مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی:
حجت‌الاسلام مجید باباخانی از آمادگی چهار هزار مسجد برای میزبان اعتکاف خبر داد و گفت: بیانیه گام دوم مورد بحث و گفتگوی معتکفین و اقشار نخبه حاضر در مراسم حسنه اعتکاف قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۱۲۰۸۵۹
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری مراسم اعتکاف با حضور حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام باباخانی با اشاره به سنت حسنه اعتکاف اظهار داشت: اعتکاف فرصت خودسازی، برگشت به درون و بازنگری در اخلاق، رفتار و تفکر انسان است که طی سه روز انجام می‌شود که به برکت انقلاب اسلامی موضوع اعتکاف فضای جدیدی را تجربه کرده است.

وی گفت: پیش از انقلاب اعتکاف صرفاً برای پیرمرد‌ها بود، اما امروز محافل دانشجویی، دانش‌آموزی و اقشار موثر و تأثیرگذار جامعه از این مراسم استقبال می‌کنند.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: هر ساله رویش اعتکاف خیز بیشتری پیدا می‌کند و اقشار بیشتری از این چشمه خروشان بهره‌مند می‌شوند. سازمان تبلیغات همانند گذشته در تمام ۳۱ استان برنامه دارد که امسال پیش‌بینی می‌شود استقبال بیشتری صورت گیرد.

باباخانی با اشاره به برنامه‌های ویژه مراسم اعتکاف عنوان کرد: پیگیری بحث مردمی شدن تبلیغ موجب شد تا به مدل مردمی شدن و ایجاد فضای بهتر برای مدیریت اعتکاف برسیم البته سازمان تبلیغات صرفاً هماهنگی‌های بالادستی را انجام می‌دهد. در پنج استان برنامه‌های ویژه‌ای داریم تا مروری بر ظرفیت‌های اعتکاف داشته باشیم و شرایط نوآوری جدیدی را دنبال کنیم. موضوع مردمی شدن ممکن است حاشیه‌هایی داشته باشد، اما مردم با روحیه‌ای همراه با نشاط و نوآوری کار‌ها را انجام می‌دهند که مهم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مراسم محرم و صفر را دولت‌ها انجام می‌دادند این اتفاق بزرگ که شاهد آن هستیم رقم نمی‌خورد. موضوع اعتکاف هم همین‌طور است تا بتوانیم شاهد رویش این اتفاق باشیم.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: امسال بحث گروه‌های تبلیغی با ۳۷۰ گروه برای پوشش فضای معنوی اعتکاف که به ارائه احکام می‌پردازند، اعزام می‌شوند. اعزام مداح و قاری نیز با هماهنگی کانون مداحان انجام خواهد گرفت.

باباخانی به برگزاری اعتکاف دانش‌آموزی در پنج استان اشاره کرد و اظهار داشت: اعتکاف‌های دانش‌آموزی در پنج استان تهران، قم، اصفهان، همدان و قزوین مورد تاکید قرار گرفته چراکه محیا کردن شرایط برگزاری این مراسم برای نوجوانان ریزه‌کاری‌هایی دارد؛ لذا برنامه‌های این استان‌ها به صورت ویژه رصد خواهد شد و ما نیز ظرفیت‌ها را آزاد و موانع را برطرف می‌کنیم.

وی از فعالیت ستاد اعتکاف خبر داد و گفت: ستاد اعتکاف از قبل از این مراسم آغاز شده و قرار است جلسات منظمی را در طول آینده داشته باشیم تا برنامه مفصل‌تری را از نظر کمی و کیفی در اعتکاف سال آینده پی بریزیم. بانک ایده‌ها درباره موضوع اعتکاف شامل جمع‌آوری ایده‌های فرهیختگان درباره اعتکاف جمع‌آوری می‌شود. همه ساله جشنواره اعتکاف که شامل آثار ادبی و هنری نسبت به این موضوع است حمایت می‌شود تا در زمینه‌های فکری و آثار هنری این فضا به مردم معرفی شود.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: اعتکاف امسال همزمان با صدور بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب است. از آنجا که اخلاق و معنویت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده، ما نیز در این مراسم تفکر و گفت‌گو‌های پیرامون بیانیه گام دوم را پیگیری می‌کنیم تا با این بیانیه صرفاً برخورد مناسبتی صورت نگیرد. تحقق گام دوم با این دوره اعتکاف همراه شده و فرصت خوبی است تا اساتید به تبیین این بیانیه بپردازند.

باباخانی افزود: پیش‌بینی ما برای امسال، آماده‌سازی چهار هزار مسجد برای ثبت‌نام ۴۰۰ هزار معتکف است. سازمان تبلیغات به نوع پول گرفتن و مسائل ثبت‌نام مساجد برای معتکفین نظارت خواهد کرد. مدیران کل سازمان تبلیغات جلساتی با خیرین خواهند داشت تا نسبت به حضور آنها برای کاهش هزینه‌های این مراسم اقدام کنند.

وی گفت: ما نیز تلاش می‌کنیم هزینه‌های اعزام مبلغ و تهیه بسته‌های فرهنگی را متقبل شویم.

باباخانی خاطرنشان کرد: ستاد اعتکاف قم چند سالی است موضوع جشنواره ادبی اعتکاف را پیگیری می‌کند. جشنواره‌ای که آثار ادبی و مقالات توسط آحاد مردم ثبت می‌شود که امسال با قوت حمایت می‌شود.

ارسال نظرات