

ذاکری گفت: یکی دیگر از اثرات مهم اجرای عملیات آبخیزداری افزایش زمان فاصله بین شروع بارندگی و وقوع سیلاب به میزان حدود ۲۰ دقیقه میباشد که این افزایش زمان میتواند در کاهش خسارات بویژه برای خسارات جانی با امکان فرصت بیشتر برای مراجعه کسانی که در معرض خسارت سیلاب هستند به نقاط ایمن، نقش مهمی را ایفا نماید و در کل اثرات عملیات آبخیزداری باعث کاهش حجم سیلاب به میزان ۵۹ درصد شده است.
  سازه های آبخیزداری دارای اهداف چند منظوره بوده که علاوه بر اثرگذاری بر پیش گیری و  کاهش خطرات سیل های مخرب و تنظیم جریان های سطحی حوزه های آبخیر، باعث تغذیه سفره های آب های زیرزمینی، کاهش و کنترل فرسایش خاک میگردد.
مدیرکل منابع طبیعی تاکید کرد: در طول  سال ۱۳۹۷ با تامین اعتبار عملیات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی و همچنین حمایت دکتر همتی استاندار هرمزگان از اجرای پروژه های آبخیزداری با تبادل تفاهم نامه با سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری در استان با حجم سیلاب قابل کنترل به میزان حدود ۸۰ میلیون متر مکعب، اجرا گردید.
وی  در پایان گفت: در هرمزگان تا کنون با استفاده از اعتبارهای دولتی، مشارکت خیرین و مردم، حدود ۸۰۰۰ سازه آبخیزداری با حجم کنترل رواناب حدود  ۲۰۰ میلیون متر مکعب رواناب سطحی در هر بارندگی در سطح ۲ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز استان اجرا شده است.

ارسال نظرات