یک کارشناس مذهبی ابراز محبت به خاندان پیامبر(ص) را مهمترین راهی برای انجام عمل صالح دانست و افزود: هر قدر محبت به محمد و آل محمد(ص) بیشتر باشد به همان میزان اطاعت و بندگی نیز ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۲۳۱۶۱
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰

حجت‌الاسلام رضا تاج‌آبادی کارشناس فرهنگی و مذهبی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج استان مرکزی با اشاره به 25 رجب، سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) گفت: دورانى كه امام كاظم(ع) در آن زندگى مى‌ كرد، مصادف با نخستين مرحله استبداد و ستمگرى حكام عباسى بود. 

وی با بیان اینکه امام موسی کاظم(ع) به دست هارون الرشید به شهادت رسید، افزود: به هارون و مأمون، هر دو خلیفه عباسی شیعه امام‌کش می‌گویند چراکه هر دوی آنان قائل به این بودند که علی‌بن ابیطالب(ع) خلیفه بلافصل پیامبر اکرم(ص) است.

این کارشناس فرهنگی و مذهبی با اشاره به خیانت‌های دشمنان اهل بیت(ع) افزود: شیعه امام‌کش اعتقاد دارد که خلیفه واقعی بعد پیامبر(ص) حضرت علی(ع) است ولی باز هم دست به چنین جنایتی می زند.

حجت‌الاسلام تاج‌آبادی با اشاره به غربت امام هفتم شیعیان بیان داشت: غربت موسی بن جعفر(ع) همین بس که دشمن ایشان و بلکه قاتلشان اعتقاد به امامت او دارد، همانگونه که ابوسفیان اعتقاد به رسالت پیامبر(ص) داشت ولی در جلسات خصوصی با ابولهب و ابوجهل می‌گفتند محمدرسوال‌الله.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلیل دشمنی دشمنان اهل بیت(ع) از دست دادن جایگاه‌شان بود، عنوان کرد: وقتی از آنان می‌پرسیدند که چرا ایمانتان را ابراز و اظهار نمی‌کنید؟ می‌گفتند موقعیت‌مان را از دست می دهیم؛ در حقیقت این نکته مهم است که موقعیت و جایگاهشان برایشان به قدری مهم بود که رسالت پیغمبر اسلام(ص) را قبول نمی کردند.

حجت الاسلام تاج آبادی عبرت از گذشتگان را برای ما یک ضرورت دانست و افزود:  قدرت چند روزه دنیا چقدر برای دشمنان اهل بیت(ع) اهمیت داشت که حاضر بودند؛ آخرت خودشان را از بین ببرند و بسوزانند؛ امروز برای ما هم این موضوع درس بزرگی است و اگر می خواهیم زندگی موسی بن جعفر(ع) را این بار با نگاهی دیگر مطالعه کنیم، باید به خودمان نگاه کنیم که چقدر معاد را باور کرده و چقدر به آخرت باور داریم و برای آخرتمان چقدر تلاش کرده‌ایم؟

وی در همین خصوص ادامه داد: مقام معظم رهبری در کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" می فرمایند: ابولهب، ابوجهل و ابوسفیان اعتقاد به رسالت پیامبر داشتند اما ایمانشان در حدی نبود که عمل صالح داشته باشند و ما باید برای اینکه ایمانمان در حدی باشد که عمل صالح تولید کند، راهش همان " قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى"‏ است.

وی ابراز محبت به خاندان پیامبر(ص) را مهمترین راهی برای انجام عمل صالح دانست و افزود: هر قدر محبت به محمد و آل محمد(ص) بیشتر باشد به همان میزان اطاعت و بندگی نیز ایجاد خواهد شد.

حجت‌الاسلام تاج‌آباد با به زندانی شدن امام هفتم شیعیان در دوران هارون اشاره و تصریح کرد: 14 سال حبسی که امام موسی بن جعفر(ع) داشتند و ایشان را از این زندان به زندانی دیگر منتقل می کردند و حتی زندانبان ها را تغییر می دادند تا اینکه یهودی سِنْدی بْن شاهِکْ(لعنت الله علیه) حضرت را به شهادت رساند، اینها همه گواه بر این است که آنها فهمیده بودند که سلسله طلایی امامت کشف و به ظهور منجر می شود لذا سعی می کردند مخفیانه ائمه(ع) را یکی پس از دیگری به شهادت برسانند.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: دشمنان اهل بیت(ع) در واقع با اسارت اهل بیت(ع) زمان می‌خریدند، چون محبوبیت اهل بیت(ع) در حدی بود که نمی توانستند مانند سیدالشهدا(ع) دست به شمشیر ببرند و به طور علنی حضرت را به شهادت برسانند؛ لذا با سم اهداف پلید خود را انجام می دادند.

وی شهادت امام هفتم را برکتی مهم برای سلسله امامت اهل بیت(ع) دانست و افزود: شهادت موسی بن جعفر(ع) آنقدر بابرکت بود که امام رضا(ع) بعد از آن همه مدت تقیه که مخفی بودند و آشکارا اعلام امامت نمی کردند، پس از شهادت موسی بن جعفر(ع) اعلام امامت کرده و 17 سال راحت در مدینه امامت کردند. دستگاه خلافت به گونه ای شده بود که یک دستگاه هیچ و پوچ به شمار می رفت و مردم که همان شیعیان بودن امام خودشان را کامل می شناختند و ارزشی برای دستگاه خلافت قائل نمی شدند.

وی در همین خصوص تصریح کرد: اینکه می بینیم امام رضا(ع) را با مکر و زور دعوت کردند نشان از ابهت و قدرت امامت ایشان بود که نکته مهمی در اینجا هست و آن تأثیر قدرت انتخاب مردم است و دستگاه خلافت مأمون آنقدر از قدرت مردم بیم دارد که نمی تواند حضرت را محبوس کند و با حضرت مدارا می کند و تا جایی پیش می رود که به حضرت مقام هم می دهد و منسب ولایت عهدی را به او تحمیل می کنند و می خواهد به مردم بگوید من هم علی بن موسی الرضا(ع) را دوست دارم که این یک ریا و حقه ای بود که در نهایت مجبور به شهادت حضرت می شود.

این کارشناس فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: باز هم شهادت امام رضا(ع) هم برکت دیگری برای امامت اهل بیت(ع) داشت که می بینیم امام جوادالائمه(ع) چگونه در دستگاه خلافت نفوذ می کند  و مامون مجبور می شود حضرت را داماد خودش قرار دهد و دخترش را به عقد او در بیاورد و امام جوادالائمه(ع) هم به نوعی ولیعهد مأمون می شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات