مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تاکید کرد: برای تحقق شعار سال باید مشکلات اشتغال و معیشت اجتماعی را کاهش و به سمت بهبود شاخصه‌های اقتصادی حرکت کنیم، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم.
کد خبر: ۹۱۲۲۲۵۰
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
حجت‌الاسلام محمد احمدزاده  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی؛ اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ توسط مقام معظم رهبری (مدظل‌العالی) به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شد. ما برای اینکه به اهداف این نامگذاری دست پیدا کنیم و مشکلات اشتغال و معیشت اجتماعی را کاهش و به سمت بهبود شاخصه‌های اقتصادی حرکت کنیم، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مخاطب شعار سال صرفا قوه مجریه نیست بلکه در تعیین و نامگذاری سال هدف توجه به یک ضرورت ملی است، افزود: در این فرآیند تمام آحاد جامعه و نهاد‌ها مورد خطاب قرار می‌گیرند و همه بخش‌ها باید در تحقق شعار سال تلاش کنند.

احمدزاده اظهار کرد: البته با توجه به اینکه قوه مجریه اداره امور اجرایی کشور را بر عهده دارد، نقش راهبردی‌تری را هم در این خطاب خواهد داشت. وقتی می‌گوییم تولید باید رونق گیرد یعنی رونق تولید به عنوان مسئله اصلی کشور تمام سیاست ها، برنامه‌ها، اولویت‌ها و منابع را به سمت خود جلب کند.

وی عدم رونق تولید را معلول عوامل مختلفی از جمله عدم توجه بخش‌های مختلف اجرایی و مردم به جایگاه، نقش و اهمیت حیاتی تولید در پیشرفت و استقلال کشور دانست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: تمام نهادها، بخش‌های حاکمیت و مردم باید در جهت نهادینه کردن فرهنگ تولید ملی و مصرف کالای داخلی تلاش کنند و این موضوع به یک فرهنگ و ارزش تبدیل شود.

وی با بیان اینکه مسئله پایین بودن نرخ بهره وری و بازدهی کم تولید از دیگر مواردی است که مانع جذب سرمایه کافی به این بخش با همه تلاش‌ها شده است، افزود: هنوز بازدهی تولید نسبت به سایر بخش‌ها پایین‌تر است و همین موضوع موجب شده تا سرمایه گذاران به این بخش توجه نکنند. باید بهره وری بخش تولید قدرت رقابت با سایر بخش‌ها را به دست بیاورد و باید برای بهینه کردن فرآیند تولید زوائد انرژی را حذف کنیم.

احمدزاده بیان کرد: توجه به زنجیره‌های ارزش و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در این بخش می‌تواند کمک موثری داشته باشد. افزایش نرخ ارزش مشکلاتی را برای مردم و کشور ایجاد کرده است. البته همین تهدید به عنوان یک فرصت می‌تواند در خدمت رونق تولید قرار گیرد چرا که بازار مصرف داخل و حتی بازارچه‌های مرزی و کشور‌های همسایه استعداد خوبی برای جذب تولیدات کشور ما پیدا کرده اند.

وی با اشاره به پدیده قاچاق گفت: قاچاق یکی از آفات تولید است. چه از نوع واردات و چه صادرات سم مهلک اقتصاد به ویژه برای تولید است که رابطه مستقیم با تولید ملی دارد و هر جایی که قاچاق افزایش یابد ضربات سخت تری بر پیکر تولید می‌زند؛ لذا باید رهگیری کالای قاچاق با جدیت دنبال و مبادی تردد جنس قاچاق و عاملان آن از بین بروند تا تولید کننده با خیال آسوده تولید کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: همزمان با این اتفاق و مبارزه با قاچاق سیستم مالیاتی کشور باید به صورت مستمر وضعیت اقتصادی را پایش و در زمانی که با رکود مواجه می‌شویم تولیدکنندگان را با معافیت‌های مالیاتی حمایت کند.

احمدزاده عنوان کرد: توجه به فعالیت‌های دانش بنیان متناسب با مزیت‌های اقتصادی کشور می‌تواند یک جهش در بخش تولید رقم بزند و رونق تولید را به وجود بیاورد.

وی با اشاره به اصلاح نظام بانکی و سوق دادن منابع بانکی با فعالیت‌های تولیدی و حقیقی؛ گفت: در واقع بایستی از فعالیت‌های ضد تولیدی بخشی از نظام بانکی کشور جلوگیری شود.

احمدزاده توجه به شرکت‌های کوچک که می‌تواند تولیداتشان به مصرف شرکت‌های بزرگ برسد را در رونق تولید بسیار موثر دانست و افزود: با این تدبیر شرکت‌های بزرگ کشور از واردات محصولات اولیه و قطعات مورد نیاز، بی نیاز خواهد بود. در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تلاش می‌کند متناسب با ماموریت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود اصلاحاتی را در ساختار سازمانی خود به وجود بیاورد که ضمن حفظ نقاط قوت گذشته، چابکی خود را برای نقش آفرینی در عرصه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید بیش از پیش به دست بیاورد.

وی یکی از گرفتاری‌های سازمان اوقاف و امور خیریه را تمرکز گرایی بیش از اندازه عنوان کرد که طی دهه‌های گذشته در این سازمان نهادینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، اظهار کرد: برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نماینده، ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه تدابیری را تعیین، ابلاغ و به عنوان اولویت‌های برنامه‌ای در دستور کار اوقاف قرار داده است.

وی عنوان کرد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، افزایش بهره وری در رقبات موقوفات، استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در سازمان اوقاف، پیگیری تکمیل زنجیره‌های ارزش در بخش کشاورزی که یکی از مزیت‌های نهاد وقف است، تاکید بر مصرف کالا‌های داخلی در تمام سطوح اداری و حتی اصحاب وقف و بقاع متبرکه به عنوان یکی از مهمترین بازار‌های مصرف کشور به عنوان اولویت‌های اوقاف در رونق تولید است.

احمدزاده بیان کرد: امیدواریم با شناسایی و اقدام به موقع فعالیت‌های سازنده و درست تولیدی که به اشتغال، استقلال و سربلندی نظام جمهوری اسلامی کمک می‌کند وظیفه خود را در کمک به رونق تولید به انجام برسانیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها