کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با بسیج:

12 فروردین؛ روز نظام سازی انقلاب اسلامی/الگوی دفاع مقدس برترین الگوی حاضر برای ادامه راه انقلاب

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: روز 12 فروردین روز نظام سازی است و این نظام سازی در قالب عبارت دو کلمه ای جمهوری اسلامی خلاصه شده است.
کد خبر: ۹۱۲۳۱۲۳
|
۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱

مجتبی صدیقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ با اشاره به روز جمهوری اسلامی ایران گفت: 12 فروردین جزو روزهایی است که در نگاه دینی به آن یوم الله می گوییم. بعضی از روزها در جبهه مومنین روزهای خاصی هستند که اتفاقات بزرگی در این روزها در راستای اهداف جبهه مومنان رقم خورده و منشأ تحولات بزرگی شده است.

وی اعتماد 98 درصدی مردم به جمهوریت اسلامی را مهمترین اصل نظام سازی خواند و افزود: 50 روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چیزی در 12 فروردین سال 58 برگ زرینی دیگری در تاریخ کشور به ثبت رسید که از نظر اهمیت و جایگاه در حد و اندازه 22 بهمن 57 است؛ اگر 22 بهمن را روز پیروزی انقلاب اسلامی بدانیم، روز 12 فروردین هم روز نظام سازی انقلاب اسلامی است.

صدیقی 12 فروردین را از مهمترین اقدامات برای سرنگونی نهائی رژیم پهلوی دانست و عنوان کرد: روز 22 بهمن به اصطلاح ساختارها و تشکیلات پهلوی دچار فروپاشی شد. 

وی مردم را اساسی ترین رکن تشکیل جمهوری اسلامی خواند و گفت: هنگامی که سیل حرکت مردمی اتفاق افتاد، باعث خشکاندن ریشه های پهلوی شد. 12 فروردین روزی بود که حضرت امام خمینی(ره) با یک تدبیر ویژه، اجازه ندادند که جریانات و گروه‌های مختلف با مصادره انقلاب در اصل حرکت انقلاب ایجاد انحراف کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عمق هوشمندی‌های حضرت امام خمینی(ره) در رابطه با توطئه‌های دشمنان گفت: از همان روز برخی جریانات سیاسی از جمله مارکسیستی، توده ای ها، کمونیستی و... با چالش حکومت جمهوری دموکراتیک و جمهوری خلق دموکراتیک، قصد مقابله با انقلاب را داشتند ولی با جمله معروف حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند "جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه کمتر" مواجه شدند.

صدیقی انتخابات را از مهمترین دستاورد انقلاب دانست و افزود: در یک اتفاثق بی نظیر برای یک انقلاب نوپا که کمتر از دو ماه به  پیروزی رسیده بود و در کشوری که هیچ سابقه مردم سالاری نداشت، حضرت امام خمینی(ره) جریان انقلابی را وارد یک کانالی کردند که برای اولین بار به معنای واقعی رأی مردم موضوعیت پیدا کرد و رفراندوم یا همه پرسی عمومی برگزار شد و جمهوری اسلامی شکل گرفت.

وی در همین خصوص تصریح کرد: جریانات چپ از دوران پهلوی تلاش‌شان این بود که ساختار پهلوی یا به سمتی که در بلوک شرق جذب و هضم شود، برود و به اصطلاح یک نظام مرتبط با اهداف غرب ایجاد شود یا نه در آن اواخر وقتی فروریختن پهلوی و شکل‌گیری انقلاب اسلامی را دیدند به شدت مبلغ یک نظام سوسیالی-مارکسیستی در کشور شدند و البته اینها گروه های مختلفی هستند و اهداف متفاوتی را دنبال می کردند.

صدیقی تلاش جریان غرب‌گرا برای انحراف در اصل حرکت انقلاب اسلامی را ناکام دانست و افزود: در کل جریانات چپ نگاهشان ساختار سازی مبتنی بر تفکر مارکسیستی بود و جریانات ملی مذهبی در ابتدا قائل به سلطنت مشروطه بودند و بعدا که جمهوری اسلامی پیروز شد به این سمت رفتند که یک حکومت لیبرال را در کشور ایجاد کنند.

وی هوشمندی های حضرت امام خمینی(ره) را مانع به انحراف کشیدن اصل حرکت انقلاب دانست و عنوان کرد: هنر حضرت امام خمینی(ره) این بود که در همان روزهای اول به جریانات انحرافی اجازه دخالت ندادند و اصل حرکت را از کانال اسلام خارج نکردند و تأکیدشان این بود که جمهوری اسلامی نگاهش عدم ورود به این مسائل انحرافی است.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به تعبیر "حکومت مردم بر مردم" تأکید داشت:  روز 12 فروردین روز نظام سازی است و این نظام سازی در قالب عبارت دو کلمه ای جمهوری اسلامی خلاصه شده است؛ می توان گفت یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی موضوعیت پیدا کردن و جایگاه یافتن مردم در اداره جامعه است که تا سال 57 در هیچ برهه ای نداریم که مردم نقش تعیین کننده ای در اداره جامعه داشته باشند.

وی افزود: انقلاب اسلامی یکی از آرمان هایش این بود که مردم سالاری دینی ایجاد کند و قالبی را برای اداره جامعه بسازد که این قالب هم اقتضائات زمانی دنیای مدرن و هنجارهای سیاسی دنیای مدرن را که مبتنی بر تفکر اداره دموکراتیکی جامعه را با عنوان دینی پیاده کند و نگاه دینی را توأمان با مردم سالاری پیوند زند و اساس انقلاب اسلامی را تشکیل می دهد.

صدیقی نقش مردم در استمرار انقلاب اسلامی را دائمی خواند و بیان داشت: در حقیقت این موضوع شرط پایداری انقلاب اسلامی است، شرطی که حضور مردم باعث پیروزی انقلاب شد و این شرط یعنی اینکه انقلاب اسلامی تنها برای سرنگونی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب از مردم استفاده نکرد، بلکه امام تفکر اداره جامعه بر اساس اسلام را در قالب مردم سالاری پیاده کرد و یعنی اینکه مردم در اداره جامعه، قانونگذاری و انتخاب حاکمان نقش داشته باشند.

وی در همین خصوص اضافه کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی این است که موفق شدیم نظامی را ایجاد کنیم که مردم نقش شان تزئینی نیست و بازیچه حاکمیت نیستند، و خودشان حاکمیت را به معنای واقعی تعیین می کنند؛ سند این ادعا هم این است که در این چهل سال به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار شده و تمام جریانات سیاسی در درون جمهوری اسلامی هم موفق شدند در برخی از این انتخابات ها کاندیداهای مورد نظر خودشان را حمایت کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تغییر گسترده مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس گفت: تغییر و گردش سلیقه های سیاسی در شکل گیری قوای مقننه و مجریه در جمهوری اسلامی به طور کامل محقق شده است.

وی با اشاره به چگونگی محقق شدن نقش مردم در دهه پنجم انقلاب عنوان کرد: اینکه این موضوع در گام دوم و ادامه مسیر انقلاب اسلامی چه جایگاهی می تواند داشته باشد، باید از این منظر نگاه کنیم که اگر انقلاب اسلامی بخواهد به آرمان های و اهداف اصلی خود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر به صراحت اشاره کردند و آن هم آماده شدن و زمینه سازی حکومت حضرت مهدی(عج) است، برسد همچنان نیازمند این هستیم که مردم در تمام صحنه‌ها حضور داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی الگوی دفاع مقدس را برترین الگوی حاضر برای ادامه راه انقلاب اسلامی دانست و گفت: ملت ایران همانطور که در دفاع مقدس نقش آفرینی کردند باید درحوزه جنگ اقتصادی، تهاجم فرهنگی، ساخت دولت اسلامی و تحریم ها حضور فعال داشته باشند و این مردم هستند که انقلاب را از این مقاطع حساس عبور می دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صحنه بودن مردم در مقاطع مختلف انقلاب منجر به پیدایش حکومتی در شأن اسلام شود و به طور کلی انقلاب اسلامی یک پیوند اساسی و نقش آفرینی جدی از حضور مردم دارد؛ این نقش آفرینی مردم تا جایی که وجود داشته باشد و تا جایی که سلامت خودش را حفظ کند تا جریانات فاسد قدرت نتوانند این نقش را تحت تأثیر قرار دهند و اگر این مسیر همانگونه ادامه پیدا کند ما می توانیم مطمئن باشیم در گام دوم انقلاب هم می توانیم باعث پیشبرد اهداف باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات