فرماندار تربت حیدریه:

از اقدامات شتاب زده مواقع بحران در فضای مجازی پرهیز شود

معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه با بیان اینکه باید از اقدامات شتاب زده و نادرست در فضای مجازی پرهیز شود، افزود: آنچه که امروز در مواقع بحران کشور مهم است مدیریت بحران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.
کد خبر: ۹۱۲۲۵۸۱
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
به گزارش خبرنگار بسیج خراسان رضوی علی رستمی در جلسه ستاد بحران تربت حیدریه افزود: هر چند وقوع سیلاب و بحران‌های طبیعی و به تبع آن وقوع تلفات انسانی، برای ما بسیار عذاب آور است، اما در شرایط کنونی کنترل بحران در فضای مجازی نیز بسیار احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: هر چند نمی‌توانیم مانع وقوع حوادث طبیعی شویم، اما حداقل می‌توانیم آن را مدیریت کنیم و در چنین شرایطی در کنار اقدامات فیزیکی، نباید از اقدامات روانی و به خصوص کنترل فضای اطلاع رسانی غافل شویم.

وی با تاکید بر اطلاع رسانی به موقع از سوی مسوولان و حفظ آرامش مردم، گفت: در زمان وقوع حوادث طبیعی این فضا‌های مجازی هستند که به سرعت مردم را تحریک می‌کنند و در چنین شرایطی این وظیفه رسانه هاست تا با اطلاع رسانی به موقع ضمن القای حس آرامش، از اقدامات شتاب زده پرهیز کنیم.

رستمی افزود: متاسفانه در وقایع اخیر شاهد بودیم یک موضوع محلی بلافاصله تبدیل به یک مسئله ملی و حتی بین المللی شد و بدتر آنکه رسانه‌های داخلی نیز نتوانستند فضای مجازی را کنترل کنند.

وی در بخش دیگری ضمن انتقاد از آمار‌های متناقص ارایه شده در جلسه از سوی ۲ تن از مدیران دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: البته مشکل آمار‌های متعدد خاص تربت حیدریه نیست و یک معضل کشوری می‌باشد.

رستمی در بخش دیگری گفت: گزارش‌های ارایه شده حاکی از اقدامات پیشگیرانه مدیران مربوطه است و به جز کدکن که از دو محور دچار انسداد هستیم بقیه محور‌های ما مشکل خاصی ندارند و بر این اساس کسانی که قصد سفر از کدکن به نیشابور را دارند باید اعلام کنیم که از اینجا تردد نکنند تا ۲ محور فوق بازگشایی شوند.

فرماندار تربت حیدریه خاطر نشان کرد: بخشداران و به خصوص دهیاران باید روی سیل بند‌ها و سد‌های خاکی خود را متمرکز کنند و با بهره گیری از امکانات محلی نظیر تراکتور، به محض وقوع سیلاب، مسیر انحرافی ایجاد تا مشکلی برای اهالی به وجود نیاید.

رستمی اظهار داشت: نکته بعدی حفظ و حراست از جاده‌های اصلی است که باید شبانه روزی رصد شوند تا مبادا راه بندان ایجاد و یا تخریب شوند و از این‌ها مهمتر برآورد لحظه به لحظه خسارت‌ها است که هر دستگاهی باید ریز آن‌ها را جمع بندی و در اختیار رسانه‌ها قرار بدهند.

فرماندار تربت حیدریه همچنین از شهرداران چهار بخش شهرستان خواست تا عصر امروز جا‌هایی از شهر را که نیاز به تخلیه دارند اعلام و ساکنان را به جا‌های امن منتقل کنند.

معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری تربت حیدریه نیز با بیان اینکه هدف از برگزاری جلسه، مدیریت سیلاب است، گفت: در خصوص حفاظت در مقابل سیلاب با ۲ موضوع اساسی مواجه هستیم و آن در حوزه سازه‌ای و غیرسازه‌ای است.

احسان کریمی افزود: حوزه سازه‌ای یعنی همین تمهیداتی که انجام می‌شود نظیر دیوار سازی و موارد مشابه که جلوی سیلاب را بگیرد و غیرسازه‌ای که هم زمان کمتری و هزینه کمتری در بر دارد، شامل بازگشایی‌ها و پاکسازی‌ها نظیر مسیر رودخانه‌ها و همچنین بازگشایی پل‌ها است.



وی گفت: این اقدامات در حوزه شهری توسط شهردار و در حوزه راه‌ها توسط راهداری باید انجام شود که در پیوند با این موضوع یک برنامه دراز مدت هم داریم که دستگاه‌ها باید برنامه‌های خود را تدوین و اعلام کنند.

رییس اداره هواشناسی تربت حیدریه با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی (اول مهرماه) پارسال تا ششم فروردین امسال ۱۹۲ ٫ ۹ میلمتر باران باریده است، گفت: این در حالی است که در کل سال زراعی ۹۶ تنها ۱۵۴ ٫ ۱ میلیمتر باران در این شهرستان باریده است

رضا صفایی افزود: در سال خورشیدی ۹۶ نیز، میزان بارندگی ۱۳۲ ٫ ۶ میلیمتر بوده و این در حالی است که میزان بارندگی در سال خورشیدی ۹۷، ۲۴۵ میلیمتر بوده است.

وی همچنین اظهار داشت: از شب گذشته تا امروز نیز در بخش مرکزی تربت حیدریه ۹ ٫ ۸، بخش رخ هفت، بخش کدکن ۱۲ و بخش بایگ نیز ۱۰ ٫ ۶ میلمتر باران باریده است.

مدیر امور آب منطقه تربت حیدریه نیز گفت: اکنون ۴۵ بند خاکی در این شهرستان شناسایی شده که غالبا در اراضی کشاورزی و اراضی ملی واقع شده که از بین آن‌ها سه بند پر خطر می‌باشند.

مهدی طلعتی افزود: این سه بند عبارت از شوربیگ، عبدآباد و آبدارو هستند که حجم ذخیره آب آن‌ها حدود یک میلیون مترمکعب می‌باشد و متاسفانه بند‌های پرخطر توسط جهاد سازندگی در گذشته احداث شده است.

وی در خصوص میزان بارش با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۲۶۳ میلمتر باران باریده و شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی نزولات آسمانی هستیم، گفت: مدل بروز شده هواشناسی نشان می‌دهد بیشتر بارش‌های تربت حیدریه در بخش کدکن و جلگه رخ خواهد بود که لازم است تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

طلعتی اظهار داشت: در حوزه پیشگیری از خسارت‌های احتمالی در سال گذشته ۱۹۰ هکتار از اراضی بستر کال‌ها و رودخانه‌ها شامل: کال کامه، رودمعجن، حصار، سالار و شصت دره پاکسازی و اکنون ۵۵ تابلو هشدار سیل در مسیل‌های فعال نصب و نیز یکصد کیلومتر مطالعات نیز اتجام شده است.

وی گفت: تابستان گذشته شناسایی بند‌های غیر فنی و غیرقانونی با مشارکت جهاد و منابع طبیعی و محیط زیست در دستور کار قرار گرفته که ۴۵ بند که در بستر رودخانه‌ها و کال‌ها و اراضی زراعی احداث شده، ۶ بند نیز پتانسیل خطر پذیری بالای دارند که سه بند روستای آبدارو، شوربیگ و عبدآباد در جلگه رخ باید طی امشب و فردا تدابیر ویژه‌ای برای آن‌ها اتخاذ شود.

طلعتی افزود: اکنون سه اکیپ آب متطقه‌ای با تجهیزات در مناطقی که خطرپدیری بالایی دارند، مستقر شده اند که در ابتدا کال پیشکوه که بصورت غیرفنی احداث شده و پتانسیل خطر پدیری آن خیابان آبشار و تا میدان مرکزی را تحت الشعاع قرار می‌دهد و در صورت نیاز باید با بیل مکانیکی قسمت پایین پل برای رهاسازی آب تخریب شود.

وی گفت: همچنین دو اکیپ دیگر در محدوده شهرک، ولی عصر (عج) یا کال خرابه و شهر رباط سنگ مستقر سدند و از دستگاه‌ها می‌خواهیم برای خدمت رسانی بهتر تجهیزاتی سامل بیل مکانیکی و لودر در اختیار اکیپ‌ها قرار دهند.



طلعتی افزود: همچنین خروجی سد نسر از ۲ روز قبل باز شده که اکنون ۶ مترمکعب آب در ثانیه از آن خارج می‌شود و نیز ورودی آن ظرفیت ۵ متر مکعب در ثانیه است، ضمن آنکه حجم مخزن ۳۰۰ هزار متر مربع است که تحت کنترل است تا آب مورد نیاز از دسترس خارج نشود.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تربت حیدریه با انتقاد از اداره آب منطقه‌ای تربت حیدریه گفت: این اداره موظف است در طول سال بخش بالادست رودخانه‌ها را ارزیابی و رصد کنند که به عنوان نمونه آب رودخانه ورودی کدکن در هنگام وقوع سیل از زیر پل عبور نمیکنه و روی جاده طغیان می‌کند.

حسین شیرمحمدیان افزود: از شرکت گاز هم انتقاد داریم، زیرا این اداره بعد عملیات گازرسانی پسماندهایشان را جمع نمی‌کنند و همین باعث می‌شود مسیر آب منحرف شده که البته ما با بیل مکانیکی این‌ها را اصلاح کرده ایم، اما ممکن است بعضی جا‌ها باشد که از دید ما پنهان ماده باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار