نوجوانی که با سن کم به زائران شهدا خدمت می‌کند. همه اینها نشان‌های رویش‌های انقلاب است که بستری همچون راهیان نور را فراهم کرده تا هر کسی که دل در گرو ارزش‌های معنوی دارد، فرقی هم نمی‌کند در چه سنی باشد، نوجوان 12 ساله باشد یا پیرمرد 70 ساله، خودش را در این محیط نشان دهد».
کد خبر: ۹۱۲۲۱۳۲
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، در روزها و ساعت‌های پایانی سال که همه در تکاپوی استقبال از نوروز هستند، یک سفر در اذهان مردم جامعه همیشه آشناست و آن هم سفر راهیان نور است. سفری که از 10 روزمانده به پایان سال برای خانواده‌های ایرانی آغاز می‌شود و حتی اکثر مردم سال نو را در مناطق عملیاتی جنوب، تحویل می‌کنند.

مازندرانی‌ها هم که در سفر راهیان نور همیشه حرف اول را می‌زنند، در چند روز مانده به بهار کاروان به کاروان رهسپار سرزمینی می‌شوند که خون شهدا را در خود دارد.

«مصطفی قبادی نژاد» اهل ساری هم دانشجوست و هم مدرس دانشگاه. دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی متالوژی از دانشگاه نوشیروانی بابل که 28 بهار از سنش هم نمی‌گذرد، به گفته خودش امسال با توجه به برخی مشکلات و سختی‌ها، دل را به جاده زد و با دوستانش به صف کاروان‌های راهیان نور پیوست.

قبادی‌نژاد با اینکه تجربه راهیان نور را در چند سال قبل داشته است، اما امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل به این سفر آمده و می‌گوید: «یکی از مهمترین برجستگی های مناطق عملیاتی و یادمان‌هایی که از آن بازدید کردم به ویژه در شلمچه دیده ام، مسئله روایتگری بود. حرف‌هایی که راویان آن هم کاملا بروزرسانی شده، از شهدا می‌گویند، به گونه‌ای است آدم به بازبینی اعمال و رفتار خود می‌رسد و برای یک بار هم که شده خود را در ذهنش مرور می‌کند و این بازبینی اخلاقی و رفتاری باعث  تاثیر و تحول فردی می‌شود. نه فقط تاثیرات فردی، بلکه تاثیرات اجتماعی هم با خود دارد که مردم جامعه در نیل به ارزش‌ها مشتاق‌تر باشند».

قبادی‌نژاد وقتی نوجوان‌های کم سن و سالی را می‌بیند که در لباس خادمی، کفش زائران را واکس می‌زنند، یا خانواده‌هایی را می‌بیند که همراه بچه‌های قد و نیم، برای سفر عید به جنوب آمدند با نگاه معناداری بیان می‌کند: «اگر نگاه تفریحانه به سفر داشته باشیم مطمئنا شمال کشور برای سفر با توجه به طبیعت و آب و هوا و نیز امکاناتی که دارد، از جنوب بهتر است، اما در اینجا مشاهده می‌کنیم، خانواده ای مشقت این سفر را به جان می‌خرد و سال جدید را در راهیان نور و با حضور در مناطق عملیاتی تحویل می‌کند. یا آن نوجوانی که با سن کم به زائران شهدا خدمت می‌کند. همه اینها نشان‌های رویش‌های انقلاب است که بستری همچون راهیان نور را فراهم کرده تا هر کسی  که دل در گرو ارزش‌های معنوی دارد، فرقی هم نمی‌کند در چه سنی باشد، نوجوان 12 ساله باشد یا پیرمرد 70 ساله، خودش را در این محیط نشان دهد».

این استاد دانشگاه که خود یکی از جوانانی است که جنگ را ندیده و آن را از نزدیک لمس نکرده است، راهیان نور را یک پیام واضح و مشخص می‌داند: «بستری که راهیان نور فراهم کرد، بهترین جایی است که بتوان نیروی تراز انقلاب تربیت کرد. اینجا مهم‌ترین مکان برای هدایت فردی و اجتماعی است چرا که برای هدایت افراد جامعه باید محیط سالم ایجاد کرد و هرکسی وارد این محیط سالم شد، ارزش‌های والای انسانی شکوفا می‌شود. به تعبیر حضرت آقا دفاع مقدس فضا و محیطی را ایجاد کرد که هرکسی مثلا عارف باشد یا لات، با هر مرام و مسلکی وارد آن شد به درجه والای ارزش‌های اخلاقی رسید. انقلاب اسلامی کارش همین بود، کارخانه آدم سازی. شرایطی ایجاد کرد کسی که بخواهد در آن پا بگذارد، رشد می‌کند و می‌شود یکی مثل شهید احمد متوسلیان و یا شهدای دیگر».

مدرس دانشگاه که در فصل تحصیلی ساعت‌ها در کلاس‌های درس و دانشجویی حاضر می‌شد حالا آمده تا در فصل راهیان نور پای کلاس درس شهدا بنشیند.

قبادی‌نژاد می‌گوید: «راهیان نور همچون یک نرم افزار قدرتمندی است در سبک زندگی و تربیت فردی اعم از الگوگیری، بودن و ماندن در شرایط سخت و ارتباط معنوی با شهدا که فصل بسیار اثرگذاری را برای آدم رقم می‌زند تا فرد خود را با این شاخصه‌ها تنظیم کند. با توجه به اینکه حضرت آقا در مسئله راهیان نور تاکید دارند و خودشان هم در این مناطق حضور پیدا می‌کنند، نشان از تحول معنوی انسان دارد که گام اولیه و مهمی است در تربیت نیروی تراز اول انقلاب برای تمدن سازی و آن پنج گام طلایی که کشور ما چندین سال در گام سوم یعنی تشکیل دولت اسلامی مانده است».

کارشناس ارشد مهندسی که همراه با فعالیت‌های تحصیلی به فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی می‌پردازد، از کانال راهیان نور گریزی هم به مراسم پیاده روی اربعین می‌زند و در پایان گفت‌وگو به نکته قابل تاملی اشاره می‌کند: «امسال اربعین در فرودگاه نجف یکی از مشاوران برجسته پوتین رییس جمهور روسیه را دیدم و از او سوال کردم، شما اینجا چکار می‌کنید. او هم در پاسخ به سوال من گفت، به دستور پوتین به نجف آمده‌ام تا اربعین را بررسی کنم. به او گفتم اگر امکانش هست واضح‌تر بگوید که منظور از بررسی کردن اربعین چیست؟ که او هم ادامه داد، من برای بررسی شکل‌گیری این اجتماع عظیم میلیونی که جهان را تحت تاثیر خودش قرار داده، به پوتین گفتم اسلام دارد تمام جهان را در بر می‌گیرد و آینده جهان را اربعین امام حسین (ع) تعیین می‌کند».

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها