خبرهای داغ:
دکتر قادری تصریح کرد: دوستان در قوه قضائیه پیگیر باشد تا در صورت قصور و تخلف، با افراد خاطی برخورد قاطع شود.
کد خبر: ۹۱۲۲۲۱۶
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، جعفر قادری نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و شهردار اسبق شیراز در گفتگوی تشریحی با خبرنگار بسیج در شیراز، در ارتباط با سیلاب اخیر شیراز، با اشاره به عدم لایه روبی مسیر انتقال آب و دیگر مسائل مرتب، علت اصلی را عدم مدیریت صحیح شهری و نداشتن تجربه های مدیران مربوطه دانست و تأکید کرد: دوستان در قوه قضائیه پیگیر باشد تا در صورت قصور و تخلف، با افراد خاطی برخورد قاطع شود.

وی تصریح کرد: این اتفاق، آبروی شیراز را برد. شهری که نتواند برای 12 میلیمتر تاب آوری داشته باشد، چطور می تواند در جامعه، با ورودی آب بیشتر مقابله کند.

قادری اظهار داشت: این مطالبه مردم شیراز است که دستگاه قضا، بررسی کند قصور و تخلفات احتمالی را و با متخلفین برخورد کند.

وی با بیان اینکه البته علت حادثه نیاز به بررسی و دقت بیشتری دارد گفت: واقعیتی که هست، این است که در سال های 70 و 71، در زمان مدیریت مهندس عابدی و جاج رجا، برای عبور آب از حوزه اکبرآباد و زیباشهر و دروازه قرآن، دو خط لوله به قطر 2 متر کار گذاشته شد که آب را به رودخانه خشک منتقل کند. این استفاده از فضا ایجاب می کند که هرسال هم حوضچه آرامش مسیر آب و هم مسیر خط لوله لایه روبی شود و مراقبت های ویژه ای برای نریختن نخاله و آشغال در مسیر خط لوله صورت گیرد.

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می رسد که این مشکل به عدم لایه روبی و آشغال و نخاله ریزی شده است. چون میزان بارندگی در طول بیست و هفت هشت سالی که از ساخت این مسیر می گذرد، زیاد نبوده است و تا به حال مشکل آنچنانی هم نداشته است. اگرچه با بارش های بیشتر، و پای کار بودن معاونت های مربوطه شهرداری، مشکلی بوجود نیامده است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد که در نگاه اول اشکال برمیگردد به عدم لایه روبی طول خط لوله و پاکسازی بستر رودخانه و حوضچه آرامش.

شهردار اسبق شیراز یادآوری کرد: در شورای شهر قبل طرحی به فراخور نیاز تصویب شده که در بالادست یک دریاچه مصنوعی درست شود که آبی که می آید، هم ذخیره شود و هم به یک محیط تفرجگاهی تبدیل شود و همچنین حوضچه آرامش باشد برای اینکه آب تمیز وارد خط لوله شود و امکان گرفتگی را بسیار محدود کند که این کار هم اتفاق نیفتاده است.

به گفته این استاد دانشگاه، این گله هم به مسئولین سیاسی در شهرداری هست که معاونت هایی که در شهرداری به کار گرفته شدند، تجربه کار شهرداری نداشتند، در صورتی که کسی که تجربه کار شهرداری داشته باشد، دقت می کند در زمان مناسب برای لایه روبی ها و مقابله با حوادث غیرمترقبه.

قادری تأکید کرد: ما بارها به دوستان در شهرداری تذکر دادیم که شهرداری جای سیاسی کاری نیست. افرادی آمده اند برای پست هایی در شهرداری که حتی یک روز هم در شهرداری و در بحران های مختلف حضور نداشتند. به نظر می رسد که شهرداری و حتی شورای شهر که بعضا آشنا به مسائل شهری نیستند و توان مدیریت شهری و مقابله با بحران ها را ندارند، پست گرفتند.

به عقیده نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، واقعیت قضیه این است که این اتفاق، حادثه بزرگی بود هم برای خود شیرازی ها و هم برای میهمانان نوروزی و باید به شکلی ابراز همدردی و دلجویی و عذرخواهی شود از قصورات در این قضیه و برای آن ها جبران خسارت شود.

وی با بیان اینکه نسبت به مسئولین سیاسی و دولتمردان هم گله ای هست و آن اینکه چندین ماه است که معاونت عمرانی استانداری فارس با سرپرستی اداره می شود اظهار داشت: این قابل قبول نیست چراکه کسی در جایگاه سرپرست ارائه خدمت می کند، نمی تواند تصمیماتی که یک معاون می گیرد را بگیرد و محدودیت هایی دارد.

قادری با بیان اینکه همیشه در معرض بلایا و حوادث طبیعی هستیم، اما اینچنین حوادثی نباید وجهه و اعتبار مردم و شهر را زیر سئوال ببرد؛ خاطرنشان کرد: اگرچه مردم شیراز از دیروز تا کنون اوج مهمان نوازی خود را به نمایش گذاشتند و امکاناتی که برای اسکان مهمانان نوروزی داشتند، جای تقدیر و تشکر را دارد، اما این گله ها بیشتر متوجه مدیران و مسئولین است.

به گفته این استاد دانشگاه، این تجربه های تلخ است که باید از آن ها درس گرفته شود تا دیگر تکرار نشود و عید و شادی مردم به عزا و مصیبت تبدیل نشود.

وی تصریح کرد: المان سازی و زیباسازی اگرچه لازم است، اما کافی نیست. بحث تاب آوری در مقابل حوادث طبیعی مسئله بسیار مهمی است.

قادری تصریح کرد: برای جذب توریست قبل از اقدامات زیباسازی، وظیفه داریم کانال های انتقال آب و مراکز حادثه خیز را شناسایی کرده و امنیت و آرامش را برای مردم تثبیت کنیم و به مردم این اطمینان را بدهیم که اگر اتفاقی بیفتد، مثل سیل، زلزله و هر حادثه دیگری، سالم و بدون خسارت از این حوادث بیرون می آیند. شهری که در مقابل این حوادث طبیعی تاب آوری نداشته باشد، محیط امنی برای زندگی و گردشگری نیست.

به گفته شهدار اسبق شیراز، اگر این اطمینان بوجود نیاید، هرچقدر فضای سبز ایجاد کنیم، هرچقدر شهر را بزک کنیم، نمی تواند برای مردم امنیت و آرامش به همراه داشته باشد. زیرساخت های عمرانی باید در سطح شهر به کار گرفته شود.

وی گفت: از آنجا که مدتی را در شهرداری بوده ام، می دانم که پرسنل شهرداری در این ایام در تکاپو و تلاش هستند. ولی بعضی سوءمدیریت ها و عدم پیش بینی ها و عدم آینده نگری، باعث می شود که همه خدمات شهرداری زیر سوال برود.

به گفته قادری، عدم سیاسی کاری در شهرداری و شناسایی آسیب ها و تلاش جهت رفع آن راهکار خروج از این وضعیت شهرداری است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها