بابایی به میزان خسارت سیل که بیشتر در بخش کشاورزی و دامداری این شهرستان بود، پرداخت و ادامه داد: از 10 هزار هتکار مزارع برنج این روستاها بیش از 500 هکتار دچار سیل زدگی شد و کشاورزان را با مشکل مواجه کرد.
کد خبر: ۹۱۲۳۰۹۳
|
۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، «مهرداد بابایی» فرمانده سپاه جویبار  با گذشت سیل‌زده روز از سیل در مازندران با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین اقدامات سپاه جویبار در مناطق سیل زده این شهرستان پرداخت و با اعلام این خبر که هفت روستا در سیل اخیر دچار خسارت و آبگرفتی شدند، اظهار داشت: روستاهای ایزدخیل، کردخیل، لاریم،عروسکتی، لپوصحرا، نفت چال و انار مرز از جمله روستاهایی بودند که در معرض سیل قرار گرفتند.

وی افزود: سپاه شهرستان با سازماندهی پاسداران و بسیجیان به اطلاع رسانی در سطح پایگاه‌های مقاومت بسیج و شورای اسلامی روستاها و دهیارها، برای مقابله با سیل از طریق بلندگوی مساجد و همچنین آگاهی به مردم در خانه به خانه اقدام کرد تا در صورت وضعیت بحرانی، روستاها تخیله شود.

فرمانده سپاه شهرستان جویبار کمک رسانی به خودروهای سبکی که در آب گرفتار شدند، توزیع آب، نان و بسته غذایی را از اقدامات اولیه سپاه شهرستان برشمرد و با اشاره به اعزام گروه‌های جهادی به مناطق سیل زده افزود: پنج گروه جهادی برادر و خواهر به روستاهای سیل زده اعزام شدند و خانه‌هایی که دچار آبگرفتی شدند و نیاز به تخلیه آب داشت و همچنین یکی از حسینیه‌ها هم که دچار آبگرفتگی شد، با حضور نیروهای جهادی برادر نسبت به تخیله آب و شست‌وشوی گل و لای اقدام شد و در پی آن گروه‌های جهادی خواهر هم برای شست‌وشوی اسباب و لوازم حسینیه وارد عمل شدند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یک گروه بسیج اساتید هم وارد مناطق سیل زده شد که باتوجه به اینکه در شهرستان جویبار میزان سیل حاد نبود، این گروه به مناطق دیگر شهرستان‌های سیل زده استان اعزام شدند.

بابایی از اقدام بسیج سازندگی برای اعزام ماشین آلات به مناطق سیل زده جویبار گفت و اضافه کرد: بیل مکانیکی و کامیون بسیج سازندگی برای پاکسازی وارد روستاهای سیل زده شدند که به محض اتمام کار، به مناطق سیمرغ که کانون سیل بود، اعزام شد.

فرمانده سپاه جویبار از اعزام گروه‌های بهداشت و درمان به مناطق سیل زده و توزیع بیش از 2 میلیون اقلام دارویی بین مردم خبر داد و متذکر شد: گروه‌های بهداشت و درمان شهرستان جویبار به همراه گروه بهداشت درمان سپاه استان زنجان که معین این شهرستان برای امدادرسانی به سیل زدگان انتخاب شد، در روستای انار مرز 75 نفر  و در روستای ایزدخیل 65 نفر را ویزیت رایگان کردند.

این مسئول با اعلام این خبر که 40 خانه در حادثه سیل اخیر نیاز به تعمیر و بازسازی دارد، تاکید کرد: اگر چه در جویبار خانه های کامل تخریب شده در سیل نداشتیم اما برخی منازل مسکونی به دلیل کاهگلی بودن هر آن امکان تخریب وجود دارد که از طرف بنیاد مسکن آمار برداری شد.

وی با بیان اینکه یکی از روستاها هم مشکل قطعی آب داشت، اضافه کرد: از آنجا که شروع سیل با ایام اعتکاف همراه بود، آب شرب معتکفین و نیز آب شرب مردم و نانوایی‌ها توسط  تانکر آبی که از سوی لشکر ۲۵ کربلا در اختیار سپاه شهرستان قرار گرفت، تامین شد.

بابایی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان خسارت سیل که بیشتر در بخش کشاورزی و دامداری این شهرستان بود، پرداخت و ادامه داد: از 10 هزار هتکار مزارع برنج این روستاها بیش از 500 هکتار دچار سیل زدگی شد و کشاورزان را با مشکل مواجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه اکثر مردم روستا به کشت برنج مشغول هستند با سیل اخیر خزانه برنج آنها بین رفت و کارشناسان جهاد کشاورزی، برای برآورد خسارت سیل به مزارع و مراتع و باغات وارد شهرستان شدند.

فرمانده سپاه جویبار با اشاره به خسارت سیل در بخش دامداری، گفت: در بخش گیلخواران که محل پرورش و نگهداری دام‌های سبک است با وقوع سیل، دام‌ها به مکان دیگری منتقل شدند و مزارع علوفه دامداران را هم سیل از بین برد.

بابایی نیاز اولیه دامداران سیل زده را تامین خوراک دام دانست و اعلام کرد: با توجه به از بین رفتن مزارع علوفه در سیل اخیر، دامداران برای خوراک دام نیاز به سبوس دارند و این توجه بیشتر مسئولان استانی را می‌طلبد.

وی در بخش لایروبی رودخانه ها متذکر شد: 9 کیلومتر لایروبی آب راه‌ها انجام شد و نیز پیگیر لایروبی دو رودخانه که یکی از آن رودخانه سیاهرود و رودخانه اصلی شهر هستیم و انتظار است آب منطقه ای توجه بیشتری برای لایروبی این رودخانه‌ها داشته باشد.

فرمانده سپاه شهرستان جویبار در پایان سخنان خود با تقدیر و تشکر از اقدامات مسئولانه و متعهدانه بسیجیان شهرستان که در ساعات اولیه سیل در منطقه حضور داشتند به مسئله امنیت شهرستان هم اشاره کرد و با بیان این مطلب که نقطه بحرانی و چالشی در سیل اخیر  نداشتیم، افزود: اکنون شهرستان و مناطق سیل زده به حالت عادی برگشته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها