حسام‌الدین آشنا، نامی که شاید قبل از انتخابات ۹۲ کمتر کسی آن را شنیده بود، اما بعد از رئیس جمهور شدن حسن روحانی نام وی بیشتر شنیده و بر سر زبان‌ها افتاد تا جایی که وی در حال حاضر یکی از اعضای اصلی تیم حسن روحانی است.
کد خبر: ۹۱۲۱۲۹۹
|
۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حسام‌الدین آشنا، نامی که شاید قبل از انتخابات ۹۲ کمتر کسی آن را شنیده بود، اما بعد از رئیس جمهور شدن حسن روحانی نام وی بیشتر شنیده و بر سر زبان‌ها افتاد تا جایی که وی در حال حاضر یکی از اعضای اصلی تیم حسن روحانی است.
 
آشنا در جریان انتخابات ریاست جمهوری، عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی روحانی و تحلیلگر مناظرات بود و به وی مشاوره می‌داد. درباره وی برخی گفته‌اند و مدعی شدند او طراح رنگ انتخاباتی و نماد «کلید» بوده (که نمی‌توان بر آن صحه گذاشت و افراد دیگر هم در این مورد ادعا‌هایی دارند و این موضوع  تایید نشده است)؛ ولی آقای مشاور نقش قابل توجهی برای روحانی در زمان انتخابات و مناظره‌ها ایفا کرده است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از جمله دولت مردانی است که حضور فعالی در توئیتر دارد و در چند ماه اخیر بیشتر به عنوان یک مبارز و سخنگو در فضای مجازی حاضر شده است. آشنا که یکی از خبرسازترین چهره‌های دولت بوده، با انتشار توئیت‌های جنجالی با مخالفان و منتقدان دولت تقابل کرده و به نوعی نقش سخنگو را اجرا کرده است! نگاهی به توئیتر آشنا نشان می‌دهد که او به صورت دقیق و حساب شده طیفی از منتقدان دولت را با تویئت می‌زند. البته وی عنوان می‌کند: «من به عنوان مشاور کسی توئیت نمی‌کنم، بلکه صرفا نظرات خودم را منتشر می‌کنم!» حرفی که به نظر کمی غیرقابل قبول است.

او در دفاع از عملکرد دولتمردان خصوصا روحانی آنقدر جانانه عمل می‌کند که باعث شده تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس او را "مشایی روحانی" خطاب کند و بگوید: «هر رئیس جمهوری گویا باید یک مشایی داشته باشد.»

*** جدال‌های آشنا در سال ۹۷
توئیت‌ها و جدال‌های حسام‌الدین آشنا، از سردار نقدی بود تا ضرغامی و این اواخر به عادل فردوسی‌پور رسید.
آشنا درباره اظهارات سردار نقدی که علیه کوروش فرمانده هخامنشی صحبت کرده و گفته بود: «کوروش جایگاهی نداشته و عددی نبوده. بلکه شاهی بوده که با یهودی‌ها رابطه خوبی داشت... اسم کوروش را هیچ‌کجا پیدا نمیکنیم...» نوشت: «ای کاش سردار نقدی فرصت می‌کردند و آخرین کتاب‌ها و مقالاتی را که درباره کوروش مطالعه کرده اند به پژوهشگران معرفی می‌کردند.»

آشنای سال ۹۷ با ضرغامی نیز چندین مرتبه جدال توئیتری کرد.
یکی از اولین نفراتی که نسبت به لایحه بودجه ۹۸ واکنش نشان داد، سید عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صداوسیما بود. او در توئیتر خود به نحوه و چگونگی سیاست‌های اقتصادی دولت در تنظیم بودجه انتقاد کرد که این نقد با واکنش حسام‌الدین آشنا همراه بود.

ضرغامی در حساب توییتری خود نوشت: «پس از بررسی مقدماتی، دریافتم ‎بودجه ۹۸ با بودجه سال‌های گذشته تفاوت چندانی ندارد. اگر آقای روحانی مردم را به ‎مقاومت می‌خواند باید روح این فراخوان در بودجه دولت هم منعکس شود. گویا آقای رئیس جمهور و تیم اقتصادی شان هنوز شرایط ‎جنگ اقتصادی را باور ندارند!»
در ادامه آشنا با کنایه نوشت: «شما آن‌را در شورای انقلاب فرهنگی دیدی یا در شورای فضای مجازی یا جای دیگر؟ آیا نسخه‌ای که به شما تقدیم شد امضای رئیس جمهور را داشت؟ پیشنهاد شما برای ‎شرایط جنگ‌اقتصادی به خصوص بودجه صداوسیما چیست؟»

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و ضرغامی در توئیتر نوشت: «کارنامه دولت در پروژه ملی پیام‌رسان داخلی، بسیار منفی است. اگر این دولت، در زمان جنگ تحمیلی سر کار بود، هرگز صنایع خودکفایی در مقابل دشمن شکل نمی‌گرفت». که آشنا در پاسخ نوشت: «آقای ضرغامی! زمان جنگ کدام دولت در راس کار بود؟»

در آخر ضرغامی در پاسخ به این توئیت آشنا، عبارتی که روحانی در جمع همشهریانش به زبان سرخه‌ای به کار برده بود را نوشت: زنونابین! (به معنی می‌دانم، اما نمی‌گویم)
این تنها یکی از چند بحث مجازی آشنا - ضرغامی بود و این دو در موارد دیگری نیز به صحبت‌های یکدیگر واکنش نشان داده بودند.

مشاور رئیس جمهوری با سعید جلیلی نیز مشابه همین رویه را تکرار کرده و در پاسخ به جلیلی که گفته بود: «دوره‌ای وعده هلو دادند و دوره‌ای هم از لولو ترساندند هم آن وعده و هم این ترساندن، توهمی نبود و نیست.» با کنایه نوشت: «نه لولو و نه هلو، همان طور که فرمودید هیچ کدام این‌ها مشکل ما نیست. مشکل همان است که فرمودید: توهم!»
حسام‌الدین آشنا روزنامه کیهان را هم از کنایه و انتقاد‌های خود بی‌نصیب نگذاشت. او در توئیتی درباره این روزنامه نوشت: «من روزنامه کیهان را نه اصلاح‌طلب می‌دانم و نه اصول‌گرا، کیهان سالهاست که کیهان‌گرا است نه چیز دیگر!»

در کنار این‌ها، در موردی دیگر وقتی که بحث ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی مطرح شد، آشنا بدون اشاره مستقیم از محسن رضایی دبیر مجمع انتقاد کرد و نوشت: «گویا برخی تمایل دارند مجمع تشخیص مصلحت نظام را - در غیاب رئیسش - در جایگاه مجلس سنا قرار دهند. عجله نکنید! این ابتکار را بگذارید برای اصلاحیه قانون اساسی.»

مشاور رئیس جمهور روحانی در موردی دیگر بازهم محسن رضایی را نیز بی‌نصیب نگذاشت و در واکنش به وی که گفته بود عملیات کربلای ۴ برای فریب دشمن انجام شد نوشت: «فرمانده کل، سلام بر شما، ده‌ها هزار رزمنده و خانواده هزاران شهید هیچگاه از شما نپرسیدند چرا از چند شب قبل از عملیات کربلای چهار آسمان از منورهای چلچراقی دشمن مانند روز روشن شده بود.

بچه‌های توپخانه لشکر ۲۷ هیچگاه از شما نپرسیدند چرا تنها ۴۵ دقیقه پس از آغاز عملیات، تقریبا تمام قبضه‌ها مورد اصابت توپ‌های دشمن قرار گرفت. هیچ‌یک از هزاران مجروح عملیات نپرسیدند چرا وقتی اولین موج مجروحان به بیمارستان صحرایی علی‌بن ابی‌طالب رسید هنوز پزشکان و پرستاران از وقوع عملیات آگاهی درستی نداشتند ولی رادیوی منافقین و رادیو بغداد هر لحظه وضعیت عملیات را اعلام می‌کرد. برادر محسن بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیلهای پسینی مشکلی را حل نمی‌کند. ما شایدخطاکاران را ببخشیم اما خودشیفتگان را هرگز.»

البته بعد از گذشت چند روز از حواشی ایجاد شده درباره عملیات کربلای ۴، محسن رضایی با حضور در برنامه حالا خورشید شبکه سه سیما، به تمامی حواشی و اظهارات مطرح شده علیه خودش پاسخ داد و درباره نوع عملیات کربلای ۴ روشنگری کرد و این موضوع هم پایان یافت. بعد از آن بود که آشنا در واکنش به حضور محسن رضایی و گفت‌وگوی تلفنی سردار قاسم سلیمانی در این برنامه نوشت: از سرداران عزیز رضایی و سلیمانی و... برای تلاش موفق در ابهام زدایی از توئیت قبلی و شرح تفصیلی کیفیت تصمیم‌گیری و اقدام در جریان دو عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵ قدردانی می‌کنم.

آشنا که سعی کرده در جدال‌های وزیر خارجه با منتقدان از ظریف دفاع کند در یک مورد پس از جنجال صحبت‌های ظریف درباره وجود پولشویی در کشور نوشت: «به اصولگرایان قدیم و جدید پیشنهاد می‌کنم تلاش نکنند عجولانه به سخنان دکتر ظریف واکنش نشان دهند. کمی صبر کنید ضمیر مرجعش را خواهد یافت.»

و یا در یک مورد دیگر مشاور رئیس جمهوری در واکنش به استعفای ظریف از سِمت وزیر خارجه ایران، در توئیتر نوشت: «امان از ناهماهنگی‌ها!»

توییت‌های آشنا در سال ۹۷ حواشی دیگری هم داشت. مشاور رئیس جمهور در واکنش به حادثه تروریستی زاهدان نوشت: «مرزبانان ما به شهادت رسیدند. اما ما در دام چرخه خونین و باطل انتقام نخواهیم افتاد. مسئولیت بر عهده آمران و دیه بر عهده عاقله است.»  این اظهار نظر عجیب درباره شهادت مرزبانان با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد و انتقادات بسیاری را روانه مشاور روحانی کرد که حتی وی را مجبور کرد با انتشار یک توئیت تغییر موضع بدهد و چند ساعت بعد در نوشتاری دیگر آورد: «مرزبانان ما به شهادت رسیدند. یا همسایگان به تعهدات خویش عمل می کنند یا آب به لانه موریانه ها سرازیر خواهد شد. امنیت یا برای هر دو یا برای هیچیک!»

در آخرین مورد از توئیتر مشاور رئیس جمهور به واکنش وی در کنار رفتن عادل فردوسی‌پور از شبکه سه می‌رسیم. آشنا با کنایه به فروغی مدیر شبکه سوم سیما و در دفاع از مجری برنامه نود نوشت: «فروغ هم شاعر است اما با فردوسی قابل قیاس نیست. فردوسی شاعری ملی و فروغ شاعری میلی است.»

حسام‌الدین آشنا شاید همچون وزیر خارجه به روش‌های موثر در فضای مجازی آشنا نباشد و فقط برای اظهارات بحث برانگیز و زدن منتقدان با توئیت حضور داشته باشد، اما در چند ماه اخیر نشان داده که اهمیت ویژه‌ای برای این فضا قائل بوده و با وجود اینکه سخنگوی دولت نیست و مدعی ایست توئیت‌هایش نظرات شخصی است اما تلاش می‌کند در قامت یک محافظ حرفه‌ای و مدافع تمام قد دولت از واکنش‌ها و انتقادات تند مخالفان در فضای مجازی دفاع کند.

رویکرد توئیت‌های رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نشان می‌دهد که او سعی می‌کند بیشتر اصولگراها را هدف قرار دهد. البته این انتظار از مشاور رئیس جمهوری است که در کنار پاسخ‌های توئیتری و حمله به مخالفان دولت و سیاسی‌کاری، کمی هم درباره وضعیت اقتصادی، برجام، قیمت گوشت و خودرو و مسکن و بیکاری جوانان و دغدغه اصلی جامعه اظهار نظر کند و چند توئیت هم به دولتی‌ها بزند و عملکردشان را نقد کند. چیزی که کمتر در دولتمردان می‌بینیم.

منبع:الف
انتهای پیام/
ارسال نظرات