مهمترین اقدامات گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده

حضور جهادگران تا رفع مشکلات مردم سیل‌زده

گروه های جهادی هم اکنون با تقسیم بندی های صورت گرفته در مناطق سیل زده حضور دارند و بنا برگفته جهادگران در پاسخ به منویات رهبر انقلاب اقدامات لازم تا رفع مشکلات مردم سیل‌زده با جدیت ادامه می دهند و در این مناطق حضور خواهند داشت.
کد خبر: ۹۱۲۳۷۸۸
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶

به گزارش  خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ اگرچه بارش‌ سنگین باران در برخی مناطق سیل زده متوقف شده ولی کار و فعالیت گروه ها و دانشجویان جهادی هنوز تمام نشده و این گروه ها در کنار نیروهای مسلح و سایر گروه های امدادی با قدرت بیشتری در تلاش هستند تا بتوانند باری از روی دوش مردم مناطق سیل زده بردارند.

گروه‌های جهادی به‌عنوان یکی از موثرترین و کارآمدترین نیروهای مردمی همواره به‌صورت داوطلبانه در حوادث و بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، طوفان و غیره نقش مهمی را ایفا نموده و خدمات متنوعی را به آسیب‌دیدگان ارائه داده‌اند.

 

در ادامه گزارشی از فعالیت‌های گروه های جهادی آماده شده و آنچه در این گزارش مشاهده می‌کنید بخشی از خدمات ارائه‌شده توسط جهادگران در سیل اخیر است که با حمایت دستگاه‌های مختلف و کمک‌های مردمی صورت گرفته است.

* استان مازندران

پس از وقوع سیل در شهرستانهای میاندرورد، قائمشهر، جویبار،سوادکوه، ساری، بابلسر، سیمرغ و برف گرفتگی در شهرستانهای گلوگاه، بهشهر و نکا، تا کنون بیش از 285 گروه جهادی  از اقشار مختلف  محلات، طلاب، دانشجویی، دانش آموزی و گردان های لشکر عملیاتی و همچنین گروه های جهادی از استان های گیلان، استان تهران، زنجان، اردبیل، سمنان با ظرفیت  4530  جهادگر خدمت رسانی کردند.

 

آگاه سازی مردم و کمک به تخلیه منازل و اسکان در محل های تعیین شده، توزیع بیش از ۳۰هزار بطری آب معدنی، ۲۲۸۳۰ پرس غذای گرم، ۴۱۷۰ تخته پتو، ۲۱۲۸۰ قوطی کنسرو، ۶۰۰۰ متر مربع موکت و ۲۸۲ کیسه آرد، در بین سیل زدگان، لایروبی 3310 منزل به همراه کوچه و مشاعات، بکارگیری ۸۷ دستگاه کف کش و ۶۰ دستگاه لجن کش و ۸۴ دستگاه ماشین آلات مهندسی و ۱۲ دستگاه تانکر آب، بکارگیری ۶۸ پزشک عمومی در قالب ۲۴ تیم پزشکی در مناطق سیل زده، برگزاری 176 برنامه های فرهنگی و امور اجتماعی و مددکاری در محل های اسکان تجمیعی، فضاسازی محیطی 132 مورد، تقویت سیل بند و دیواره های رودخانه و کمک به بازگشایی 10 راه مواصلاتی و ایجاد 7 پل روستایی از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی در این استان است.

* استان گلستان

پس از وقوع سیل در شهرستانهای آق قلا، گمیشان، گنبد کاووسریال سیمین شهر، خواجه نفس، مراره تپه، کلاله ، تا کنون بیش از 591 گروه جهادی و تیم خدمت رسان  از اقشار مختلف  محلات، طلاب، دانشجویی، دانش آموزی و گردان های امام علی و امام حسین و 80 گروه جهادی از استان های تهران بزرگ، آذربایجان شرقی، اصفهان، قزوین، البرز،خراسان رضوی و همدان با ظرفیت  10695  جهادگر خدمت رسانی کردند.

 

آگاه سازی مردم و کمک به تخلیه منازل و اسکان در محل های تعیین شده، شناسایی و پژوهش 14 روستا و محله توسط گروه های دانشجویی، لایروبی 3200 منزل به همراه کوچه و مشاعات، اعزام 294 پزشک در قالب 34 تیم پزشکی، برگزاری 65  برنامه های فرهنگی و امور اجتماعی و مددکاری در محل های اسکان تجمیعی، 182 مورد فضاسازی محیطی،  تشکیل شبکه و توزیع اقلام، تقویت سیل بند و دیواره های رودخانه گرگان رود، کمک به بازگشایی 5 راه مواصلاتی و ایجاد 4 پل روستایی و کمک به انتقال و اسکان 1500 نفر در برف مانده بین شاهرود و گلستان از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی در استان گلستان است.

* استان خوزستان

طی پنج روز گذشته در اثر افزایش حجم آب ورودی به مخزن‌ سدهای دز و کرخۀ خوزستان و افزایش شدید دبی خروجی آب از این دو حوزه آب‌ریز، شاهد بروز مشکلاتی در پایین‌دست این دو رودخانه، آسیب به محصولات کشاورزی و بافت روستاها بودیم.

 

از لحظات شروع این پدیده، «ستاد عملیاتی مقابله با بحران مرکز جهادی استان» تشکیل گردید. در جلسۀ ابتدایی که با حضور ۵۰ گروه جهادی شهرستان اهواز و معاون سیاسی‌اجتماعی استان تشکیل شد، ۵ محور اصلی مشخص و ۵ نمایندۀ جهادی به‌عنوان فرماندهان محور، از طریق استانداری به فرمانداران معرفی شدند.

 

گروه‌های جهادی شهرستانی و مستقر، توسط فرماندهان محورها سازماندهی شدند. همچنین بنا به درخواست فرمانده جهادی محور، ۵۰ گروه جهادی محلات و طلاب و دانشجویی با ظرفیت 750 جهادگر به‌عنوان گروه‌های پشتیبانی وارد عمل شدند.

نکته قابل توجه حالت واکنش‌سریع بودن گروه‌های پشتیبان است، به گونه‌ای که فاصلۀ زمانی درخواست فرماندۀ محور تا حضور کامل گروه بر روی نقطه نهایتاً ۲ ساعت است.

شوش، حاشیه دز:

تقویت سیل بند با گونی خاک، تخلیه روستا توسط قایق و ...، ایجاد کمپ 40 خانواری برای حاشیه دز و انتقال وسایل خانگی به پشت بام ها و تهیه ۱۵۰۰ متر پلاستیک سنگری جهت پوشاندن وسایل از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی در این این منطقه است.

اهواز مسیر بامدژ:

اعزام ۹ گروه جهادی از طلاب و محلات جهت تقویت سیل‌بندها با گونی خاک، تخلیه کامل دو روستا و ایجاد کمپ بزرگ در الهایی سوسنگرد، اعزام ۶ گروه جهادی جهت تقویت سیل‌بند شهر و مدیریت معدن خاکبرداری، تقویت سیل بند اروندکنار و بازسازی ‌دو پل ورودی دهستان نوآباد توسط گروه جهادی به‌وسیله لوله‌گذاری و ۵۰۰۰ گونی خاک و آسفالت توسط بخشداری از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی در این منطقه  است.

هویزه بخش رفیع:

در این منطق دو گروه جهادی به حالت آماده‌باش مسقر هستند تا در صورت نیاز به مردم خدمات رسانی کنند.

* استان فارس

پس از وقوع سیل در شهرک سعدی شیراز و روستاهای اطراف آن، تا کنون بیش از ۱۴۶گروه جهادی  از شهرستان های مرودشت، زرقان، کوار، احمد ابن موسی وهمچنین گروه های جهادی دانشجویی و عشایری با ظرفیت  ۳۴۵۰  نفر خدمت رسانی کردند.

 

توزیع ۲۶۰۰۰پرس غذا، 17000 کنسرو، 17000 تخته پتو، اسکان 24500 نفر مسافر و مردم منطقه، لایروبی 1285 منزل به همراه کوچه و مشاعات، سازماندهی و خدمات رسانی 120 پایور در قالب 10 گروه جهادی، انجام امورات فنی خودرو ازجمله صافکاری و مکانیکی، امدادرسانی به مصدومین و انتقال از خطر سیل و ارسال بیش از 54 خودرو سبک و سنگین از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی در این استان است.

* استان لرستان

پس از وقوع سیل در محدوده پل دختر و الیگودرز و چگینی، تا کنون بیش از ۱50گروه جهادی  از اقشار مختلف با ظرفیت  1600   نفر خدمت رسانی کردند. همچنین تمام پادگانها و تجهیزات قرارگاه خاتم همراه با نیرو و تجهیزات 'تیپ ۵۷'گروه تخصصی ۲۴ بعثت'گروه تخصصی ۲۳ توحید و گردانهای بیت المقدس'گردانهای امام حسین به عنوان معین شهرستانها مشخص شدند.

توزیع 5000 پرس غذای گرم ، 5000 عدد کنسرو، 5000 بطری آب معدنی و لایروبی 590 منزل به همراه کوچه و مشاعات از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی در این استان است.

* استان کرمانشاه

پس از وقوع سیل در محدوده سرپل ذهاب و گیلان غرب، بیش از 7 گروه جهادی  با ظرفیت  300   نفر خدمت رسانی کردند. این گروه های کانکس هایی در مسیر سیل بودند را جابجا کرده و افراد را در چادرهایی در اماکن ورزشی و عمومی اسکان دادند.

* استان خراسان شمالی

پس از وقوع سیل در شهرستان های مانه وسملقان دهستان شرین سو و راز وجرگلان دهستانهای جرگلان باغلق حصارچه که منجر به تخریب راه های روستایی، پل های ارتباطی  و خانه های مسکونی وآغل های روستای و غیره شد، گروه های جهادی با تشکیل مجمع استان و شورای شهرستان تقسیم کار کردند و کلیه گروه های جهادی محله محور و 40 گروه جهادی استان با ظرفیت 1200 جهادگر  از روزهای نخست خدمات رسانی را آغاز کردند.

 

جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی شامل پتو پلاستیک مواد غذایی آب معدنی کنسروجات برنج نان وغیره توسط کره های جهادی، آواربرداری 25 منزل و 5 خانه دام، خروج وسایل مردم از خانه های سیل زده، نصب پلاستیک به روی منازل و  خانه دام هایی  آسیب دیده و یا در معرض آسیب  جهت پیشگیری از تشدید بروز خسارت های بیشتر به تعداد 1700 منزل و تعداد 200 خانه دام، بازگشایی 4 راه روستایی و لایروبی 3 رودخانه از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی در این استان است.

گفتنی است، گروه های جهادی هم اکنون با تقسیم بندی های صورت گرفته در مناطق سیل زده حضور دارند و بنا برگفته جهادگران در پاسخ به منویات رهبر معظم انقلاب اقدامات لازم تا رفع مشکلات مردم سیل‌زده با جدیت ادامه می دهند و در این مناطق حضور خواهند داشت.

منبع:خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار