خبرهای داغ:
ستون های منشور بازالتی ماکو که نتیجه گدازه های آتش فشانی در دوره سوم زمین شناسی بوده، از نمونه های کم نظیر در جهان و چشم اندازی زییا از شگفتی خلقت است.
کد خبر: ۹۱۲۳۴۵۰
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ماکو، اگر حرف از خاص ترین و طبیعی ترین مناظر ایران در میان باشد، منشور بازالتی ماکو خودنمایی کرده و با ستون های سنگی منظم آتش فشانی هر بیننده ای را شگفت زده می کند.

انقباض ناشی از انجماد گدازه و نیروی کششی در سه جهت موازی با سطح گدازه و با فاصله زاویه ای 120 درجه از یکدیگر در این چشم انداز زیبا اثرگذار بوده و در نتیجه تاثیر این نیروها، توده آذرین در جهت قائم به ستون های 6 گوش مستقیم تبدیل شده است.

مشاهده اتصالات عمودی صخره های بازالتی و ستون های کاملا هندسی آنها بسیار خیره کننده است، و همواره آدمی را به شک می اندازد که نکند این ساختار هندسی ساخته دست بشر باشد.

گدازه ها در لایه های ضخیم روی دیواره های سنگی سرازیر و این لایه گدازه آرام آرام خنک شده و به شکل صخره های بازالتی در آمده، ولی مساله اصلی اینجاست که لایه روبی به سرعت و زودتر از لایه های زیرین خنک شده است.

با گذشت زمان و خنک شدن لایه های زیرین انقباض رخ داده و این انقباض باعث در هم شکستن لایه های فشرده و سنگی رویی شده است.

شکل سرازیر شدن گدازه ها، شدت فوران آتش فشانی، دمای گدازه و دمای محلی که گدازه ها سرد شده در فرم گیری و ابعاد این ستون های سنگی موثر بوده است.

جاده دسترسی ماکو - آواجیق از کنار این اثر طبیعی عبور می کند و به همین سبب بازدید از این ستون های بازالتی بسیار آسان است.

زمانی که از نزدیک این ستون ها را می بینید، بند به بند بودن آنها کاملا مشهود است؛ در بهار چهره مخمل گون این مکان دیدنی بوده و با توجه به موقعیت دره، سرازیر شدن گدازه به سمت پایین ملموس است.

یکی از بازدیدکنندگان این اثر طبیعی معتقد است، که موقعیت منطقه و زیبایی های منظور بازالتی بستری برای گردشگری طبیعت فراهم کرده است اما بسیاری از گردشگران از وجود این اثر زیبا بی اطلاع هستند.

مجتبی شریفی اضافه کرد: چندین ساعت در این منطقه به پیاده روی پرداختم، از جاذبه های طبیعی منطقه لذت بردم؛ تا حدی که در سفرهای بعدی به ماکو نیز برای بازدید و پیاده روی به کوه های اطراف منشور بازالتی سفر خواهم کرد.

به گفته سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماکو، روزانه بیش از 100 مسافر و گردشگر از این جاذبه طبیعی بازدید به عمل می آورند.

علی خورابلو افزود: برای رسیدن به ستون ها باید تا پایین دره رفت و از رودخانه عبور کرد اما با توجه به موقعیت سیلابی بودن این مسیر در زمان پر آبی رفتن به آن سوی آب توصیه نمی شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج از ماکو، کاخ موزه باغچه جوق، عمارت کلاه فرنگی، پل پنچ چشمه یا بِش گوز، دخمه سنگی فرهاد، پل قلعه جوق، کلیسای زور زور و سواحل رود ارس تنها بخشی از ظرفیت های گردشگری ماکو به شمار می رود.

انتهای پیام

ارسال نظرات