خبرهای داغ:
یادداشت

ملاحظات مختصر در باب مدیریت بحران سیل

ملاحظات مختصری در باب مدیریت بحران سیل وجود دارد که باید رعایت شود.
کد خبر: ۹۱۲۳۱۹۸
|
۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، اصول بنیادین نهضت صلیب سرخ و هلال احمر بر بی طرفی و بی غرضی در امدادرسانی در بلایا و خدمات بشردوستانه تاکید دارد و نباید در امدادرسانی به افراد بر مبنای تفاوت های قومی، دینی، مذهبی ، نژادی، سیاسی، اجتماعی و ...‌ تبعیض قایل شد.

از طرفی امدادرسانی و جمع آوری کمک باید توسط نهادهای رسمی دولتی و غیردولتی هویت دار انجام شود و هرکسی هم علاقه مند به مساعدت به آسیب دیدگان بود، الزاما باید با همین نهادهای رسمی همکاری بکند.

هر اقدامی که به اعتماد مردم و به ویژه آسیب دیدگان، به دولت و نهادهای امدادرسانی دولتی  خدشه وارد کند، اقدامی خلاف منافع ملی است و باید در شرایط بحرانی با اطلاع رسانی درست و حرفه ای به ستاد مدیریت بحران کمک کرد و هر نوع ناهماهنگی در امدادرسانی بر خلاف منافع عمومی و  حفظ جان و مال آسیب دیدگان است.

‌یکپارچگی و وحدت فرماندهی هم از الزامات مدیریت بحران است و باید یک فرمانده سانحه، بحران را مدیریت کرده و سایر نهادها و سازمان ها به فرمانده بحران کمک بکنند، زیرا چندگانگی در مدیریت بحران موجب توسعه آسیب ها و بی اعتمادی متاثرین از بلایا می شود.

در مدیریت سیل در استان های شمالی و فارس متاسفانه مهمترین مشکل نبود وحدت فرماندهی و دخالت افراد و سازمان ها، خارج از چارچوب ها و سلسله مراتب فرماندهی و انفعال ستاد بحران در برابر این ناهماهنگی ها بود، بحران زمانی به راحتی مدیریت می شود که ارزش های فرماندهی حفظ شود و افراد با تجربه کافی در ستادهای اصلی و فرعی فرماندهی حادثه را عهده دار شوند، صرف داشتن حس انسان دوستی و عشق خدمت به همنوع، نمی تواند موفقیت عملیات امداد و نجات و مدیریت جامع بحران را تضمین کند.

ولی ستادهای مدیریت بحران در کشور ما خالی از افراد با تجربه است و ورود افراد و سازمان ها  بر اساس قدرت سیاسی و اجرایی و بدون داشتن تجهیزات کافی، روند مدیریت بلایا را به موفقیت نمی رساند، بلکه  شرایط را پیچیده تر می کند.

ما اکنون در چنین شرایطی هستیم، نوعی اضطراب و استرس مضاعف بر مدیران اجرایی حاکم است و کارهای زیادی برای مقابله و پاسخگویی به بحران سیل صورت می گیرد، اما بخش زیادی از این کارها زائد و بلااثر هستند و امورات کوچک و موثری هم وجود دارند که باید انجام بشوند، ولی مورد غفلت قرار می گیرند.

به همین دلیل هم، علیرغم انجام کارهای فراوان، باز هم بخش قابل توجهی از آسیب دیدگان ناراضی هستند و پیاده روی آبی _ خاکی مسوولین، در سایه نقد تیز رسانه ها هم عملا زخمی بود روی زخم بلا دیدگان.

آن چه که بسیار مهم است، سپردن مدیریت بحران به دست اهل آن در جمعیت های هلال احمر (نیروهای با سابقه آن، نه منتقله از سایر وزارتخانه ها) و کادر با سابقه و با تجربه سازمان مدیریت بحران و ادارات بحران در استانداری ها و فرمانداری هاست.

در این دو نهاد کارشناسان با سابقه و با تجربه ای وجود دارند که اگر در فرماندهی قرار بگیرند و یا به مدیران ارشد مشورت دهند، سایر سازمان ها و نهادها هم در نقش نیروهای کمکی و پشتیبان، ستاد مدیریت بحران، می توانند با کمترین تنزل سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، به حل مشکلات آسیب دیدگان موفق شوند.

هوشنگ عطاپور

انتهای پیام

ارسال نظرات