خبرهای داغ:
شهر قم با تدابیر اندیشیده شده برای مقابله و هدایت سیلاب احتمالی آماده است و با تلاش‌های صورت گرفته مشکل خاصی بروز نکرده است.
کد خبر: ۹۱۲۲۳۱۵
|
۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، در پی بارش رحمت الهی طی روز‌های اخیر شهر قم نیز از جمله مناطقی است که احتمال وقوع سیلاب در آن وجود دارد.

هرچند که نگاهی به تاریخچه دو دهه اخیر قم نشان می‌دهد که در بازه‌های مختلف این شهر جاری شدن سیلاب را تجربه کرده است، اما تجربه سیل سال ۸۸ در بستر رودخانه قمرود منجر به این شده است که مدیران قم مشکلات به وجود آمده در آن سال را مورد توجه قرار داده و پیش بینی‌های لازم برای جلوگیری از هرگونه خسارت جانی و مالی را داشته باشند.
 
از نخستین اقدامات صورت گرفته در پی پیش بینی جاری شدن سیلاب در قم خالی شدن بستر رودخانه که محل پارک و تردد خودرو‌ها است، بود.
 
رودخانه قم در سیل سال ۸۸ بستر بروز بسیاری از مشکلات بود و سیل به خودرو‌هایی که خارج نشده بودند خسارات زیادی زد و طبق آمار‌های غیررسمی در سیل آن سال ۶ نفر از شهروندان و زائران جان باختند هرچند که هیچگاه آمار رسمی و دقیق اعلام نشد.

قم آماده مقابله با سیلاب/تجربه سیل ۸۸ به داد مسؤولان رسید

دستگاه‌های قم به حالت آماده باش درآمدند
بهرام سرمست در حاشیه بازدید از نقاط مختلف شهر قم به ویژه مناطقی که آب گرفتگی در آن بروز کرده است در گفت: وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح دوشنبه جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور دستگاه‌های اجرایی برگزار شد و مصوبات به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.
 
وی با بیان اینکه یکی از مصوبات تخلیه مسیر قمرود بود و رودخانه به صورت کامل تخلیه شده است، بیان کرد: با اطلاع رسانی که انجام شد تعداد زیادی از کامیون‌های پارک شده در پارکسوار به خارج از پارکسوار منتقل شده اند، ولی هنوز تعدادی کامیون در پارکسوار وجود دارد که در تلاش برای انتقال آن‌ها هستیم تا در صورت جاری شدن سیلاب مشکلی بروز نکند.
 
استاندار قم با اشاره به بازدید صورت گرفته از مناطق بالادست که محل ورود سیلاب به شهر هستند تصریح کرد: در این راستا بازدیدی از مناطق پردیسان، خورآباد، طایقان، کهک و ورجان انجام شده و هماهنگی‌هایی برای کنترل سیلاب صورت گرفت.
 
وی با اشاره به بازدید از وضعیت اسکان زائران در ورزشگاه‌های شهید حیدریان و شهید رضایی و نمایشگاه دائمی که مسافران و زائران در آن اسکان داده شدند گفت: مردم از امکانات اظهار رضایت کردند و در خصوص رفع نواقص توصیه‌های لازم صورت گرفت.
 
سرمست با بیان اینکه همه دستگاه‌های استان به حالت آماده باش بوده و به مدیران ابلاغ شده که از استان خارج نشوند خاطرنشان کرد: ستاد بحران صبح فردا با حضور رئیس مجلس برگزار می‌شود تا اقدامات صورت گرفته مرور شود و در حال حاضر وضعیت عادی است، ولی نیرو‌ها به حالت آماده باش هستند.

قم آماده مقابله با سیلاب/تجربه سیل ۸۸ به داد مسؤولان رسید

بازدید لاریجانی از اقدامات انجام شده برای کنترل سیلاب در قم
علی لاریجانی ظهر امروز پس از شرکت در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که با حضور مدیران ارشد برگزار شد، با حضور در محور رودخانه از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده برای کنترل سیلاب در این شهر قرار گرفت.
 
وی همچنین از تعدادی از سالن‌های سرپوشیده اسکان اضطراری سطح شهر از جمله سالن نمایشگاه بین‌المللی قم بازدید کرده و از نزدیک با زائرین و مسافرین نوروزی گفت‌وگو کرد.

وجود پیشرفته‌ترین سیستم هشدار سیل در قم
محسن اوروجی مدیرکل مدیریت بحران استان قم با اشاره به روز هواشناسی اظهار کرد: روز سوم فروردین روز هواشناسی است و در آن روز طی بازدید استاندار قم از اداره کل هواشناسی، دستور اتخاذ تمهیدات برای مقابل با بارش‌ها صادر شد.
 
وی ادامه داد: طی روز‌های اخیر بعضی از جاده‌ها در استان قم بسته شدند و اسکان زائرین به صورت مناسب صورت گرفت، دیروز در کمتر از ۲۴ ساعت شاهد بارش ۳۹ میلی متری در شهر قم بودیم که ۳۰ درصد بارش سالیانه است.
 
مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود: رودخانه قمرود حساسیت زیادی دارد و دستور تخلیه این رودخانه توسط استاندار قم صادر شد، سد سنجگان و سد کبار سرریز کردند و رودخانه‌ها از مناطق مختلف وارد رود قمرود شدند.
 
اوروجی نیرو‌های امدادی استان قم را در آماده باش کامل دانست و تصریح کرد: مدیریت هماهنگی در زمینه بحران در استان وجود دارد، دیروز حدود دو میلیون پیامک به افراد در مرکز شهر قم داده شد که این پیامک‌ها در تخلیه سریع رودخانه قمرود تاثیر زیادی داشت.
 
وی ادامه داد: در تعدادی از روستا‌های استان قم انحراف سیل ایجاد کردیم تا مشکلی برای خانه‌های مردم در این روستا‌ها به وجود نیاید، اجازه ندادیم که در مسیر رودخانه‌ها در استان، خودرو پارک شود.
 
مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود: تمام بیمارستان‌ها و تمام نیرو‌های اورژانس و هلال احمر استان به صورت ۱۰۰ درصد در آماده باش هستند، از ظرفیت خودرو‌های سنگین بخش خصوصی برای مقابل با سیلاب و آبگرفتگی در استان قم استفاده کردیم.
 
اوروجی خاطرنشان کرد: استان قم پیشرفته‌ترین سیستم هشدار سیل را دارد که این سیستم تمام استان را در برگرفته است.

اجرای ۵۵ عملیات آب‌کشی از منازل و معابر در مدت بارندگی در قم
عباس جعفری مدیرعامل آتش نشانی قم با اشاره به تلاش‌های نیرو‌های عملیاتی آتش نشانی در بارندگی شب گذشته در سطح شهر اظهار کرد: نیرو‌های عملیاتی سازمان آتش‌نشانی از ابتدای شنوروز در حالت آماده باش هستند تا ایمنی شهر را کنترل کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه با تشدید بارش‌ها اقدامات ویژه ایمنی و امدادرسانی در دستور کار نیرو‌های آتش‌نشانی قرار گرفته است افزود: بیش از ۵۵ عملیات آبکشی از منازل و ساختمان‌ها و معابر سطح شهر توسط نیرو‌های عملیاتی آتش نشانی در مدت بارندگی اخیر انجام شده است.
 
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با تاکید بر اینکه تیم‌های عملیاتی آتش نشانی با استفاده از پمپ‌های مکنده، کف‌کش‌ها، روبین‌ها اقدام به آبکشی و تخلیه آب از منازل مردم در سطح شهر کردند گفت: در شهرک شکوهیه نیز بخشی از ظرفیت نیرو‌های آتش‌نشانی حضور یافته و عملیات رفع آب‌گرفتگی به دلیل مشکلات به وجود آمده در این شهرک را انجام دادند.

قم آماده مقابله با سیلاب/تجربه سیل ۸۸ به داد مسؤولان رسید

اسکان ۶۰ هزار مسافر نوروزی در قم
مرتضی حیدری با اشاره به سیل در استان قم اظهار کرد: سیل در بخش‌های این استان خسارت‌های بسیار ناچیزی داشت که میزان دقیق این خسارت‌ها طی روز‌های آتی مشخص می‌شود.
 
وی ادامه داد: شهر قم طی روز‌های اخیر محل حضور زائرین است و از دو شب پیش استقرار زائرین در بوستان‌ها ممنوع شد و آن‌ها را در مکان‌های مسقف اسکان دادیم.
 
فرماندار قم افزود: دیشب ۶۰ هزار مسافر در قم اسکان داده شدند و ۳۰ هزار ظرفیت اضافی اسکان در استان وجود دارد.

سد کبار سرریز کرده است
احمد حاج حسینی مسگر با اشاره به وضعیت بارش در سرشاخه‌های دز اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در این مناطق ۸۰۰ میلی متر بارش رخ داد و انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم ادامه دارد.
وی ادامه داد: به صورت متوسط طی ۶ ماه اخیر هر ماه هشت میلیون مترمکعب انتقال آب از سرشاخه‌های به استان قم صورت گرفت.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم افزود: هم اکنون ۸۳ میلیون مترمکعب آب در پشت سد کوچری و ۳۷ میلیون مترمکعب آب در پشت سد ۱۵ خرداد ذخیره شده است، ورود روان آب‌ها به سد ۱۵ خرداد ادامه دارد.
حاج حسینی مسگر با اشاره به وضعیت سد‌های استان قم اظهار کرد: سد کبار که ظرفیت ذخیره ۵۰۰ هزار مترمکعب آب را دارد، سرریز کرده است.
 
وی خاطرنشان کرد: سیلابی که وارد رودخانه قمرود در محدوده شهر قم شده است، نصف پیش‌بینی‌ها بود، این رودخانه ۱۰ نقطه حادثه خیز در محدوده شهر دارد که باید این نقاط ساماندهی شوند.

تردد در رودخانه قمرود همچنان ممنوع است
محسن بهشتی با اشاره به طرح‌های آبخیزداری در استان قم اظهار کرد: اجرای این طرح‌ها در بالا دست منطقه پردیسان موجب شد که مشکلی در زمینه سیلاب در این منطقه نداشته باشیم، البته در منطقه شاهد آبگرفتگی به صورت جزئی بودیم.
 
وی ادامه داد: استفاده از تجربه گذشته در مدیریت بحران استان قم طی روز‌های اخیر تاثیر مثبتی داشت، همچنین در دو روز اخیر مردم را در فضا‌های سرپوشیده همچون مصلی قدس، سالن‌های ورزشی و نمایشگاه دائمی اسکان دادیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: بارش طی روز گذشته در قم بی سابقه بود، اما با این وجود مشکلی را در استان نداشتیم.
 
بهشتی با اشاره به وضعیت رودخانه قمرود اظهار کرد: نگرانی در خصوص ۱۷ کیلومتر طول این رودخانه در داخل شهر قم داشتیم، این نگرانی به خصوص در مقابل حرم حضرت معصومه (س) بود که کمترین عرض و بالاترین ارتفاع را در این نقطه شاهد هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: تردد در رودخانه قمرود ممنوع شده است و با توجه به پیش بینی بارش باران طی روز جاری، احتمال افزایش سطح آب در این رودخانه وجود دارد.

انتقاد از عدم احداث کانال شرق پردیسان
سید مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به پیش بینی شهرداری قم برای مقابله با سیل اظهار کرد: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته جلوی ورود آب به شهر قم را گرفتیم و در این زمینه از سیل بند استفاده شد.
 
وی ادامه داد: ظرف چهار سال اخیر کانالی که قرار بود در شرق منطقه پردیسان ایجاد شود، احداث نشد، این کانال پس از احداث باید به رودخانه متصل شود.
 
شهردار قم افزود: تنها مشکلی که در زمینه بارندگی در داخل شهر قم داشتیم، آبگرفتگی در داخل تونل غدیر بود که آب را از این تونل تخلیه کردیم.

سقائیان نژاد وجود ریل راه آهن در شهر قم را موجب ایجاد مشکل در زمینه مدیریت بحران دانست و تصریح کرد: به دلیل بارش باران، مسافران اسکان یافته در بوستان‌های شهر قم را به مکان‌های مسقف هدایت کردیم.
 
وی خاطرنشان کرد: شهر قم اکنون هیچ مشکلی را به دلیل بارش‌ها ندارد، البته رودخانه قمرود بسته شد که این مساله بار ترافیکی در شهر قم را به وجود آورد.

تدابیر ویژه شهرداری برای جلوگیری از سیل احتمالی در قم
سیدمجتبی سبحانی ثابت با بیان اینکه با پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط مدیریت شهری شرایط شهر با وجود بارش شدید باران بسیار خوب بوده است اظهار کرد: پیشبینی لازم صورت گرفته بود و برنامه‌ریزی انجام شده بود که همه در صحنه بودند تا مشکلی برای مردم رخ ندهد.
 
وی با اشاره به تدبیر مدیریت شهری برای هدایت زائرین به سالن‌های سرپوشیده تصریح کرد: با هدایت شهرداری این کار به خوبی انجام شده و دو شب گذشته زائرین در سالن‌های سرپوشیده اسکان داده شدند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم با اشاره به رضایتمندی زائرین از روند اسکان اضطراری در سالن‌های سرپوشیده گفت: در سطح شهر نیز آب‌گرفتگی کمتری نسبت به گذشته داشتیم؛ تنها مشکل محدوده پردیسان خصوصا در محدوده دانشگاه شهاب دانش بود که با اقدام عاجل مدیریت شهری و احداث خاکریزها، آب از پشت دانشگاه به سمت بلوار غدیر و بوستان غدیر منحرف شد.
 
وی با بیان اینکه حجم آب بارش باران بسیار بیشتر از میزان پیش‌بینی شده بود تصریح کرد: به همین خاطر شب گذشته تا پاسی از شب نیرو‌های شهرداری در حال تعریض کانال‌ها برای انتقال سریع‌تر آب بودند؛ خط قرمز ما جلوگیری از انتقال آب به محدوده داخل شهر بوده که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
 
سبحانی ثابت تصریح کرد: تریلر‌هایی هم آماده شده تا در صورت وقوع بحران و ورود آب به شهر، با استفاده از کیسه‌های شن آب منحرف شود.

قم آماده مقابله با سیلاب/تجربه سیل ۸۸ به داد مسؤولان رسید

تقدیر از اطلاع رسانی به موقع احتمال وقوع سیلاب در قم
علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم با اشاره به حوادث اخیر کشور اظهار کرد: بارندگی برای کشور خیر و برکت است، اما باید برای استفاده از آن آماده باشیم، باید تلاش کنیم که حوادث، آسیبی به کشور نرساند.
 
وی ادامه داد: امسال سازمان هواشناسی گزارش‌های دقیقی برای استان قم و دیگر استان‌ها داد، اگر بقیه دستگاه‌ها همچون هواشناسی عمل می‌کردند، کمتر خسارت داشتیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در سیل شیراز دقت می‌شد، شاهد چنین حادثه‌ای نبودیم، باید اطلاع رسانی دقیقی به مسافرین در شیراز صورت می‌گرفت.
 
لاریجانی با اشاره به سیل در استان گلستان اظهار کرد: در سیل گلستان به دلیل مواردی همچون عدم لایروبی و ساخت و ساز بدون ضابطه، سیل برای مردم مشکلاتی به وجود آورد.
 
وی ادامه داد: گزارش‌های سازمان هواشناسی دقیق است و هنوز برخی از استان‌های کشور درگیر بارندگی‌های شدید هستند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اطلاع رسانی در زمینه احتمال وقوع سیلاب در استان قم خوب بود و این اطلاع رسانی موجب شد که مردم در مسیر رودخانه قمرود قرار نگیرند، مدیران قم با احساس وظیفه، حوادث را رصد کردند.
 
لاریجانی کسب تجربه از سیل ۸۸ قم را مفید دانست و تصریح کرد: برگزاری جلسات در خصوص آن سیل موجب شد که اقداماتی برای عدم غافلگیری در هنگام وقوع سیل صورت گرفت، طرح‌های آبخیزداری موجب شد که رودخانه قمرود با شتاب پر نشود تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.
 
وی ادامه داد: باید در خصوص خط راه آهن در شهر قم بررسی صورت بگیرد تا اگر مشکلی به وجود می‌آورد، تمهیدی برای آن اندیشیده شود، خط راه آهن در حادثه سیل گلستان مشکلاتی به وجود آورد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: گفته می‌شود که رودخانه قمرود در ۱۰ نقطه آسیب پذیری دارد و باید تدبیری برای ساماندهی این نقاط اندیشیده شود تا در زمان وقوع سیل مشکلی در شهر قم به وجود نیاید.
 
لاریجانی آبخیزداری را مساله مهمی برای کنترل سیلاب‌ها دانست و تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی از طرح‌های آبخیزداری حمایت می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: مدیران استان قم برای وقوع سیل احتمالی در استان آماده هستند، البته ارزیابی و شناخت نقاط ضعف پس از بارندگی‌های اخیر در استان صورت بگیرد و راهکار‌هایی برای رفع این نقاط داده شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نیرو‌های مسلح با دستور مقام معظم رهبری برای رفع مشکلات در مناطق سیل خیز کشور حضور دارند، نکات رهبر انقلاب در پیام تبریک سال نو در خصوص رونق تولید نیاز به اهتمام همه جانبه دارد و همه بخش‌ها باید احساس مسؤولیت کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها