خبرهای داغ:

ارومیه با جشنواره بیدمشک به استقبال بهار می‌رود

مردم ارومیه با برپایی جشنواره بیدمشک به استقبال بهار می‌روند.
کد خبر: ۹۱۲۰۷۶۳
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، مراسم افتتاحیه دومین جشنواره بیدمشک ارومیه، با حضور امیر سحابی معاون خدمات شهری شهرداری، فرهنگ صفایی‌پور قائم‌مقام سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، محمدرضا علیزاده امامزاده رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه و جمعی دیگر از مسوولان استانی و شهرداری ارومیه برگزار شد.

این برنامه با حضور مسوولان، تولیدکننده‌های عرق بیدمشک و اقشار مختلف مردم در میدان امام خمینی(ره) ارومیه در مجاورت مسجد جامع این شهرستان برگزار شد.

*برپایی جشنواره بیدمشک یک گام بلند برای احیای سنت‌های کهن است

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در آئین افتتاحیه این جشنواره، گفت: این سری رویدادهای فرهنگی که رنگ و بوی اقتصادی هم دارند یک گام ارزشمند در احیای سنت‌ها،  آداب و رسوم مردم به شمار می‌روند، چرا که فرهنگ تودم مردم و به عبارت دیگر فولکلور در حال فراموشی است.

علیزاده امامزاده اضافه کرد: آذربایجان غربی به ویژه ارومیه، آئین و سنت‌های گوناگونی را در دل خود گنجانده است، که متاسفانه شاهد هستیم به تدریج غبار فراموشی روی آن می‌نشیند، بنابراین دستگاه‌های اجرایی متولی امر فرهنگ، در این ارتباط باید احساس مسوولیت داشته باشند.

وی ضن ابراز تاسف از اینکه بسیاری از آئین‌های سنتی همچون مراسم ویژه چهارشنبه‌سوری و آئین کهن شال سالماق به تدریج در حال فراموشی است و از همه بدتر این می‌باشد، که نسبت به فرد به جا آورنده این سنت یک نگاه منفی در حال شکل گرفتن است، خاطرنشان کرد: همه این آئین‌ها انس و الفت را در قلب مردم و طوایف نهادینه می‌کند، حامل پیام مهربانی است پس نباید با گذر زمان به بوته فراموشی سپرده شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه یکی از عوامل موثر در فراموش شدن این آداب و رسوم را گسترش فناوری اطلاعات و دامنه‌دار شدن شهرنشینی دانست و اظهار کرد: مسوولان فرهنگی برای حفظ و انتقال این سنت‌های کهن و ریشه‌دار باید اهتمام بورزند.

امامزاده از متولیان برگزاری جشنواره بیدمشک قدردانی کرد و همراهی سایر دستگاه‌های ذی‌صلاح را در این زمینه خواستار شد و بیان داشت: در بطن همه این سنت‌ها پیام‌های و درس‌های زیادی نهفته است بنابراین نباید اجازه دهیم که به راحتی فراموش شوند.

*حفظ و احیای سنت‌های دیرینه وظیفه آحاد مردم است

معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه با بیان اینکه نوروز از سابقه 5 هزار ساله برخوردار بوده و از دوران سومریان تاکنون همواره توسط ملت ایران جشن گرفته می‌شود، ادامه داد: برگزاری جشنی با این قدمت برای ملت ما افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

امیر سحابی با اشاره به اینکه بیدمشک نخستین درختی است که شکوفه داده و فرا رسیدن فصل بهار را نوید می‌دهد، اضافه کرد: از گذشته‌های بسیار دور عرق‌گیری از بیدمشک و استفاده از آن به عنوان دارو و طعم‌دهنده در این دیار امری مرسوم است.

وی برپایی جشنواره بیدمشک را فرصت مغتنمی برای معرفی خواص مختلف آن به عنوان تقویت‌کننده قلب و اعصاب، اشتهاآور و گیاهی ملین دانست و بیان کرد: نُقل یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های ارومیه است که در تولید آن از عصاره این گیاه نیز استفاده می‌شود.

*عرق‌گیری و راه اندازی غرفه نی‌قازان سازان در حاشیه جشنواره بیدمشک ارومیه

دومین جشنواره بیدمشک ارومیه 25، 26 و 27 اسفند ماه امسال برگزار می‌شود، به طوری که اقشار مختلف مردم به واسطه شرکت در این برنامه به استقبال فصل بهار می‌روند.

در نخستین روز این جشنواره، گروه‌های تکمچی، آشیق ذکریا، تواشیح رضوی و امیرالانبیاء، گروه هنرهای رزمی آذربایجان، تئاتر ظرافت و ... برنامه خود را ارائه کردند.

همچنین عرق‌گیری بیدمشک توسط افراد متبحر در گوشه‌ای از جشنواره انجام می‌گرفت، که جاذبه خاصی را به این برنامه داده بود، در غرفه‌های مختلف انواع محصولات تولید شده با عصاره بیدمشک از جمله نُقل، شربت، عرق، فالوده، بستنی و ... نیز به اقشار مختلف مردم عرضه می‌شود.

نقطه قوت دیگر این جشنواره غرفه نی‌قازان سازی است، که این غرفه توسط افراد علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه مورد استقبال قرار گرفت، چرا که از نزدیک با نحوه فعالیت در این عرصه، تولید، فروش و بازاریابی آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، بیدمشک درخت یا درختچه‌ای به ارتفاع حداکثر حدود ۹ متر است، که البته اغلب در حدود ۴-۲ متر و به شکل درختچه رشد می کند، بیدمشک ارومیه در سال ۹۱ به شماره ۴۷۸ در فهرست آثار ملی میراث نامملوس کشور در گستره آذربایجان غربی به ثبت رسیده است.

گزارش از سونیا بدیع

انتهای پیام 

ارسال نظرات